اردوغان بی شک در پی عادی سازی روابط با تل‌آویو است

 سفیر سابق رژیم صهیونیستی در آنکارا می‌گوید بی شک رئیس جمهور ترکیه به دنبال عادی سازی روابط با این رژیم است.

پینی آویوی با اشاره به اظهارات اخیر رجب طیب اردوغان در خصوص عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی گفت از ابراز تمایل او برای داشتن روابط بهتر با اسرائیل تعجب نکردم. اما این واقعیت که وی این حرف را علنا عنوان کرد فوق العاده قابل توجه است.

آویوی که به گفته اسرائیل هیوم آشنایی زیادی با دیده گاه‌های اردوغان دارد، معتقد است: ملاحظات اردوغان متشکل از دو بخش است. اول نئو عثمانیسم یا عثمان گرایی جدید و دفاع از مسلمانان و دوم تداوم حفظ ارتباط حداکثری با اسرائیل. این مقام صهیونیست یادآور شد اردوغان ذاتا فردی نیست که حرفی بزند و چیز دیگری عمل کند. اگر او چیزی بگوید منظورش همان است.

یک مقام ارشد کابینه رژیم صهیونیستی نیز که از جزئیات تحولات دیپلماتیک آگاه است، به اسرائیل هیوم گفت که به دلیل حمایت ترکیه از حماس وضعیت این کشور کاملاً متفاوت از چهار کشور عربی است که اخیراً توافق نامه صلح با اسرائیل را امضا کردند. واقع شدن مقر حماس در ترکیه بسیار مشکل ساز است. این امر به شدت مانع همه چیز می‌شود.

رئیس جمهور ترکیه روز جمعه در اظهاراتی کم سابقه از تمایل آنکارا برای داشتن روابط بهتر با تل‌آویو سخن گفت. اردوغان پیش از این در اظهاراتی متناقض گفت آنکارا تمام تلاش خود را برای مطرح کردن آرمان فلسطین در همه حوزه‌ها برای پایان دادن به «اشغال، ستم و سیاست‌های نسل کشی» انجام می‌دهد.