معرفی گالوانیزه

معرفی گالوانیزه

ورق تولید شده در مجتمع امیرکبیر کاشان با نام تجاری ورق گاوانیزه کاشان در بازار شناخته می شود. روش تولید گالوانیزه به صورت روش غوطه وری گرم است، به این معنی که بعد از انجام عملیات اولیه بر روی ورق های فلزی در نهایت در یک وان گرم حاوی فلزی مانند روی غوطه ور می شود. محصولات تولید شده در این مجموعه به سه صورت کلاف، ورق و انواع ورق های طرح دار می باشد. هر کدام یک از این محصولات با توجه به ضخامت ورق تولید شده و نوع کاربرد در صنایع مختلف تولید می گردد.

ورق گالوانیزه در واقع یک ورق فلزی آهنی است که با فلزی پوشیده می شود. به طور معمول از فلز روی به عنوان فلز سطحی استفاده می شود. علت این امر افزایش مقاومت فلز ورق گالوانیزه در برابر عوامل مخربی مانند زنگ زدگی و خوردگی می باشد.

عملیات محافظت سطح

یکی از مراحلی که در مجتمع امیرکبیر برای تولید انواع ورق گالوانیزه انجام می شود. مرحله محافظت سطح است. به طور کلی این مرحله به دو صورت است، روش اول به صورت عملیات شیمیایی غیرفعالسازی و روش دوم با روش روغن کاری است و یا در مواردی از هر دو روش استفاده می شود. در مجتمع امیرکبیر از روش شیمیایی کروماته جهت انجام عملیات محافظت سطح استفاده می شود. و در نهایت محصول ضد زنگ زدگی و خوردگی تولید می شود.

در مواردی که عوامل محیطی مانند رطوبت و سایش وجود داشته باشد برای تولید محصولات فلزی از ورق های گالوانیزه استفاده می شود و این بخاطر داشتن ویژگی محافظت سطحی است.

ویژگی های لایه سطحی

روش فوق در دو طرف سطح ورق و به صورت کمترین مقدار انجام می شود. همان طور که اشاره شد در مجتمع امیرکبیر از روش کروماته استفاده می شود. در این روش فلز سطحی با مقدار 15 تا 20 میلی گرم بر متر مربع بر روی سطح ورق پوشیده می شود.

ورق ها بعد از گذراندن این مرحله توسط روش تست یک نقطه ای کنترل می شوند. نکته مهم در انجام این تست این است که فلز سطحی بکار رفته در این روش بر روی ورق ها نباید از 40 درصد کمتر باشد به این معنی که حداقل میزان فلز سطحی باید نهایتا 40 درصد باشد.

مراحل تولید محصولات گالوانیزه

به طور کلی برای تولید محصولات گالوانیزه دو فرآیند گالوانیزاسیون و فرآیند تکمیلی اجرا می شود.

مرحله گالوانیزاسیون در مجموعه امیرکبیر به صورت مداوم و پیوسته انجام می شود. به این صورت که بر روی صفحات فلزی عملیات نورد سرد انجام می شود.

برای تولید کلاف گالوانیزه مرحله اول، مرحله شستشو و تمیز کاری می باشد. در ادامه عملیات های مانند اکسیدهای سطحی بر و احیا، عملیات حرارتی و کنترل خواص متالوژیکی اجرا می شود. و در پایان عملیات محافظت سطح با گذراندن ورق ها در وان مذاب روی انجام می شود.

مراحل تکمیلی بعد از تولید ورق گالوانیزه اجرا می شود. که شامل روشهای برای بهبود قابلیت رنگ پذیری ورق ها، برش دهی ورق ها به صورت استاندارد و یا سفارشی و مرحله طرح دار نمودن ورق ها می باشد.  در ادامه به توضیح هریک از این مراحل می پردازیم.

