آیا تعمیر تلویزیونی که پنلش خراب شده امکان‌پذیر است؟

پنل تلویزیون به دلایل مختلفی ممکن است دچار مشکل شود. از شکستگی گرفته تا پیکسل سوختگی. ممکن است در برخورد ناگهانی با تلویزیون، پنل دچار شکستگی یا بر اثر آب خوردگی، دچار آسیب شود و البته در استفاده بلند مدت از تلویزیون دچار استهلاک شود.

علیرغم تبلیغاتی که درباره مقاومت و استحکام پنل تلویزیون‌ها انجام می‌شود، پنل تلویزیون صفحه‌ای به ضخامت چند میلیمتر است که در برابر ضربه مقاومت ندارد. برای آشنایی با آسیب‌هایی که ممکن است تلویزیون به آنها دچار شود، ابتدا باید با ساختار تلویزیون آشنا شویم و ببینیم پنل تلویزیون چیست.

آیا تعمیر تلویزیونی که پنلش خراب شده امکان‌پذیر است؟

خدمات کاردون سرویس برای تعمیرات تلویزیون‌

متخصصان کاردون انواع تلویزیون‌های LED، LCD، OLED،  QLED و CRT را نیز تعمیر می‌کنند. تعمیرات تلویزیون در کاردون به وسیله مجرب‌ترین متخصصان انجام می‌شوند. اگر نیاز به تعویض قطعه‌ای بود، متخصصان ما حتما از قطعات اصلی استفاده می‌کنند. این قطعات تعویضی تا ۶ ماه ضمانت دارند. خود خدمات تعمیر نیز تا ۳ ماه ضمانت دارند. قیمت خدمات تعمیرات شفاف، منصفانه و رقابتی تعیین شده‌اند.

 

پنل تلویزیون چیست؟

پنل تلویزیون صفحه‌ای است که تصویر روی آن ساخته می‌شود. پنل LCD حاوی کریستال مایع است و از تعداد زیادی پیکسل تشکیل شده است. هر پیکسل ۳ ساب‌پیکسل دارد.

ساب‌پیکسل‌ها تشکیل شده از رنگ‌های آبی، سبز و قرمز هستند. با ترکیب کردن این ۳ رنگ، رنگ‌های دیگر روی پنل ساخته می‌شوند. ابعاد این قطعات تشکیل دهنده بسیار کوچک هستند و با چشم غیرمسلح به آسانی دیده نمی‌شوند.

برای ساخت تصویر، برد آدرس‌دهی از طریق کابل‌های COF یا فلت آدرس رنگ  را برای هر پیکسل به پنل منتقل می‌کند و با ولتاژ خاصی که به پیکسل‌ها می‌رسد، تصویر ساخته می‌شود. اما نور تلویزیون از کجا می‌آید؟ در ادامه این مورد را توضیح می‌دهیم.

بک لایت تلویزیون‌ چیست؟

نوری که از تلویزیون به چشم می‌رسد، یک منبع تولید نور دارد. تلویزیون‌های LCD از لامپ‌های فلورسنت استفاده می‌کردند و تلویزیون‌های LED از لامپ‌های LED استفاده می‌کنند.

درواقع تفاوت تلویزیون‌های LCD و LED در بک لایت آنهاست و پنل آنها تفاوت ذاتی با یکدیگر ندارند. اما در مورد تلویزیون‌های OLED داستان فرق می‌کند. تلویزیون‌های OLED بک‌لایت ندارند و نور تصویر آنها از خود پنل ساطع می‌شود. این امر کمک کرده است تا تلویزیون‌های OLED باریک‌تر از دیگر تلویزیون‌ها شوند.

اگر بک لایت تلویزیون‌های LED دچار سوختگی یا خرابی شوند، از پنل نور از آن ساطع نمی‌شود و در نتیجه تصاویر صفحه نمایش قابل رویت نخواهند بود.

نشانه های خرابی بک لایت تلویزیون چیست ؟

در صورتی که از تلویزیون خود ساعت های طولانی استفاده کنید و به صورت پی در پی تلویزیون را روشن نگه دارید ممکن است روزی از تیره بودن صفحه نمایش تلویزیون و یا کم نور شدن آن شاکی شوید باید بدانید این نشانه های خرابی بک لایت تلویزیون است. همچنین اگر قسمتی از تلویزیون سیاه شده باشد اما صدا پخش شود باز هم نشان از خرابی بک لایت می باشد.

