اعتراضات ضد نظام سلطنتی در تایلند

معترضان ضد نظام سلطنتی تایلند روز شنبه در حومه «بانکوک» پایتخت این کشور خواستار برکناری نخست وزیر،تدوین قانون اساسی جدید و اصلاحات در نظام سلطنتی این کشور شدند.

به نوشته خبرگزاری «رویترز» اعتراضات  در رزوهای گذشته در تایلند علیرغم تهدیدهای «پرایوت چان اوچا» نخست وزیر مبنی  بر استفاده از تمام قوانین موجود علیه معترضان، افزایش یافته است.  صدها معترض در شمال غربی و جنوب شرقی بانکوک، پایتخت تایلند تجمع کردند. یکی از معرضان جوان گفت، سالها دیکتاتوری فاسد داشته‌ایم  و حال انتخاباتی را می‌خواهیم که صدای ما واقعا شنیده شود.

معترضان به دنبال برکناری نخست وزیر هستند و او را متهم کردند که در انتخابات سال گذشته مهندسی کرد تا قدرت خود را بعد از کودتا در سال 2014 از دولت منتخب بدست آورد، اما وی گفته  که رای عادلانه بوده و استعفا نخواهد داد.

معترضان همچنین با پیگیری اصلاحات جهت مهار قدرت سلطنت «ماها واجیرالونگ کورن» پادشاه این کشور، هنجارها را شکسته و می‌گویند نظام حاکم، سلطه نظامی را برای دهه‌ها در تایلند امکان پذیر کرده است.چندی قبل نیز  پلیس و نیروهای امنیتی تایلند  با استقرار در میادین مهم  پایتخت تایلند و استفاده از ماشین‌های آبپاش به استقبال هزاران معترض به نظام سلطنتی در این کشور رفتند.

این چندمین بار طی روزهای گذشته است که پلیس پایتخت تایلند از ماشینهای آبپاش علیه معترضان استفاده کرد. یکی از درخواست‌های معترضان جنبش هوادار برقراری دموکراسی در تایلند که اکثرا از طیف دانشجویان هستند برکناری رئیس ستاد مشترک ارتش این کشور است. رئیس ستاد مشترک تایلند در کودتای سال 2014 به قدرت رسید.

برخی تظاهرات کنندگان نیز خواستار اصلاحات در خاندان پادشاهی بسیار ثروتمند و قدرتمند تایلند شده‌اند. این در حالی است که هرگونه اظهارات تند علیه خاندان پادشاهی این کشور با مجازات همراه است.