سد کرج به‌زودی پر می‌شود

پرفسور پرویز کردوانی پیش از ظهر یکشنبه در جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان البرز با بیان اینکه منابع آبی به جهت فقدان ایستگاه‌ها، دقیق و مشخص نیست، اظهارکرد: از دهه ۴۰ حفر چاه های آب در کشور آغاز شد و رفته رفته جای قنات‌ها را گرفته است.

پدر علم کویرشناسی با اشاره به پیش بینی های علمی خود در خصوص مرگ دریاچه ارومیه، گفت: حاصل تحقیقات را در کتاب های خود پیش بینی کرده بودم.

وی با بیان اینکه بسیاری از طرح‌ها برای مقابله با خشکسالی تخیلی است و قابلیت اجرا ندارد، افزود: فقدان کوه‌ها در البرز مانع ایجاد و حفظ رطوبت و بارندگی می‌شود.

پروفسور کردوانی با اذعان به اینکه حتی امروز کشورهای پیشرفته از شیوه باروری ابرها استفاده نمی‌کنند، بیان کرد: سدها که عامل آب هستند عاملی کشنده هستند.

 وی با بیان اینکه بخاطر تهران هشت سال سد لتیان باز نشده است، گفت: اکنون این سد تبدیل به کانال شده است و این سدهای دیگر را تهدید می‌کند.

پدر علم کویرشناسی با اشاره به سه راهکار برای دیر تر پرشدن سدها در کشور، گفت: یکی از این راهکارها انجام عملیات آبخیزداری در بالا دست سدها است.

وی ایجاد سدهای رسوب گیر را دیگر راهکار در این زمنه دانست و گفت: شستشوی هیدرولیک در سدها صورت گیرد تا سدها پر نشود.

پروفسور کردوانی با تاکید بر اینکه ۵۰ سال آینده دیگر آب زیر زمینی در تهران وجود نخواهد داشت، با اشاره به اینکه سد کرج و لتیان به زودی پر می‌شوند، گفت: باید با لایروبی سدها مانع طغیان آنها شد.

اجرای شیوه های بازچرخانی در آبیاری فضای سبز از سوی شهرداری‌ها

پدر علم کویرشناسی ایران گفت: مسئولان تهران اگر سدها را لایروبی کنند آب تهران قطع می‌شود به همین دلیل حاضر به انجام این کار نیستند.

وی راندمان بالا بردن سطح منابع آبی را تعادل بخشی دانست و گفت: عمده کارها باید در بخش کشاورزی ایجاد شود شیوه قطره ای هم مشکلی را در کمبود منابع آب حل نمی کند کما اینکه این تجربه در جهرم ناکام ماند.

پرفسور کردوانی با اشاره بر اینکه باید پوشش گیاهی مناسبی در سطح شهرها ایجاد شود که به کمترین منابع آبی نیاز داشته باشد، بر تغییر شیوه های آبیاری فضای سبز در شهرها تاکید کرد و گفت: شهرداری طرح ها و ماحصل تجارب انجام شده را مورد استفاده قرار دهد.