سئو چیست و چرا اینقدر سئو سایت مهم است؟

اینترنت یک دنیای بی‌انتها است که با مطالب متنوع و جذابش می‌تواند هر کاربری را غرق خود کند. کاربران جهت دریافت پاسخ پرسش‌های خود و همچنین کسب اطلاعات مشخص، از اینترنت و موتورهای جستجو استفاده می‌کنند. موتور جستجوی گوگل پرکاربردترین و محبوب‌ترین موتور جستجوی اینترنت است که پیوسته رضایت کاربرانش را هدف می‌گیرد. گوگل جهت رتبه‌بندی سایت‌ها و صفحات مختلف آن‌ها، توجه ویژه‌ای به سئو و محتوا دارد. در این مطلب قصد داریم که به شکل کامل درمورد سئو سایت و مزایای آن صحبت کنیم. 

سئو چیست؟

قبل از هرچیزی باید بدانیم سئو چیست؟ سئو (SEO) مخفف سه کلمه Search Engine Optimization است. به طور کلی SEO را می‌توان به هر اقدامی ارتباط داد که منجر به بهبود عملکرد سایت شما و بهتر دیده شدن آن توسط موتورهای جستجو می‌شود. عوامل مختلفی می‌توانند باعث بهبود سئو سایت شما شوند که طی این مطلب به شکل مفصل آن‌ها را شرح خواهیم داد. از آنجایی که بسیاری از کاربران از موتور جستجوی گوگل برای دریافت پاسخ‌ها و نیازهای خود استفاده می‌کنند، سایت‌ها پیوسته تلاش می‌کنند تا اقدامات خود را حول محور جلب نظر مثبت این موتور جستجو به انجام برسانند.

فاکتورهای مهم سئو چیست؟

دو فاکتور مهم جهت موفقیت یک سایت در رسیدن به رتبه‌های برتر گوگل وجود دارند: 1. محتوا 2. سئو. این دو فاکتور کاملا مکمل یکدیگر بوده و عدم توجه به هرکدام از آن‌ها باعث می‌شود که فعالیت‌های سایت‌تان عملا بی‌نتیجه باشد. اگر شما یک محتوای ارزشمند و مخاطب‌پسند تولید کرده و در جهت سئو درست آن اقدام کنید، پاداش خود را از گوگل دریافت خواهید کرد. گوگل در سالیان اخیر با معرفی الگوریتم‌های مختلف نشان داده تنها به سایت‌هایی اهمیت می‌دهد که بتوانند نظر مخاطبان زیادی را به سمت خود جلب کنند و آن‌ها را راضی نگه دارند.

چگونه یک سایت با سئو به درآمد می‌رسد؟

طی سالیان اخیر افراد با سودای رسیدن به درآمد زیاد تصمیم گرفتند تا قدم در دنیای عظیم اینترنت گذاشته و با راه‌اندازی یک سایت به ثروت بزرگی دست پیدا کنند. اینکه در فضای اینترنت می‌توان به پول زیادی دست پیدا کرد قابل کتمان نیست؛ اما نکته پراهمیت آن است که بتوان با راهکارها و اقدامات درست به این هدف دست پیدا کرد. افراد زیادی اقدام به ایجاد سایت کرده و پس از مدتی در پی دیده نشدن، فعالیت خود را کنار گذاشتند. توجه داشته باشید که کلید موفقیت در گرداندن یک سایت و رساندن آن به سوددهی، بهره‌گیری از نکات مهم سئو و کمک گرفتن از متخصصان حرفه‌ای در این زمینه است. 

چگونه یک سایت با سئو به درآمد می‌رسد؟

اگر مطالب شما به‌واسطه محتوای کاربردی و سئو درست به رتبه‌های برتر نتایج گوگل دست پیدا کنند، آن‌گاه می‌توانید انتظار داشته باشید که از سایت خود به شکل گسترده‌ای کسب درآمد کنید. درنهایت نیز باید توجه کنید که رسیدن به موفقیت نیاز به صبر دارد و باید در این راه صبور باشید. ممکن است شما تمام نکات لازم جهت برآورده‌ کردن انتظارات ربات‌ها و الگوریتم‌های گوگل را رعایت کنید، اما در جواب شاهد نتیجه دلخواه خود نباشید. در این موارد صبر بیشتری به خرج داده و به تولید محتوای ارزشمند و کاربردی سایت خود ادامه دهید. 

