حملات سایبری به واشنگتن؛ فرو ریختن ابهت قدرتمندترین کشور جهان

 دستکم ازدو دهه پیش کشورها  در جنگ ها و اجرای سیاست های خود در عرصه بین الملل، روش های جدید و مختلفی را پیش گرفتند که از برجسته ترین این روشها می توان به جنگ الکترونیکی یا سایبری اشاره کرد. آمریکا مدت های طولانی در این زمینه شهرت داشت اما پس از حملات سایبری اخیر حدود یک هفته پیش که تبعات آن  روز به روز بیشتر مشخص می شود  به نظر می رسد باید در توانمندی واشنگتن که بدان می بالد  تجدید نظر کلی کرد.

 حملات اخیر فقط یک نهاد آمریکایی بسیار حساس را درگیر نکرد بلکه چندین نهاد دولتی آمریکا را نیز مختل کرد زیرا روزهای اخیر تحلیل ها و تفاسیر ضد و نقیضی ارائه می شود. مثلا مایک پمپئو وزیر امور خارجه امریکا، روسیه را به انجام این حملات سایبری متهم کرد اما دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا که دوره ریاست جمهوری اش به پایان آمده با نقض سخن وزیر خارجه گفت شاید چین در این حمله دست داشته باشد.که برخی این گفته وی را در راستای جنگ وی با چین مربوط به درگیری واشنگتن و پکن بر سر تکنولوژی های نسل پنجم مخابرات و جنگ بر سر نسل ششم فناوری های ارتباطات می دانند.

حملات سایبری ، نهادهای وزارت دفاع پنتاگون و راکتورهای هسته ای و وزارت انرژی مسئول فعال سازی این راکتورها و وزارت خزانه داری و تجارت آمریکا را هدف قرار داد.

مسئولان آمریکایی هنوز نتوانسته اند پشت پرده این هک و حجم و کمیت اطلاعات هک شده را تعیین کنند.

­­­­

اما برآوردها حاکی است رهاشدن از تبعات این حملات و بازسازی برنامه دفاعی سایبری قدرتمند شاید سالها طول بکشد که خود بیانگر این است که حجم زیان های این هک شاید از برآوردها بالاتر باشد.

اما برخی دوست دارند بگویند مسئول این حملات گروههای هکر نیستند که نهادهای حساس امریکا را هدف قرار داده و بر اطلاعات صدها هزار شرکت و اشخاص دست یافتند بلکه ترامپ است که به نظر نمی رسد به این مساله اهمیت داده یا حتی ماهیت امنیت سایبری و خطرات حملاتی که متوجه ان است را درک کرده باشد.

"فرانک ویجلیوتزی " مسئول پیشین اداره امنیت سایبری دفتر تحقیقات فدرال امریکا گفت: این مساله نه فقط بیانگر ناکامی اطلاعاتی بلکه ناکامی دفاع ملی است و این حملات کمتر از حملات 11 سپتامبر نیست.

مسئول پیشین اطلاعات آمریکا دلیل این اتفاق را این می داند که ترامپ میلیاردها دلار از بودجه امنیتی سایبری را برای ساختن دیوار در مرزهای مکزیک هزینه کرده و هم چنین بودجه مبارزه با بیماری کرونا را به نفع وزارت دفاع و احداث این دیوار اختصاص داده و فاجعه مقابله با این ویروس کرونا را رقم زد.

ترامپ از خطرات امنیت سایبری و حملات احتمالی و افشای اطلاعات کاملا محرمانه و اهمیت زرادخانه هسته ای آمریکا و مکاتبات محرمانه وزارت دفاع و دیگر وزات خانه های حساس هیچ آگاهی ندارد اما چرا اکنون مسئولیت این حمله را گاهی بر گردن چین و گاهی بر روسیه می اندازند دلیلش فقط ناکامی بزرگ وی در نظام امنیتی سایبری امریکاست.

بدون شک این بحران بر سر دولت جو بایدن رئیس جمهوری منتخب آمریکا سایه خواهد افکند اما مهم تر آنکه شکاف بزرگی شاید بزرگتر برای نظام امنیت الکترونیکی آمریکا به وجود بیاورد به ویژه که این حملات زمانی رخ داد که دوره ترامپ به گفته بسیاری از آمریکایی از روز پس از انتخابات پایان یافته است.