آسمان
کرج خاکستری شد

هفت روز گذشت و آلودگی هوا در البرز همچنان می‌تازد، شهروندان البرزی ساکن شهرهای صنعتی استان از بیست و یکم آبان ماه جاری تاکنون هرروز را به امید پاک شدن هوا آغاز می‌کنند ولی هرروز دریغ از دیروز، شاخص کیفیت هوا در جدول خیال پایین آمدن ندارد و هرروز بیشتر از روز قبل قد می‌کشد.

افزایش آلودگی و غلظت آلاینده‌ها باعث شد مدارس نوبت صبح مقطع ابتدایی، مهدهای کودک و پیش‌دبستانی‌ها در شهرهای، کرج، ساوجبلاغ، نظرآباد و فردیس روز دوشنبه بیست و چهارم آبان ماه تعطیل شود شهروندان هم هرروز صبح با ماسکی به‌صورت از خانه خارج شدند.

در هفت روزی که گذشت آسمان کرج خاکستری‌تر شد، بیست و یکم ماه جاری بود که غلظت آلاینده‌ها در استان به مرز ۱۸۰ رسید و اداره هواشناسی و اداره کل حفاظت محیط‌زیست خبر از تداوم آلودگی هوا دادند.

حسین محمدی مدیرکل اداره حفاظت محیط‌زیست استان البرز بیست و یکم آبان ماه در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت: با توجه به پایداری هوا و وارونگی دما که تا دو روز آینده ادامه دارد و همچنین با توجه به افزایش غلظت آلاینده‌ها ضروری است با واحدها و هر نوع منبع  آلاینده هوا در سطح استان برخورد شود.

آلودگی هوا مدارس البرز را تعطیل کرد

بیست و دوم آبان ماه یعنی شنبه هفته جاری مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان البرز به خبرنگار مهر، گفت: شاخص کیفیت هوای شهرستان کرج ۱۴۳ است که نشان از ناسالم بودن هوا برای گروه‌های حساس دارد.

وی شاخص کیفیت هوای شهرستان‌های ساوجبلاغ و نظرآباد را به ترتیب ۱۳۱ و ۱۴۰ اعلام کرد و گفت: کیفیت هوای این دو شهرستان برای گروه‌های حساس در شرایط ناسالم قرار دارد.

تداوم آلودگی هوا و افزایش غلظت آلاینده‌ها باعث شد که ساعت ۲۰ شنبه‌شب شاخص آلودگی هوای کرج، ساوجبلاغ و نظرآباد به ترتیب ۱۵۴، ۱۵۳ و ۱۵۴ اعلام شود همین اعداد و ارقام ارائه‌شده ناسالم بودن هوا را برای بار دیگر گوشزد کرد به‌طوری‌که این بار از مرز هشدار نیز گذشت.

اما البرزنشینان به‌ویژه کرجی‌ها روز بیست و سوم آبان ماه را باز با آلودگی هوا آغاز کردند به‌طوری‌که ساعت ۱۱ صبح شاخص آلودگی هوای کرج، ساوجبلاغ و نظرآباد به ترتیب ۱۳۶، ۱۴۴ و ۱۴۰ اعلام شد که حکایت از ناسالم بودن هوا برای گروه‌های خطر داشت.

تداوم آلودگی هوا و افزایش غلظت آلاینده‌ها باعث شد یکشنبه‌شب مهدی مهرور مدیرکل مدیریت بحران استانداری البرز در گفتگو با خبرنگار مهر خبر تعطیلی نوبت صبح مدارس ابتدایی در شهرهای کرج، ساوجبلاغ و نظرآباد را اعلام کند.

شدت آلودگی هوا نوبت صبح مدارس ابتدایی، مهدهای کودک و پیش‌دبستانی شهرهای کرج، نظرآباد و ساوجبلاغ، و فردیس را به تعطیلی کشاند.

استقبال از رئیس جمهور در هوایی آلوده

صبح بیست و چهارم آبان ماه نیز البرزی‌ها از پشت ماسک به هم سلام کردند شاخص آلودگی هوا در شهرستان کرج از مرز هشدار گذشت و با قرار گرفتن روی عدد ۱۶۹ بار دیگر داستان غم‌انگیز آلودگی هوا را یادآور شد.

اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان البرز به البرزی‌ها و گروه‌های خطر هشدار داد که از تردد غیرضروری در سطح شهر به‌ویژه مرکز کرج خودداری کنند.

شاخص کیفیت هوای شهرستان‌های ساوجبلاغ و نظرآباد صبح روز بیست و چهارم آبان ماه با قرار گرفتن روی اعداد ۱۶۵ و ۱۷۰ نشان از ناسالم بودن هوا برای چهارمین روز متوالی داشت.

روز بیست و پنجم آبان ماه شاخص کیفیت هوای شهرهای کرج، ساوجبلاغ و نظرآباد با قرار گرفتن روی اعداد ۱۰۳، ۱۲۰ و ۱۳۲ برای پنجمین روز متوالی نشان داد هوا هنوز برای گروه‌های حساس ناسالم است.

درحالی‌که البرزنشینان آماده می‌شدند که صبح بیست و ششم آبان ماه از رئیس‌جمهور و کابینه دولت استقبال کنند شاخص کیفیت هوای شهرهای کرج، ساوجبلاغ و نظرآباد همچنان برمدار آلودگی می‌گشت و با قرار گرفتن روی اعداد ۱۱۶، ۱۰۴ و ۱۰۴ خبر از روزی دیگر با تِم آلودگی داد.

اعلام شاخص کیفیت هوای شهرهای کرج، نظرآباد و ساوجبلاغ در روز بیست و هفتم آبان ماه آن‌هم بر روی اعداد ۱۵۶، ۱۵۰ و ۱۴۱ نشان می‌دهد که کیفیت هوا از مرز هشدار گذشته و مردم باید از تردد غیرضروری خودداری کنند.

تعطیلی پنجشنبه ها در البرز شاید وقتی دیگر

در ادامه لازم است به گفتگوی خبرنگار مهر با معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور و معاون رئیس‌جمهور که سال گذشته شانزدهم آذرماه انجام‌شده اشاره‌ای کنیم. وی در خصوص وضعیت آلودگی هوا در البرز و لزوم تعطیلی پنج‌شنبه‌ها، گفته بود: نامه تعطیلی پنج‌شنبه‌ها که از سوی استاندار البرز به این سازمان ارسال‌شده است به هیئت دولت ارجاع داده شد.

ابتکار در ادامه بیان کرده بود: آمار و اطلاعاتی که در خصوص افزایش آلودگی هوا در پی لغو پنج‌شنبه‌ها در البرز به‌ویژه کلان‌شهر کرج ارائه‌شده است موردقبول است و سازمان حفاظت محیط‌زیست نیز با تعطیلی پنج‌شنبه‌ها در البرز موافق است و در این زمینه کمک خواهد کرد.

باگذشت یک سال از این اظهارنظر ابتکار در خصوص تعطیلی پنج‌شنبه‌ها خبری از ابلاغ مصوبه تعطیلی نشده و شدت آلودگی هوا در البرز نفس این استان را به شماره انداخته است وجود کارخانه‌های صنعتی بزرگ، حجم بالای ترافیک درون و برون‌شهری باعث شده است کیفیت هوا در نمودار شاخص کیفیت بالا و بالاتر رود و آسمان کرج خاکستری‌تر از روزهای دیگر به نظر برسد.

عکس: محمدرضا جهانشاهلو