معرفی موزه ملی گرجستان  در تور گرجستان

در گذشته ها و در اکثر خانه ها اشیائی ظاهرا کم ارزش و قدیمی وجود داشت که از نظر اهل آن خانه بسیار با اهمیت بود زمانی که از آنها سوال میکردید که این شئ چه ارزشی دارد می گفتند که یادگار آبا و اجداد ما می باشد. اما این اشیا کم کم با مرور زمان یا از بین رفتن آن خانواده و کم اهمیت شمردن این اشیا توسط بچه های خانواده از میان می رفتند و دیگر اثری از آنها باقی نمی ماند.

در کشورهای پیشرفته برای جلوگیری از نابودی این اشیا که از نظر تاریخی با ارزش بودند، آنها را در مجموعه هایی گرد هم می آوردند و به مردم نمایش می دادند تا مردم از شیوه زندگی نیاکان خود آگاه شوند و این نمایشگاه ها را موزه نامیدند. اکنون در هر کشوری بنا به اینکه آن کشور از نظر تاریخی چقدر قدیمی باشد یا نه موزه های مختلف و متعددی برپا می شود.

موزه ملی گرجستان در تور گرجستان  یکی از موزه های بزرگ این کشور تاریخی می باشد. در گرجستان مناطق دیدنی کوهستانی ، جنگلی ساحل دریا و تفریحگاه های زیاد و پارک های بسیار زیادی وجود دارد که می تواند شما را سرگرم نماید اما اگر بخواهید از تاریخ و فرهنگ گرجستان آگاه شوید بهترین جا برای این کار موزه ملی گرجستان می باشد. و مسافرانی که به گرجستان می آیند با برنامه ریزی خوب می توانند از موزه های این کشور هم دیدن نمایند. اگر زمان کافی برای دیدن از موزه های گوناگون را ندارید ما به شما بازدید از موزه ملی گرجستان را پیشنهاد می کنیم زیرا که این موزه بزرگ از بخش های مختلفی تشکیل شده است که شما را با جنبه های مختلف تاریخی و فرهنگی گرجستان آشنا می کند.

موزه ملی گرجستان در سال دو هزار و چهار افتتاح شده است. این موزه از ادغام ده موزه و گالری و دو مرکز پژوهشی تشکیل شده است. علاوه بر ساختمان اصلی پنج ساختمان جنبی هم جزء این موزه می باشد. در این موزه آثار با ارزشی از نقاشی های گوناگون، اشیای عتیقه، شواهدی از انسان های اولیه که در منطقه موسوم به اوراسیا زندگی می کردند، آثار مربوط به قرون وسطی، طلا و جواهرات دست ساز از دوره های مختلف مثل دوره قاجار و هخامنشی، آثار دوره حکومت شوروی، هنرهای اسلامی، قطعات باقی مانده از جنگ جهانی دوم و اثرهای گرانبهایی مربوط به هنرمندان اروپای غربی و شرقی و روسیه، کتاب های نفیس قدیمی، ابزارآلات جنگی، فسیل انسان های اولیه و بسیاری از اشیا و آثار هنری و تاریخی دیگر نگهداری می شود. به طور کلی بیش از سه هزار شئ قدیمی و تاریخی در موزه ملی گرجستان نگهداری می شود و در معرض دید بازدیدکنندگان قرار میگیرد.

به گزارش سفر باتو ، همچنین پنج ساختمان جنبی این موزه که هر یک قسمت های مختلفی می شوند هم جزء موزه می باشد. این ساختمان ها هر کدام موزه ای جداگانه می باشد. از جمله موزه قوم نگاری، موزه هنرهای زیبا، موزه گالری ملی، موزه تاریخ تفلیس و موزه اشغال شوروی نام برد که در این مطلب به آنها اشاره خواهیم کرد.

ساختمان اول: موزه قوم نگاری

موزه زیبا و جالب قوم نگاری تفلیس در فضای روباز و به وسعت بیشتر از پنجاه هکتار می باشد که خود یکی از بزرگترین موزه های مردم شناسی در سراسر جهان است. این موزه در جاده دریاچه لاک پشت تفلیس قرار دارد. خود این موزه بزرگ به ده بخش تقسیم شده است که هر بخش آن مربوط به اثار مختلف و جداگانه مردم هر دوره می باشد.

ساختمان دوم: موزه هنرهای زیبای تفلیس

موزه هنرهای زیبای تفلیس در سال هزار و نهصد و سی و دو افتتاح شده است. ساختمان این موزه در واقع متعلق به یک مدرسه مذهبی بوده است و نکته قابل توجه و جالبی که درباره این مدرسه مذهبی می توان گفت این است که جوزف استالین دیکتاتور شوروی که اصلیتی گرجی داشته در این مدرسه مذهبی درس خوانده است. در این موزه اشیای هنری باستانی و آثار مربوط به قرون وسطی نگهداری می شود. اشیایی مانند صلیب قدیمی یا تندیس مذهبی و جواهرات از جمله آن است.

موزه تاریخ تفلیس

این موزه در یک کاروانسرای قدیمی در خیابان سیونی قرار دارد که در آن نزدیک به پنجاه هزار قطعه شئ تاریخی نگهداری می شود. که شامل سکه، آلات موسیقی، سلاح و غیره می باشد.

گالری ملی تفلیس

این گالری در خیابان روستاولی یازدهم قرار دارد در گالری ملی تفلیس شما می توانید آثار با ارزش داخلی و خارجی را مشاهده بفرمایید. آثار نقاش معروف گرجی نیکو پیروسمانی یکی از مهمترین بخش های این گالری می باشد.

نقاشی و آثار مربوط به دوره قاجار

در طبقه دوم موزه ملی گرجستان در تور گرجستان ارزان و لحظه آخری آثار و اشیای مختلفی از دوره قاجاری وجود دارد که از جمله نقاشی های مینیاتوری از این دوره که یکی از آنها منصوب به محمد شاه قاجار است و اشیای تاریخی مانند فرش های قدیمی و ظرف های عتیقه سنگی فلزی و شیشه ای را می توان نام برد.

اما ساعات بازدید از موزه ملی گرجستان از ساعت ده صبح تا ساعت شش عصر می باشد. در ضمن این موزه در روزهای دوشنبه و روزهای تعطیل رسمی تعطیل است .