توصیه‌های کیسینجر به بایدن

 وزیر خارجه دهه هفتاد میلادی آمریکا دوشنبه شب به وقت تهران در مراسم افتتاحیه  یک مجمع اقتصادی به نامزد دموکرات انتخابات آمریکا که بر اساس گزارش رسانه‌ها برنده  شده، توصیه‌هایی کرد.

«هنری کیسینجر» وزیر اسبق خارجه آمریکا به «جو بایدن » نامزد دموکرات انتخابات آمریکا که بر اساس برآورد رسانه‌ها پیروز شده توصیه کرد که باید به سرعت  در پی احیای روابط با چین باشد. کیسینجر در پیام خود به بایدن هشدار داده که در صورت عدم احیای روابط با چین، خطر درگیری نظامی بین آمریکا و چین وجود دارد.

کیسینجر همچنین افزود، در صورت عدم وجود برخی اقدامات مشترک، جهان با یک فاجعه قابل قیاس با جنگ جهانی اول مواجه خواهد شد.

این سیاستمدار سرشناس آمریکایی پیشتر نیز گفته بود  شکل گیری جنگ سرد جدید میان آمریکا و چین او را به طور فزاینده‌ای نگران کرده و پیشرفت‌های فناوری را که موجب تغییر چشم‌انداز ژئوپولیتیک شده‌اند با آن مرتبط دانست.

به گفته او آمریکا به «طرز فکری جدید» نیاز دارد تا بتواند بفهمد جهان پیچیده‌تر از آن است که یک کشور بتواند به برتری یک‌جانبه از لحاظ راهبردی و اقتصادی دست یابد و هیچکس آن را تهدید نکند.

آمریکایی‌ها از زمان روی کار آمدن «دونالد ترامپ» رئیس جمهور ایالات  متحده، تقابل و تنش با چین را به طوری بی‌سابقه افزایش داده‌اند. آمریکا که وارد جنگ تجاری با چین شده است، از یک سو جدایی‌طلبان هنگ‌کنگی و تایوانی را تحت حمایت قرار داده و از سوی دیگر پکن را در شیوع ویروس کرونا در جهان مقصر می‌داند.