مراسم روز جهانی دریانوردی با حضور وزیر راه و شهرسازی

مراسم روز جهانی دریانوردی صبح امروز (سه‌شنبه) با حضور محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی ، نمایندگان مجلس و مدیران ارشد ارگان های دریایی برگزار شد.

در حاشیه این مراسم ۴ تفاهم نامه همکاری مشترک بین سازمان بنادر و دریانوردی با گمرک جمهوری اسلامی ایران، مرکز تحقیقات راه و مسکن وزارت راه و شهرسازی و دو شرکت فعال در زمینه ارائه خدمات پروازی جهت عملیات  جستجو و نجات و پایش آلودگی های دریایی به امضاء می رسد.

در مراسم روز جهانی  دریانوردی  که صبح امروز با حضور مدیران ارشد ارگان های دریایی و با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برگزار می شود، «تفاهم نامه جستجو و نجات و مقابله با آلودگی دریایی»؛ «تفاهم نامه همکاری در زمینه های مختلف علمی- پژوهشی، مطالعاتی، آموزشی و خدمات مشاوره ای» و «خدمات پروازی جهت عملیات های جستجو و نجات و پایش آلودگی-های دریایی» منعقد می شود.

 تفاهم نامه همکاری جستجو و نجات و مقابله با آلودگی های دریایی بین سازمان بنادر و دریانوردی و گمرک جمهوری اسلامی ایران، برای اجرای طرح  ملی جستجو  و نجات و مقابله با آلودگی دریایی در آب‌های تحت حاکمیت و بهره گیریِ بهینه از امکانات، ظرفیت‌ها و توان نهادهای سازمان‌ها است. 

از سویی گمرک جمهوری اسلامی ایران به عنوان مرزبان اقتصادی کشور، می تواند در تحققِ انتظاراتِ سازمان بنادر و دریانوردی و انجام تکالیف قانونی در ارتباط با نجات افراد مضطر در دریا و حفاظت از محیط زیست دریایی بسیار مؤثر باشد.

همچنین تفاهم علمی- پژوهشی در راستای تقویت همکاری، تبادل تجارب و دانش میان سازمان بنادر و دریانوردی و مرکز تحقیقات راه و مسکن وزارت راه و شهرسازی، "تفاهم نامه همکاری در زمینه های مختلف علمی- پژوهشی، مطالعاتی، آموزشی و خدمات مشاوره ای" به امضا می‌رسد. بهره برداری متقابل از ظرفیت های موجود، فراهم سازی ارتباط و گسترش همکاری ها در زمینه های آموزشی، تحقیقاتی، پژوهشی و مشاوره ای از اهداف این تفاهم نامه است؛ این تفاهم نامه برای مدت پنج سال معتبر خواهد بود.

جستجو و نجات و مقابله با آلودگی های دریایی

با نگرش به اهمیت نجات جان افراد در معرض خطر در دریا و به منظور اجرای مفاد کنوانسیون بین المللی جستجو و نجات دریایی و طرح ملی جستجو و نجات دریایی ایران و با برخورداری از هزاران کیلومتر سواحل در مناطق دریایی کشور (در خلیج فارس، دریای عمان و دریای خزر) و به منظور استفاده بهینه از امکانات ملی برای ارتقای سطح همکاری درخصوص ارائه خدمات جستجو و نجات ، تفاهم نامه همکاری در زمینه "جستجو و نجات و مقابله با آلودگی های دریایی"  فی مابین سازمان بنادر و دریانوردی و یک شرکت خصوصی امضا می شود.

"کشتیرانی پایدار برای سیاره ای پایدار"، شعاری است که شورای سازمان بین المللی دریانوردی (IMO) برای سال ۲۰۲۰ میلادی برگزیده و به ۱۷۴ دولت عضو این سازمان و نیز سازمان های بین المللی و منطقه ای دریایی ابلاغ کرد و از آنها خواسته تا در اطراف این شعار، برنامه هایی را تدوین و اقداماتی را به انجام برسانند و اهمیت کشتیرانی را برای توسعه پایدار تبیین کنند.

گفتنی است، در مراسم روز جهانی دریانوردی با اهدای لوح سپاس از تعدادی از دریاییان نمونه در ۱۴ گروه مختلف اعم از دانشجوی دریایی نمونه، ایثارگر دریایی نمونه، پیشکسوت دریایی نمونه، مدرس علوم دریایی نمونه، شرکت پایانه دار نمونه، افسر تامین امنیت دریایی، خبرنگار حوزه دریایی، رسانه برتر، فعال جستجو و نجات دریایی، بازرس نمونه دریایی، فعال حفظ محیط زیست دریایی، مدیر دریائی نمونه، کارشناس امور دریائی نمونه، پژوهشگر و محقق دریایی نمونه تجلیل به عمل می‌آید.