ترامپ بار دیگر کنگره را به وتو تهدید کرد

​دونالد ترامپ رئیس‌جمهور فعلی آمریکا به رغم آنکه با تمدید یک هفته‌ای بودجه فدرال موافقت کرد تا مانع از تعطیلی دولت شود؛ بار دیگر با توسل به اختیارات خود، تهدید کرد چنانچه ملاحظاتش در باب بسته کمک معیشتی مبارزه با  کرونا  اعمال نشود؛ این لایحه را امضا نخواهد کرد.

چنانچه لایحه بسته اقتصادی ۸۹۲ میلیارد دلاری مبارزه با کرونا، نتواند سد وتوی ترامپ را بشکند؛ لایحه بودجه کل کشور نیز بلاتکلیف مانده و خطر تعطیلی دولت مضاعف خواهد شد.

این در حالی است که ۲ سال پیش هم دولت فدرال ۳۵ روز تعطیل شد چراکه ترامپ بودجه اختصاص داده شده به ساخت دیوار مرزی مکزیک را که نماد مهاجرستیزی او است؛ کافی نمی‌دانست.

اما این بار ترامپ مدعی است در بسته پیشنهادی کنگره که روز گذشته به تصویب هر دو مجلس نمایندگان و سنا رسید؛ کمک معیشتی اختصاص یافته به افراد باید از ۶۰۰ دلار به ۲ هزار دلار افزایش یابد.

در مقابل، وی خواستار کاهش کمک‌های اختصاص یافته به کشورهای خارجی و برخی موسسات است.

وی در این باره گفت: از کنگره می‌خواهم فوراً از شر هزینه‌های غیرضروری این مصوبه خلاص شود و لایحه‌ای مناسب را برای من ارسال کند چراکه در غیر این صورت، وظیفه ارائه بسته اقتصادی به دولت بعدی واگذار خواهد شد که ممکن است دولت خود من باشد.

به گزارش مهر، پیشتر هم پیش‌بینی می‌شد که ترامپ بخواهد همزمان با پیشبرد ادعای تقلب در رقابت ۲۰۲۰، به دنبال بازی دادن افکار عمومی باشد تا با جلب حمایت مردم، شانس خود را برای تغییر نتیجه انتخابات و تضمین بقای خود در کاخ سفید، افزایش دهد.

در واقع، او با افزایش چشمگیر کمک معیشتی مردم و تاکید بر لزوم کاهش کمک‌های خارجی، به دنبال محبوب جلوه دادن خود با تکیه بر شعار «اول آمریکا» است و سنگ‌اندازی در مسیر کنگره نه از باب دلسوزی برای ملت آمریکا بلکه برای پیشبرد امیال سیاسی است.

البته، بسته کمک مالی در سنا به نسبت ۹۲ به ۶ رای تصویب شده و در مجلس نمایندگان نیز نسبت آرای موافق به مخالف ۳۵۹ به ۵۳ بوده است. بنابراین، کنگره از دو سوم آرا برای لغو فرمان وتوی رئیس‌جمهور برخوردار است حال آنکه بیم آن می‌رود که شماری از جمهوریخواهان در راستای پیشبرد امیال سیاسی-انتخاباتی ترامپ، از مواضع قبلی خود عقب‌نشینی کنند.

ملاحظات ترامپ کنگره را در بن بست تازه‌ای قرار می‌دهد چراکه حتی در صورت تمایل برای همراهی با او، اعمال تغییرات که منوط به توافق دو حزب جمهوریخواه و دموکرات است ماه‌ها طول خواهد کشید و از طرف دیگر، هزینه بسته اقتصادی تا یک تریلیون دلار افزایش خواهد یافت.

این در حالی است که ترامپ باید تا کمتر از یک ماه دیگر، یعنی در تاریخ اول بهمن، کاخ سفید را به جو بایدن دموکرات تحویل دهد.