اگر می خواهید از خراب بودن بک لایت اطمینان حاصل نمایید می توانید با استفاده از یک چراغ قوه این کار را انجام دهید. نور چراغ قوه را به صورت مورب به صفحه نمایش بتابانید در صورتی که تصویر وجود داشت بدانید علت خرابی و یا سوختن بک لایت ها می باشد که قادر به تابش نور برای نمایش تصویر نیست.

 از دیگر نشانه های خرابی بک لایت تلویزیون قطع و وصل شدن تصویر می باشد شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که هنگام تماشای یک برنامه مهیج از قطع و وصل شدن تصویر شاکی شوید در حقیقت باید به دنبال علت این اتفاق باشید زیرا یکی از نشانه های خرابی بک لایت همین موضوع است و باید برای تعمیر آن اقدام نمایید.

 

تفاوت پنل تلویزیون‌ها

پنل‌های LCD جدید معمولاً یا از فناوری IPS (In-Plain Switching) در چینش پیکسل‌ها استفاده می‌کنند، یا از فناوری VA.

پنل‌های IPS کریستال‌هایشان را به صورت افقی نگه می‌دارند. پنل‌های VA این کریستا‌ل‌ها را در ردیف‌های عمودی قرار می‌دهند. از این رو پنل‌های IPS زاویه‌ی دید بهتری دارند و اگر از کنار به صفحه‌ی نمایش نگاه کنید، کیفیت تصویر افت نمی‌کند. در مقابل پنل‌های VA زاویه‌ی دید ضعیف‌تری به نسبت صفحه‌های IPS دارند، اما کنتراست بالاتری دارند.

 کنتراست بالاتر کمک می‌کند تصویر تیره بهتری ساخته بشود. همچنین در نور کم رنگ مشکی واقعی‌تر است. در پنل‌های IPS در نور کم، رنگ مشکی نزدیک به خاکستری تیره دیده می‌شود. از لحاظ یک دست بودن رنگ مشکی نیز پنل‌های VA به نسبت IPS برتری دارند.

البته انواع دیگری از پنل‌ها نیز وجود دارد. پنل‌های OLED با پنل‌های IPS تفاوت دارند. OLED ها به نوعی مزایای هر دو نوع پنل دیگر را در خود دارند. یعنی هم رنگ مشکی فوق‌العاده‌ای ایجاد می‌کنند و تصاویر روشن نیز مانند برخی از پنل‌های LED در اطراف خود هاله‌ ایجاد نمی‌کنند.

از طرفی زاویه‌ی دید بالایی دارند و حتی برخی از آنها زاویه دید بهتری به نسبت پنل‌های IPS دارند.

پنل‌های OLED یک ایراد اساسی دارند و آن آسیب‌پذیری‌شان است. احتمال حک تصویر در آنها نیز بالا است. برای همین توصیه می‌شود در تلویزیون‌های OLED بیشتر تصاویر متحرک دیده شود. برای مثال اگر شما تلویزیون یا اخبار زیاد می‌بینید، احتمال اینکه رد لوگوی شبکه روی تصویر باقی بماند، وجود دارد. تلویزیون‌های LED این آسیب‌پذیری را ندارند.                                                                                                                                                                

پیکسل سوخته ایراد دیگر تلویزیون‌ها

یکی دیگر از ایرادهایی که پنل‌های تلویزیون دچار آن می‌شوند، سوختن پیکسل است. پیکسل سوخته پیکسلی است که برای همیشه خاموش شده است و دیگر نور را عبور می‌دهد. شاید پیدا کردن یک پیکسل سوخته در صفحه تلویزیون کار سختی باشد و این پیکسل اصلا به چشم نیاید.

اما اگر تعداد این پیکسل‌ها زیاد شود، پیکسل‌های سوخته به صورت نقاطی تاریک روی صفحه نمایش به چشم می‌آیند و یا اینکه هاله‌ای روی تصویر به چشم می‌آید. برای دیدن ایرادهای پنل تلویزیون می‌توانید روی صفحه، یک تصویر یک دست از رنگ‌های قرمز، سبز و آبی بیاورید و ببینید تصویر مشکلی دارد یا خیر.

 برای این کار می‌توانید از این سایت استفاده کنید: (https://www.checkpixels.com/) بسته به مدل تلویزیون، نوع پنل و مدتی که از پیکسل سوختگی گذشته باشد امکان تعمیر این مشکل وجود دارد.

گیر کردن پیکسل یکی دیگر از مشکلاتی است که ممکن است پنل تلویزیون به آن دچار شود. در این حالت پیکسل به صورت دائمی نور را عبور می‌دهد.

