نابودی ۶۰۰ هزار شغل در آلمان با شیوع کرونا

"مارسل فراتسشر"، رئیس انستیتو تحقیقات اقتصادی در آلمان درباره داشتن انتظارات بالا درباره روند بهبود اوضاع اقتصادی کشورش هشدار داده و تاکید کرده که خطر قرار گرفتن کشور در رکود جدید هنوز برطرف نشده است.

وی در مقاله‌ای به مناسبت آغاز سال جدید میلادی در تاگس اشپیگل آلمان تاکید کرد: بسیاری از پیش بینی های اقتصادی در حال حاضر با آرزوی پایان سریع کرونا و بهبود سریع اوضاع اقتصادی در سال 2021 عنوان می شود؛ اما این آرزوها نباید توهم ایجاد کند.

وی هشدار داد که بسیاری چیزها در سال جدید می تواند روند خوبی نداشته باشد و در این صورت روند بهبود اوضاع دشوارتر و طولانی تر از آنچه که خیلی ها در حال حاضر می توانند تصور کنند پیش می رود.

2021سال دلسردی اقتصادی برای آلمان

وی افزود: رشد اقتصاد آلمان در3 ماهه چهارم سال 2020 کاهش یافت و این روند می تواند در سه ماهه ابتدایی سال جدید میلادی هم ادامه یابد به گونه ای که کشور در رکود اقتصادی دومی قرار گیرد. بنابراین سال 2021 می تواند به سال دلسردی حداقل در زمینه های اقتصادی تبدیل شود.

وی افزود: ورشکستگی شرکت ها می تواند به میزان قابل توجهی افزایش یابد.

این اقتصاددان ارشد در آلمان بر این عقیده است که با موج دوم کرونایی شکل گرفته بحران اقتصادی به این سرعت برطرف نمی شود و با توجه به مسائل پیش آمده برای شرکت ها همچنین بیکاری افزایش می یابد. به ویژه ضعیف ترین ها و کارگران کوچک بیشترین هزینه را پرداخت می کنند.

این اقتصاددان برجسته آلمانی تاکید کرد که برای پیش بینی های اقتصادی مطمئن شرایط غیر قابل تحملی وجود دارد. بنابراین هرگز نباید پیش بینی های اقتصادی در مدت زمان کوتاهی در این حد گسترده تغییر کند.

وی همچنین گفت که در حال حاضر این بینش ایجاد شده است که با ادامه موج دوم کرونا بحران اقتصادی به زودی از بین نخواهد رفت. بنابراین مبارزه با موج دوم کرونا باید در اولویت قرار گیرد. تداوم محدودیت ها و قرنطینه برای مهار کرونا که به سال جدید هم کشیده شده است خسارات گسترده و دائمی را ایجاد می کند.

درخواست پزشکان آلمانی برای تداوم قرنطینه سراسری

رئیس اتحادیه پزشکان آلمان هم با توجه به فشار بالا بر کادر درمان و بیمارستان ها در موج دوم کرونا کاهش این فشارها را تنها از طریق تمدید اقدامات محدود کننده در روابط اجتماعی امکان پذیر دانسته و خواستار تمدید قرنطینه سراسری در این کشور شده است.

وی با تاکید بر اینکه فشار مراقبت از بیماران همچنان در طول تعطیلات کریسمس هم افزایش می یابد تاکید کرد که سیستم بهداشت و درمان فورا به یک روند کاهش فشارها نیاز دارد که این امر تنها از طریق تمدید اقدامات محدود کننده امکان پذیر است. در غیراین صورت شرایط از کنترل خارج می شود.

وی همچنین از کاهش پرسنل در بخش های مراقبت های ویژه به دلیل روند افزایشی ابتلای آن ها به کرونا سخن گفته و گفت: این بار کاری بالا در دراز مدت قابل تحمل نیست.

وی همچنین انتظارات از روند واکسیناسیون را کاهش داده و گفت: با وجود همه خوش بینی ها اما این مسئله باید آشکار شود که از طریق واکسیناسیون حداقل در 3 ماهه ابتدایی سال جدید میلادی فشارهای بالا به دلیل بالا بودن آمار مبتلایان کاهش نمی یابد.

336 مرگ کرونایی روزانه در آلمان

انستیتو رابرت کخ آلمان هم صبح امروز از ابتلای 12690 مورد جدید ابتلا به کرونا در عرض 24 ساعت و 336 مرگ جدید در اثر ابتلا به این بیماری خبر داد.

هشدار درباره موج ورشکستگی‌ها

مدیر کل اتحادیه بازرگانی آلمان هم درباره بازگشایی به زودی مراکز تجاری در کشورش ابراز دلسردی کره و اعلام کرد که تجارت در کشور احساس می کند که در این بحران به حال خود رها شده است. شرایط واقعا بسیار جدی است.

وی همچنین گفت: وزیر دارایی آلمان همواره از کمک های میلیاردی برای بهبود اوضاع تجاری سخن می گوید اما در واقع این کمک ها به دلیل موانع زیاد موجود پرداخت نمی شود. وی درباره موجی از ورشکستگی ها در خرده فروشی ها طی چند ماه آینده هشدار داد.

وی اولویت اول را بازگشایی مجدد مغازه ها و کسب و کارها دانست و گفت: ما نمی توانیم مرتبا از یک قرنطینه به قرنطینه دیگری وارد شویم.

واکسیناسیون بیش از 160 هزار نفر در آلمان

بر اساس اطلاعات عصر گذشته انستیتو رابرت کخ آلمان بیش از 160 هزار نفر تا به حال در آلمان واکسینه شده‌اند. طرح واکسیناسیون جمعی رسما از 27 دسامبر در آلمان آغاز شده و تا ظهر روز جمعه 165575 نفر در این کشور واکسینه شدند.

نابودی حدود 600 هزار شغل در آلمان

"گابریل فلبرمایر"، از اقتصاددان های ارشد آلمانی و رئیس انستیتو اقتصاد جهانی کیلر در آلمان هم اعلام کرده که پیامد بحران کرونا حدود 600 هزار شغل در آلمان از دست رفته است. وی بخصوص بخش توریسم و حمل و نقل هوایی را از آسیب دیدگان این بحران ارزیابی کرده است.

بر اساس جدیدترین آمارها تا به حال در آلمان 1762504 نفر به کرونا مبتلا شده و 34388 نفر هم در اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده‌اند.

آلمان تا 10 ژانویه قرنطینه سراسری برای مهار کرونا را در دستور کار قرار داده است. قرار است در 5 ژانویه مقامات ایالتی و دولتی در آلمان برای چگونگی ادامه روند محدودیت ها با هم مشاوره و تصمیم گیری کنند.