روش‌های مختلف کسب درآمد از سئو سایت

جهت کسب درآمد از سئو یک سایت می‌توان کارهای مختلفی انجام داد. درواقع پس از فراگیری اصول سئو قادر هستید که به‌واسطه آن به روش‌های مختلفی درآمد به‌دست بیاورید. در ادامه برخی از رایج‌ترین روش‌های کسب‌ درآمد از SEO را شرح خواهیم داد. 

۱. راه‌اندازی سایت

پس از یادگیری سئو و آشنایی با جهان گسترده آن، می‌توانید با تاسیس یک سایت در زمینه مورد علاقه خود به موفقیت‌های بزرگی دست پیدا کنید. اگر شما قادر باشید در مطالب و طراحی سایت خود به تمامی نکات مهم مربوط به بهینه‌سازی سایتتان برای موتورهای جستجو توجه کنید، می‌توانید با سرعت بالایی رتبه آن را ارتقا داده و توجه مخاطبان زیادی را به سمت خود جلب کنید. راه‌اندازی سایت و کسب رتبه‌های خوب در نتایج گوگل می‌تواند درآمد فوق‌العاده‌ای را برای مالکان به ارمغان بیاورد. 

۲. فعالیت به‌عنوان وبمستر

یک وبمستر در نخستین گام فعالیت خود باید اصول سئو را به بهترین شکل ممکن یاد بگیرد و تمام تلاش خود را انجام دهد تا مطالب یک سایت را به رتبه‌های برتر گوگل برساند. البته آگاهی به اصول بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو یکی از چندین وظایف یک وبمستر حرفه‌ای است. ازجمله وظایف دیگر یک وبمستر می‌توان به طراحی سایت، تسلط جهت کار با سیستم‌های مدیریت محتوا مثل وردپرس یا جوملا، آشنایی جهت کار با افزونه‌های متعدد، توانایی برای حفظ امنیت سایت، نوشتن تبلیغ، مدیریت محتوا وغیره اشاره کرد. یکی از ویژگی‌های جالب وبمستری آن است که شما می‌توانید به طور همزمان برای چندین شرکت یا مجموعه کار کرده و بدین طریق به درآمد بالایی برسید. 

روش‌های مختلف کسب درآمد از سئو سایت

۳. مشاوره سئو 

اگر آموزش‌های سئو را به شکل کامل فراگرفته باشید و در این مبحث خود را پیوسته به‌روز نگه داشته باشید، می‌توانید به‌عنوان یک کارشناس حرفه‌ای سئو به شرکت‌ها و مجموعه‌های مختلف مشاوره دهید. مشاوره دادن در زمینه‌های تولید محتوا مطابق با اصول موتورهای جستجو، آنالیز تکنیکال، ایجاد کمپین‌های لینک‌سازی، بهبود ساختار داخلی سایت و توجه ویژه به لینک‌سازی داخلی و طراحی استراتژی برای سئو و درآمدزایی، ازجمله مهم‌ترین وظایف یک کارشناس و مشاور سئو به حساب می‌آید. اگر بتوانید در این کار خود را ثابت کنید، می‌توانید انتظار درآمد بالایی را از آن داشته باشید. 

۴. فروش ابزارهای مختلف سئو

اگر یک برنامه‌نویس حرفه‌ای باشید، قادر خواهید بود با طراحی و ایجاد نرم‌افزارها و ابزارهای مربوط به سئو به موفقیت‌های عظیمی دست پیدا کنید. متاسفانه برنامه‌نویسان زیادی در ایران وجود ندارند که تصمیم به ساخت یک نرم‌افزار خاص در رابطه با SEO بگیرند. اگر شما در این زمینه فعالیت کرده و کار خود را به بهترین شکل ممکن انجام دهید، می‌توانید به پول زیادی برسید. ازجمله سایت‌های خارجی برتری که در زمینه طراحی این گونه نرم‌افزارها و ابزارها تجربه زیادی دارند می‌توان به سایت‌های kwfinder.com و moz.com اشاره کرد. 

۵. همکاری در فروش

همکاری در فروش یکی از پردرآمدترین شغل‌های اینترنتی محسوب می‌شود که می‌توان از آن به سرمایه عظیمی دست پیدا کرد. در این نوع همکاری شما محصولات مختلفی از یک فروشگاه اینترنتی یا هر سایت دیگری را در سایت خود قرار می‌دهید و در ازای هر محصولی که کاربر به‌واسطه آشنایی با سایت شما از سایت مقصد خریداری کند، درصدی را به‌عنوان کمیسیون دریافت می‌کنید. در این موارد شما باید تمام تلاش خود را انجام دهید که رتبه سایت خود را در صفحه نتایج گوگل بهبود ببخشید تا مخاطبان زیادی را به سمت خود جذب کنید. 

