گرد و خاک تنها هدیه خانم سبزپوش به مردم ایلام

چند سالی است که استان ایلام میزبان دائمی مهمانی ناخوانده شده است که سلامتی مردم را به خطر می اندازد. مهمانی که خود دیگر میزبان شده است و گویا قصد رفتن از این منطقه را ندارد.

گرو و خاک این یار وفادار و دیرینه سال‌ها است که مردم استان ایلام را تنها نگذاشته و همیشه به مردم دِین خود را ادا کرده  و در سینه های این مرزنشینان جا خوش کرده است و مردم این مناطق ناچارند هوایی را تنفس کنند که در آن ریسک بروز انواع و اقسام بیماری های تنفسی را افزایش می دهد.

مردمان مرز نشین استان ایلام سالهاست که منتظر اقدامی مثبت از سوی دولت برای رفع این معضل نفس گیر هستند اما گویا مسئولین مربوطه تنها مردم را به کنار آمدن و همزیستی با ریزگردها توصیه می کنند.

از شب گذشته و در آستانه هفته محیط زیست این مهمان ناخوانده آسمان استان ایلام را فراگرفته و گویی قصد ندارد دست از گلوی مردم این استان بردارد و هم اکنون آلودگی هوای بعضی از شهرستان های استان ایلام چندین برابر حد مجاز رسیده و در شرایط اضطرار قرار گرفته است.

در این میان عجیب‌تر از پدیده گرد و خاک، پدیده «ابتکار» است که هیچ وقت ابتکاری برای حل این موضوع ندارد.

در حالی خانم ابتکار رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور دخالت در مسائل سیاسی، برجام، توافق و ... را در گفتگو با شبکه متخاصم بی بی سی و ژست های خبری برای تلویزیون های بیگانه را فراموش نمی کند که در ماه های اخیر سعی کرده است کمترین اظهار نظر را در باره ریزگردها داشته باشد.

وی که برای اتلاف چند سگ ولگرد ساعت ها وقت خود را صرف همدردی با دوستاران حیوانات می کرد اکنون در برابر هجوم انبوه ریزگردها بر سر زنان و کودکان استان ایلام و غرب کشور فقط سکوت اختیار کرده است.

در حالی که تنها چند روز به آغازهفته محیط زیست مانده است اما انگار تنها ابتکار و هدیه خانم سبزپوش در این هفته برای مردمان استان ایلام، گرد و خاک است.

شایسته است که دولت، »تدبیر» خود را برای حل کردن این مشکل بزرگ بگذارد و «امید» از دست رفته این دیار را به مردم مرزنشین ایلام برگرداند و به رسالت خویش عمل کند.

اما این گرد و خاک خصلت پسندیده‌ای هم دارد که هر ازگاهی به شهرستان های استان ایلام سر می‌زند، اما مسئولان محترم و دل‌سوز و خادم مردم از دور محبت خود را هویدا می‌کنند و بر شعار دوری و دوستی پایبند هستند.

امید است که مسئولان مربوطه و در رأس آنها خانم ابتکار، ابتکار خود را به‌کار گیرند تا شاید دردی از دردهای جانسوز این مردم بکاهند، مردمی که در هشت سال دوران دفاع مقدس رشادت و رادمردی خود را نشان دادند و حال میزبان و گذرگاه عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) هستند.

امسال به تعبیر رهبری سال اقدام و عمل است که مسئولان باید همت و جدیت خود را در عمل نشان دهند و برای یکبار هم که شده به فکر حل معضلات و مشکلات مردم باشند و کاری از خود نشان دهند.