نقش آموزش در یادگیری زبان انگلیسی

ایران جزو کشورهایی است که آموزش زبان انگلیسی در آن بخشی از برنامه های نظام آموزشی است و زبان انگلیسی در مدارس به عنوان یکی  از درس‌های اصلی آموزش داده می شود. اما نکته جالب اینجاست که بیشتر افراد پس از طی کردن دوران تحصیلی خود، اگر تنها به آموزش هایی که در مدارس داده می شود اکتفا کرده باشند، دارای دانش قابل قبولی از زبان انگلیسی نیستند و تازه مشکلات آنها آغاز می شود!

زبان انگلیسی یک زبان بین المللی می باشد و می توان گفت که در دنیای امروز یک ضرورت است. سوال اساسی اینجاست که چرا با وجود اینکه در مدارس ما این زبان به عنوان یکی از دروس تحصیلی آموزش داده می شود، اغلب افراد جامعه در درک و استفاده از آن دچار مشکل هستند.

به طور کلی می توان گفت برای یادگیری یک زبان حدود 80 درصد راه آموزش به عهده فرد (یعنی تلاش مستمر و استعداد) و شاید حدود 20 درصد نقش مدرس و یا شیوه آموزشی مورد استفاده باشد. اما این موضوع که غالب افراد جامعه ما دارای سطح زبانی ضعیفی می باشند قابل چشم پوشی نیست. مسلما افراد زیادی وجود دارند که هم استعداد بالایی در یادگیری زبان دارند و هم افرادی با تلاش و با اراده در کارهای خود هستند.

11

با توجه به موارد بالا می توان این نتیجه را گرفت که درست است که تنها 20 درصد مسیر یادگیری به شیوه ای که شما برای آموزش انتخاب می کنید وابسته است، اما این 20 درصد نقش بسیار پررنگی را ایفا می کند! شما با انتخاب مسیر و شیوه آموزشی مناسب می توانید با سرعت بالاتری پیشرفت نمایید و همین امر باعث می شود تا اراده و جدیت شما برای ادامه مسیر افزایش یابد. پس می تواند گفت که "شیوه آموزشی مناسب" می تواند نقش کلیدی در "تلاش مستمر" یک فرد در راه یادگیری داشته باشد.

در بخش زیر به اشتباهاتی می پردازیم که غالبا افراد با انجام دادن آنها مسیر خود را در راه یادگیری زبان طولانی تر کرده و در بسیاری از موارد بعد از صرف زمان زیاد و نگرفتن نتیجه دلخواه، دلسرد شده و از ادامه راه منصرف می شوند. جالب اینجاست که اکثر این اشتباهات در سیستم نظام آموزش مدارس ما گنجانده شده است!

5 اشتباه مهلک در یادگیری یک زبان که نباید انجام دهید!

1) گرامر محور نباشید!

متاسفانه این اشتباهی است که درکتاب های آموزشی مدارس ما نیز می توانید آن را به طور کامل مشاهده نمایید. همین مشکل باعث شده است تا اکثر افراد از آموزش زبان فراری باشند و بعد از گذشت چندین سال تحصیل در مدارس و گذراندن کتاب های تحصیلی پایه های مختلف، باز هم  ضعف جدی در زبان انگلیسی داشته باشند.

دقت کنید که قرار نیست شما تبدیل به  یک مرجع و یا کتاب گرامر ناطق شوید! زبان یک مهارت چند گانه است که باید تمامی موارد آن به صورت آهسته و همزمان پیش برود، یکی از این مهارت ها، آشنایی با گرامر آن می باشد! پس به صورت افراطی عمل نکنید و هر زمان در مسیر یادگیری نیاز به دانستن یک موضوع گرامری داشتید به آن رجوع کنید.

2) لغت محور نباشد!