اما همه‌ی آسیب‌هایی که به تلویزیون وارد می‌شود به پنل مربوط نمی‌شوند. برای مثال اگر روی پنل تلویزیون مایعات بریزد، به احتمال زیاد پنل آسیب نمی‌بیند، بلکه فلت تلویزیون آسیب می‌بیند. در این صورت ممکن است ما خطوطی عمودی روی تلویزیون ببینیم. اما فلت تلویزیون چیست؟

آیا تعمیر تلویزیونی که پنلش خراب شده امکان‌پذیر است؟

فلت تلویزیون چیست؟

فلت تلویزیون یا کابل COF کابل‌های پهنی هستند که آدرس‌های صادر شده از سوی برد آدرس‌دهی را به پنل می‌رسانند. معمولاً فلت‌ها در قسمت پایینی پنل قرار دارند. فلت‌ها ولتاژ خاصی را به پیکسل خاصی می‌رسانند تا تصویر ساخته شود.

اگر به فلت‌ رطوبت و مایعات برسد، خراب می‌شود. معمولا چندین فلت وجود دارد که اگر به یکی از آنها آب برسد، مسیر ولتاژ این فلت قطع می‌شود و شاهد خطوط تیره عمودی روی پنل خواهیم بود.

آیا پنلی که آب خورده است، امکان تعمیر دارد؟

اگر برد آدرس‌دهی تلویزیون یا فلت تلویزیون دچار مشکل شود، به آسانی می‌شود آن را تعمیر یا تعویض کرد. البته این کار حتما باید توسط متخصص انجام شود. پنل تلویزیوین بسیار حساس است و اگر هنگام تعویض فلت آسیبی کوچک به پنل وارد شود، این آسیب جبران ناپذیر خواهد بود.

چگونه از پنل تلویزیون محافظت کنیم؟

حتماً هر یک یا دو ساعت یک بار تلویزیون را خاموش کنید. خاموش کردن تلویزیون ولو به مدت کوتاه، کمک می‌کند عمر تلویزیون افزایش پیدا کند. به خصوص در مورد تلویزیون OLED این مورد بیشتر اهمیت دارد.

اگر محل قرار گرفتن تلویزیون شما، محل عبور و مرور است یا در خانه خود بچه دارید، توصیه می‌کنیم تلویزیون خود را به دیوار نصب کنید تا نگران افتادن و آسیب فیزیکی به تلویزیون خود نباشید.

برای جلوگیری از حک تصویر روی تلویزیون، از ماندن تصویر ثابت روی صفحه نمایش جلوگیری کنید و اجازه ندهید یک تصویر به صورت ثابت روی صفحه باقی بماند.

آیا تعمیر تلویزیونی که پنلش خراب شده امکان‌پذیر است؟

اگر پنل تلویزیون دچار شکستگی یا آب‌خوردگی شد، چه کار کنیم؟

با وجود رعایت تمام نکاتی که در رابطه با تلویزیون به کار می‌برید، باز ممکن است اتفاقی غیرمنتظره برای تلویزیون شما پیش آید. اول باید ببینید که مشکل تلویزیون به کدام قسمت تلویزیون مربوط می‌شود.

 اگر پنل دچار شکستگی شده باشد، راهی به جز تعویض پنل وجود ندارد. خوشبختانه این امکان در حال حاضر در کشور وجود دارد که شما پنل تلویزیون خود را بتوانید تعویض کنید. البته هزینه‌های تعویض پنل تلویزیون بسیار بالا است و در بعضی موارد خرید یک تلویزیون جدید به صرفه‌تر به نظر می‌رسد.

اگر تلویزیون شما دچار پیکسل سوختگی شد نیز همچنان قابلیت تعمیر پنل تلویزیون شما وجود دارد. البته این مسئله به تعداد پیکسل‌های سوخته و مدت زمانی که از سوختن پیکسل‌ها می‌گذارد بستگی دارد. کاردون ارائه دهنده خدمات تعمیر لوازم خانگی و صوتی تصویری  و تعمیرات تلویزیون را در محل انجام می‌دهد.

تعمیر لوازم خانگی

زمانی که یکی از دستگاه‌های شما دچار مشکل شود، شما دو راه در پیش روی خود دارید. یا دستگاه جدیدی تهیه کنید یا اینکه لوازم خانگی خود را تعمیر کنید. با وجود قیمت‌هایی که روز به روز افزایش پیدا می‌کنند، تعمیر لوازم خانگی اننخاب مناسب‌تری است و باعث می‌شود شما در هزینه‌هایتان صرفه جویی کنید. کاردون (kardoon.ir) با بهره بردن از تجربه سی ساله متخصصان گلدیران، بالاترین کیفیت در تعمیر لوازم خانگی را برای شما تضمین می‌کند.