فرآیند اکسین پس جهت افزایش قدرت رنگ پذیری، مرحله صافی و کشش ورق ها، فرآیند پسیو از طریق محلول های شیمیایی، مرحله شیت یا برش ورق ها اندازه های استاندارد و یا سفارشی و در نهایت مرحله ایجاد بر روی ورق هاست در این مرحله به کمک دستگاه های خاص به روی ورق طراحی به صورت سینوسی و ذوزنقه ایی داده می شود عمده مصارف این ورق های طرح دار در سقف های کاذب و شیروانی است.

خط برش ورق گالوانیزه فولاد کاشان

ورق های گالوانیزه تولید شده به متد غوطه وری در وان گرم در مجموعه فولاد امیرکبیر کاشان، در قسمت برشکاری به صورت اتوماتیک به ورق های گالوانیزه به ابعاد مختلف چه به صورت استاندارد و چه به صورت سفارشی برش و در نهایت در شرایط ویژه ای به صورت پنوماتیک بسته بندی می شود. ابعاد استاندارد ورق های گالوانیزه به صورت 2000x1000، 6000x1000، 2500x1250و 6000x1250 می باشد. همچنین امکان برش ورق ها به صورت عرضی در رنج طولی نیم تا 4 متر می باشد.

انواع محصول شرکت فولاد امیرکبیر کاشان

ورق گالوانیزه کاشان به سه صورت ورق برش خورده یا شیت، ورق طرح دار و در نهایت به صورت کلاف به بازار عرضه می شود.

ابعاد کلاف 

کلاف های گالوانیزه تولید شده کاشان، دارای قطر داخلی بین 610 تا 508، قطر خارجی 1820- 1000و دارای عرض 1250- 600 و ضخامت نهایی 1/5 تا 25/0 می باشد.

ابعاد ورق مسطح

ابعاد ورق مسطح گالوانیزه کاشان، دارای ضخامت 2/1-25/0 میلیمتر، عرض 1250-600 و دارای طول 4-5/0 میلیمتر تولید می شود.  

ابعاد ورق فرم دار

محصول فرم دار گالوانیزه کاشان برای ساخت مقاطع ذوزنقه ای و سینوسی که در انواع سقف کاذب کاربرد دارد بکار میرود. ورق فرم دار تولید گالوانیزه کاشان به ضخامت 8/0-4/0، عرض ورق وابسته به عرض ورق ورودی و طول 12-5/1 میلیمتر می باشد.

خط فرم دهی ورق گالوانیزه فولاد کاشان

برای ایجاد ورق های طرح دار در شرکت فولاد امیرکبیر کاشان انواع ورق گالوانیزه و یا ورق رنگی گالوانیزه را از طریق غلتک های فرم دار با توجه به طول درخواستی با عبور دادن در قفسه های فرم دهی تولید می کنند.

عملیات مذکور جهت افزایش استحکام ورق گالوانیزه به صورت طولی اجرا می شود. در این مجموعه ورق های گالوانیزه با مقاطع سینوسی و ذوزنقه ای برای کاربردهای نظیر سقف کاذب (سقف شیروانی) با حداکثر طول 12 متر تولید می گردد.

طرح سینوسی انواع ورق گالوانیزه از پر مصرف ترین نوع ورق های گالوانیزه در تهیه انواع سقف شیروانی می باشد که با دو نوع ورق گاوانیزه ساده و ورق گالوانیزه رنگی ایجاد می شود.

انواع طبقه بندی ورق گالوانیزه

ورق های گالوانیزه تهیه شده در مجموعه ورق گالوانیزه کاشان براساس فاکتورهای مانند ویژگی های فیزیکی، نوع کاربرد ورق در صنعت و کیفیت نهایی ورق تولید شده به دسته های زیر تقسیم بندی می شوند.

1-ورق های گالوانیزه دارای کیفیت سخت (Hard Full): این نوع محصول دارای انعطاف پذیری کم و استحکام بالاست، و برای مصارفی مانند تولید پروفیل و پوشش سقف های کاذب به کار میرود.

