طرح همکاری چین و ایران ضربه‌ای عظیم به فشارهای آمریکا وارد می‌کند

یک روزنامه آمریکایی طرح همکاری 25 ساله ایران و چین را ضربه‌ای به سیاست موسوم به «فشار حداکثری» دانست که «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا بعد از خروج از توافق هسته‌ای علیه ایران در پیش گرفته است. 

اخبار اقتصادی- روزنامه نیویورک‌تایمز که مدعی شده به نسخه‌ای از سند همکاری راهبردی ایران و چین دست پیدا کرده در تیتر مطلبی نوشته این دو کشور با ایستادن در مقابل آمریکا در آستانه توافق بر سر این طرح جامع برای همکاری‌های تجاری و نظامی هستند. 

نیویورک‌تایمز نوشته این سند 18 صفحه‌ای خواستار برگزاری تمرین‌های مشترک نظامی، تحقیقات مشترک در زمینه دفاعی و تبادل اطلاعات و همکاری در زمینه مبارزه با تروریسم، مواد مخدر و قاچاق انسان است. 

در ادامه این تحلیل تصریح شده  همکاری ایران و چین به روابط دو کشور با آمریکا ضربه خواهد زد. نیویورک‌تایمز می‌نویسد: «این طرح مشارکتی در صورتی که به نحو تشریح‌شده اجرایی شود کانون‌های تنش جدید و بالقوه‌ای در روابط رو به افول چین و آمریکا ایجاد خواهد کرد.»

نیویورک‌تایمز می‌نویسد: «طرح مذکور همچنین ضربه‌ای عظیم به سیاست ستیزه‌جویانه دولت آمریکا علیه ایران، پس از خروج از توافق حاصل‌شده در سال 2015 توسط باراک اوباما و سران 5 کشور دیگر وارد خواهد آورد.»

این روزنامه یادآوری کرده تحریم‌های جدید آمریکا و تهدیدهای این کشور برای قطع دسترسی شرکت‌های همکار با ایران به نظام بانکی بین‌المللی با ایران توانسته این کشور را از جذب سرمایه‌گذاری و تجارت خارجی محروم کند.