روش‌های انجام سئو سایت چیست؟

۶. روش‌های دیگر کسب درآمد

علاوه‌بر موارد ذکر شده، روش‌های زیاد دیگری نیز جهت کسب درآمد بر بستر سئو وجود دارند که برخی از آن‌ها بدین شرح هستند:

  • وبلاگ‌نویسی
  • تولید محتوای ویدئویی آموزش سئو
  • و...

روش‌های انجام سئو سایت چیست؟

کارشناسان و متخصصان حوزه سئو از روش‌های مختلفی جهت دیده شدن سایت و مطالب خود استفاده می‌کنند که برخی از آن‌ها خلاف قوانین الگوریتم‌های موتور جستجوی گوگل است. در ادامه انواع روش‌های انجام سئو را شرح خواهیم داد. 

سئو کلاه سفید:

این روش درواقع روی جذب درست، اصولی و هدفمند کاربران با رعایت تمام قوانین مربوط به موتورهای جستجو تمرکز دارد. از دید گوگل روش کلاه سفید بهترین نوع سئو محسوب می‌شود که به‌واسطه آن شما هم باعث جلب رضایت کاربران می‌شوید و هم رضایت موتورهای جستجو را برمی‌انگیزید. رسیدن به نتیجه دلخواه در این روش ممکن است کمی زمانبر باشد؛ اما اگر به‌واسطه این روش بتوانید مطالب و سایت خود را به رتبه‌های برتر برسانید، می‌توانید مطمئن باشید که جایگاه‌تان کاملا حفظ خواهد شد. 

سئو کلاه سیاه:

این روش درست در نقطه مقابل روش کلاه سفید قرار دارد. در روش کلاه سیاه افراد سعی می‌کنند با ترفندهای مختلف الگوریتم‌های گوگل را دور بزنند تا در سریع‌ترین زمان ممکن سایت و یا مطلب خاصی را به صفحه اول نتایج گوگل یا هر موتور جستجوی دیگری برسانند؛ اما روش کلاه سیاه نتایج ویران‌باری را به همراه خواهد داشت؛ زیرا الگوریتم‌های مختلف گوگل خیلی زود تخلفات را شناسایی کرده و سایت مورد نظر را با جریمه‌های سنگینی مواجه می‌کنند. ازجمله مهم‌ترین الگوریتم‌های ناظر بر محتوا و طراحی کلی سایت می‌توان به الگوریتم‌های پاندا، پنگوئن، رنک برین و مرغ مگس خوار اشاره کرد. 

سئو کلاه خاکستری:

این روش دقیقا نقطه وسط دو روش قبلی است. درواقع نمی‌توان تعریف مشخصی را برای روش کلاه خاکستری ارائه داد؛ اما به طور کلی می‌توان گفت که در این روش تمرکز متخصصان روی این موضوع است که بدون آسیب دیدن سایت، مطالب خود را با رگه‌هایی از روش کلاه سیاه و در عین پیروی از قالب روش کلاه سفید به رتبه‌های خوب برسانند. 

چگونه سایت خود را سئو کنیم؟

چگونه سایت خود را سئو کنیم؟

جهت اینکه سایت خود را به بهترین شکل ممکن برای دیده شدن در موتورهای جستجو بهینه کنید، دو راه دارید؛ می‌توانید از کمک یک کارشناس یا مشاور سئو بهره بگیرید و یا می‌توانید خودتان با گذراندن دوره‌های مختلف سئو، مطالب و سایت خود را بهینه‌سازی کنید. جهت یادگیری این مبحث عمیق و در عین حال گسترده، حتما باید از مجموعه‌ها و یا اساتید شناخته‌شده کمک بگیرید. اگر سئو را با آموزش‌های ضعیف و نه‌چندان کاربردی فرابگیرید، هیچ‌گاه به موفقیت نخواهید رسید. مدیر وب یکی از بهترین مجموعه‌های آموزشی مباحث مختلف ازجمله سئو، تولید محتوا، دیجیتال مارکتیگ، فروشگاه اینترنتی و... است که می‌تواند در این راه کمک بسیار زیادی به شما بکند. هم‌اکنون با مراجعه به وب سایت مدیر وب می‌توانید از دوره‌های آموزشی فوق‌العاده این مجموعه استفاده کرده و موفقیت خود را تضمین کنید. آدرس سایت مدیر وب برای آموزش سئو: modireweb.com