2-ورق های تولید شده با نام تجاری (Commercial): دارای قدرت و انعطاف در سطح قابل قبول می باشد، بیشتر در کاربردهای عمومی به طور مثال سقف های طرح دار (سینوسی و ذوزنقه ای)، لوازم خانگی (کانال و کابینت آشپزخانه) کاربرد دارد.

3-تولیدات دارای نورد سطحی به صورت تجاری (Commercial +Pass Skin):  این محصول دارای خواص فیزیکی مانند استحکام کم، کشش عادی، انعطاف خوب و امکان قابلیت رنگ پذیری است، عمده مصارف این نوع محصول در لوازمی که باید رنگ پذیر باشند مانند قطعات خودرو و لوازم خانگی بکارمی رود.

4-محصول با کیفیت کششی (Drawing): خواص فیزیکی مانند استحکام ورق گالوانیزه پایین، خاصیت کشش خوب، امکان خمش عالی و در نهایت انعطاف پذیری خوب، این ورق در مصارفی مانند شکل دهی و پرسکاری از قبیل شکل دهی قطعات پیچیده و قطعات داخلی اتومبیل و ادوات کشاورزی و ... بکار می رود.

2

استاندارد های جهانی محصولات گالوانیزه کاشان

اولین مجموعه ای که در ایران ورق گالوانیزه را به صورت گرم تولید می کند، شرکت فولاد امیرکبیر کاشان است. این مجموعه دارای سابقه طولانی در تولید انواع ورق پوشش دار است و در نتیجه دارای تحقیقات زیادی در این زمینه انجام شده است و باعث افزایش بار عملی و دانش این مجموعه شده است. انواع ورق های گالوانیزه در شرکت گالوانیزه کاشان تحت استاندارهای جهانی ,DIN ,ASTM, EN, JIS, ISIR  و ISO تولید و دو تست مهم تست یک نقطه ای و تست 3 نقطه ای بر روی محصولات اجرا می شود.

کیفیت محصولات تولیدی ورق گالوانیزه کاشان

در ایران کارخانجات زیادی در این زمینه فعالیت دارند، شرکت هایی مانند ورق گالوانیزه شهرکرد، کارخانه ورق گالوانیزه سمنان، ورق گالوانیزه اصفهان و گروه شرکت های هفت الماس، در این میان کارخانه فولاد امیرکبیر کاشان به علت تنوع محصولات از نظر استحکام و کشش بودن انواع ورق دارای تنوع بیشتری نسبت به سایر کارخانجات در ایران دارد.

-محصولات کارخانه ورق خودرو شهرکرد جهت تامین بدنه انواع ماشین آلات فعالیت دارد. از نظر میزان خرید گالوانیزه در بازار آهن در ابتدا ورق گالوانیزه کاشان سپس ورق هفت الماس و تاراز شهرکرد بیشترین میزان خرید گالوانیزه را دارند.

قیمت انواع محصولات ورق گالوانیزه کاشان

انواع محصولات ورق گالوانیزه کاشان با توجه به مراحلی که بر روی انها انجام می شود متفاوت است، همچنین قیمت روز ورق گالوانیزه کاشان تحت تاثیر بازار جهانی آهن و فلزات نیز می باشد. عواملی مانند مراحل گالوانیزه کردن و مراحل تکمیلی که برو روی ورق گالوانیزه انجام میشود تاثیر مهمی بر قیمت نهایی ورق و محصولات گالوانیزه کاشان دارد. جهت اطلاع از قیمت به روز انواع محصولات ورق گالوانیزه کاشان و چه به صورت ورق، کلاف و یا در انواع طرح دار و همچنین قیمت ورق گالوانیزه هفت الماس و قیمت ورق کاشان در کارخانه و قیمت ورق گالوانیزه 2*1 به سایت فولاد ایران به آدرس اینترنتی  https://fooladiran.com مراجعه فرمایید.

مجری انتشار : آژانس تبلیغاتی تسمینو