از آن جایی که در آخر هر درس لغات مهم آن درس گنجانده شده است و در سیستم آموزشی مدارس نیز همیشه لغت و معنی جزو جدایی ناپذیری از امتحانات بوده است، بسیاری از ما عادت کرده ایم که برای شروع یادگیری یک زبان باید دایره واژگان خود را بالا ببریم. حتما در میان دوستان و آشنایان خود نیز افرادی را دیده اید که هنگامی که شروع به یادگیری زبان می کنند به دیکشنری رجوع کرده و لغات را همراه با معانی آن در لیست خود می نویسند تا روزانه مطالعه نمایند!

دقت کنید که قرار نیست شما یک دیکشنری صوتی شوید! این یک اشتباه مهلک است! لغات را باید در طول مسیر آموزش به صورت پیوسته و با توجه به نیازها و سطح خود فرا بگیرید! اصرار در یادگیری لغاتی که در سطح فعلی شما کارایی ندارند و افراط در آن شما را از مسیر درست آموزش به کلی دور خواهد کرد.

3) آزمون محور نباشید!

برای بخش زیادی از زبان آموزان نیز تنها قبولی در آزمون مورد نظر، اولویت دارد و به همین منظور به دنبال روش های میان بر برای قبولی و یا گرفتن مدرک مورد نظر می باشند.

مطمئن باشید اگر یک زبان را بلد باشید، در امتحان نیز موفق خواهید بود! نیازی نیست که همه فکر خود را بر روی روش های تست زنی و یا میان بر زدن معطوف کنید. در هر صورت شما باید بتوانید بعد از گرفتن مدرک، از زبان استفاده کنید! پس سعی کنید به جای تفکر بر روی روش های میانبر به فکر یادگیری درست و اصولی یک زبان باشید.

12

4) مکالمه محور نباشید!

بسیاری از افراد بر این باورند که یادگیری یک زبان در انتها باید به این منجر شود که بتوانند خوب صحبت کنند. به همین منظور زمان خود را بر روی منابع غیرعلمی و نامعتبری صرف می کنند که به واقع ارزش وقت گذاشتن ندارند. از آن جایی که این منابع غالبا توسط افراد سودجو که تخصص مناسبی ندارند تولید می شود، سرشار از اشتباهات گرامری و مفهومی و ... می باشند. باز هم تاکید می کنیم که زبان یک بعدی نیست! برای یادگیری درست یک زبان باید در همه ابعاد آن آهسته و به یک میزان پیشرفت نمایید. با رعایت این نکات هر روز شاهد پیشرفت خود خواهید بود و این امر سرعت یادگیری شما را در طول زمان چند برابر خواهد کرد.

5) کتاب محور نباشید!

و اما اخرین اشتباهی که در این مقاله به آن اشاره می کنیم، کتاب محور بودن است! بسیاری از زبان آموزان به جای تمرکز بر اصل یادگیری یک زبان و شروع برنامه ریزی شده آن، خود را درگیر حاشیه های آن می کنند.

شاید خودتان نیز جزو همین دسته باشید، پس دقت کنید! تمامی کتاب ها و منابع آموزشی که توسط موسسات معتبر ایجاد شده اند یک هدف دارند و آن هدف چیزی جز آموزش زبان انگلیسی نیست! 

به جای دنبال کردن اسم کتاب های مختلف و وسواس در انتخاب آنها، تنها یادگیری را شروع کنید! هدفتان یادگیری باشد. می توانید چند منبع معتبر را به سرعت شناسایی کنید و بدون وسواس راه خود را شروع کنید!

نتیجه گیری

در انتهای این مقاله می توانیم یک خبر خوب را نیز به شما بدهیم. پس از بررسی و مشاهده سایت های مختلف که منابع آموزشی زبان انگلیسی را ارائه می دهند. می توانیم سایت لنگوئج دانلود را به عنوان یک سایت رفرنس (مرجع) به شما معرفی نماییم. در این سایت می توانید به راحتی منابع مورد نیاز خود را پیدا کنید و بدون وسواس و با رعایت نکات بالا شروع به یادگیری و لذت بردن از فراگیری یک زبان جدید کنید.