به دلیل نزدیکی فرهنگ گرجستان با روسیه، احتمالا همه گمان می‌کنند که غذاها و خوراکی‌های گرجستان نیز به سنگینی خوراکی‌های روسیه است. ولی این حقیقت ندارد. از هر مسافری که با تور گرجستان به شهر تفلیس آمده باشد اگر بپرسید که چه چیزی بیش از همه نظرش را جلب کرده است، بدون شک خواهد گفت: غذاهای گرجستان!

در گرجستان می‌توانید انواع غذاهای مناسب را برای گوشت‌خواران و گیاه‌خواران بیابید. به لطف همسایه‌های جنوبی ترک و فارس گرجستان، غذاهای گرجی به اندازه کافی تند و ادویه‌دار هستند. در آشپزی گرجی همچنین از سبزیجات معطر و درمانی زیادی استفاده می‌شود که برخی از این سبزیجات فقط در برخی از مناطق گرجستان رشد می‌کنند و طعم منحصر به فردی به غذا‌ها و خوراکی‌های گرجی می‌دهند.

در این پست می‌خواهیم هشت غذای گرجی را به شما معرفی کنیم که باعث می‌شود دیوارنه وار عاشق گرجستان و پایتخت هزاررنگ آن، یعنی تفلیس شوید. با ما همراه باشید.

۱- خینکالی یا پیراشکی گوشت و سبزیجات

غذا1

خینکالی، معروف‌ترین غذای گرجستان، چیزی شبیه به پیراشکی گوشت روسی و دلمه چینی است. خمیر آن را از آب و آرد درست می‌کنند و درون خمیر را می‌توان از هر خوراکی پر کرد. مثل گوشت، سبزیجات، پنیر، انواع ادویه و هر چیزیکه طعمخوبی به آن بدهد و با ذائقه شما جور در بیاید. این دلمه‌های شکم‌پر را بیشتر آب پز می‌کنند. خوردن خینکالی خودش یک هنر است. به این صورت که بعد از پر کردن ظرف از فلفل سیاه، باید دلمه یا همان خینکالی را از نوک بر آمده‌اش بگیرید و یک گاز کوچک از کنار آن بزنید و سپس تمام مخلفات داخلش را به درون دهانتان بمکید! باید به یاد داشته باشد که وقتی خمیر از مواد خالی شد، نباید خمیر را بخورید، زیرا این کار بی ادبی است! برای لذت بردن از این غذا به وب سایت لست تورز که ارائه دهنده تور لحظه آخری گرجستان میباشد مراجعه کنید

۲- رول بادنجان یا نیگزیت

غذا2

این یکی از غذاهایی است که اگر یک بار آن را مزه کنید، دیگر هر روز دلتان برایش تنگ می‌شود و مجبور می‌شوید یا دوباره به گرجستان بیایید و آن را بخورید و یا دستور پختش را یاد بگیرید.

رول بادنجان یا نیگزیت، یک غذای لقمه‌ای به شدت اعتیاد آور است کهمخلفات آن از این قرار است: پوره گردو، بادنجان گریل شده، شنبلیله، سرکه ترخون و جعفری. یک بار که امتحانش کنید، حتما عاشقش خواهید شد.

۳- خاچاپوری

غذا3

در تور گرجستان نیز مثل ایران، نان غذای بسیار مقدسی است. آنقدر مقدس که دور انداختن آن کار ناشایستی به حساب می‌آید. کاچاپوری غذایی است که داخل نان پخته می‌شود. به این صورت که نان را به صورت یک چشم بزرگ در می‌آورند و وسط آن را گود می‌کنند. حالا درون این گودی بسته به سلیقه و ذائقه تان هر چیزی می‌توانید پر کنید. از پنیر و گوشت گرفته تا سبزیجات و مواد غذایی رژیمی. ولی عنصر اصلی آن، یک یا دو تخممرغ درست در وسط نان و روی مخلفات است. این مواد را بگذارید در داخل فر یا کوره خوب بپزند. غذا آماده است. نوش جان!

۴- خارچو

غذا4

این غذا را در رستوران‌های گرجستان بیشتر در طبقه‌بندی سوپ‌ها قرار می‌دهند. ولی خارچو، آنقدر کامل و پر مخلفات است که بیشتر شبیه یک وعده غذای اصلی است تا پیش غذا یا سوپ. این غذا را معمولا با گوشت گاو، پوره آلو و گردو درست می‌کنند. این غذا ترکیبی از طعم‌های ترش و شیرین و جالب است.

۵- فالی

غذا5

حالا وقتش است که یک پیش غذای سبک و اشتها آور را به شما معرفی کنیم تا کمی سبک شوید و بتوانید به خوردن باقی غذاهای لیست بپردازید!

برای پیش غذا، فقط فالی را امتحان کنید! فالی از چغندر خرد شده، گزنه، کلم، اسفناج و دیگر سبزیجاتبرگ‌دار درست می‌شود. این ترکیب را با گردوی پوره شده، سیر و دیگر سبزیجات معطر ترکیب کنید تا طعمی بی‌نظیر نصیبتان شود!

۶- چیچیرتما یا سوپ مرغ گرجستانی

غذا6

سوپ مرغ گرجی‌ها، یک سوپ سبک، مخملین و خوشمزه است که، پش از آن باید سفیده تخم مرغ بخورید و بعد از آن مرکبات! در این سوپ می‌توانید یک دنیا سیر و پیاز پیدا کنید و تکه‌های مرغ را ببینید که بر روی سطح آن شناورند. این سوپ واقعا یک پیش غذای شاهکار است! آن را از دست ندهید.

۷- خوراک لوبیا

غذا7

خوراک لوبیا یا به زبان گرجی‌ها لوبیو، یکی از فروتنانه‌ترین غذاهای گرجستان است. در اصل گرجی‌های غذاهای سنتی خیلی لاکچری و لوکسی ندارند. با این حال سادگی و  هنر ترکیب مزه‌ها در غذاهایشان، یکی از بی‌‌رقیب ترین هنر‌های آشپزی را در سراسر جهان پدید آورده است.

خوراک لوبیا هم یکی از آن غذاهایی است که نباید در گرجستان از دست بدهید. این خوراک لوبیا با خوراک لوبیای ما تفاوت دارد و آن هم به خاطر استفاده از دانه‌های انار به عنوان مکمل برای آن است.

۸- سالاد گرجی

غذا8

گرجستان یکی از بهترین تولیدکنندگان گوجه در سراسر دنیاست و هیچ یک از غذاهای گرجی به این زیبایی و خوشمزگی از این گوجه‌ها استفاده نکرده‌اند.

مواد تشکیل دهنده سالاد گرجی عبارتند از چند قاچ گوجه فرنگی و خیار را با ریحان و گشنیز، روغن زیتون، پیاز قرمز و یک مقدار کاهو. ولی راز اصلی این سالاد سس آن است. سس آبدار گردو، که البته در کنار سالاد به صورت سلیقه‌ای استفاده می‌شود. لست تورز ارائه دهنده تور لحظه آخری در ایران میباشد