عربستان دست به دامن القاعده شد

  در حالی که نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن هر روز بیشتر از روز گذشته در محورهای مختلف شهر مأرب، در حال پیشروی هستند، اقدامات کشورهای متجاوز با کمک حامیان غربی آنها برای توقف عملیات نظامی در جبهه مأرب رنگ و بوی دیگری به خود می‌گیرد.

منابع میدانی اعلام کرده‌اند که نیروهای مقاومت یمن از سمت محور غربی به دروازه‌های شهر مأرب نزدیک شده‌اند و کنترل کامل بخش صرواح که نزدیک ترین جبهه به مأرب به شمار می‌رود را در دست گرفته‌اند. این نیروها بعد از اجرای یک عملیات موفقیت آمیز، به سمت نخستین ایست بازرسی وابسته به عناصر مزدور دولت دست نشانده یمن در غرب شهر مأرب حرکت کرده‌اند و پیش از آن توانستند عناصر مزدور ائتلاف سعودی را در منطقه «الطلعه الحمراء» واقع در منطقه صرواح محاصره کنند.

گزارش‌های رسیده حاکی از آن است که ائتلاف سعودی بعد از پر شدن ظرفیت بیمارستان‌های مأرب از اجساد عناصر این ائتلاف و مجروحان آنها، زخمی‌های جدید در جبهه صرواح را برای درمان به بیمارستان‌های استان شبوه منتقل می‌کند. سعودی‌ها با دیدن این پیشروهای کوبنده و بی سابقه، با استفاده از جنگنده‌های خود، به شدت بخش غربی شهر مأرب را می‌کوبند تا شاید روند حرکت نیروهای مقاومت را به سمت این شهر کُند کنند.

ائتلاف متجاوز تنها به پشتیبانی هوایی عناصر مزدور خود در نبرد مأرب اکتفا نکرده است به طوری که به نظر می‌رسد این ائتلاف، تعداد زیادی از عناصر تروریست تکفیری و سلفی را از استان‌های المهره، حضرموت، شبوه و ابین که محل استقرار عناصر القاعده است، جمع آوری کرده و به جبهه مأرب منتقل کرده است.

با شدت گرفتن درگیری‌ها در جبهه مأرب، حامیان غربی ائتلاف متجاوز سعودی از جمله آمریکا، برای توقف این عملیات دست به کار شده‌اند. تیم لندر کینگ فرستاده جدید آمریکا به یمن، به تازگی در آغاز سفرهای منطقه‌ای خود، به ریاض رفته است. به نظر می‌رسد که محور رایزنی‌های کینگ در ریاض، در خصوص عملیات مأرب و متوقف کردن پیشروی‌های نیروهای مقاومت به سمت این شهر بوده است.سعودی‌ها به عناصر وابسته به دولت دست نشانده یمن ابلاغ کرده‌اند که این نیروهای تروریست، از چند ماه قبل در یک پایگاه نظامی واقع در کشور اریتره تحت نظارت نیروهای اماراتی، آموزش دیده‌اند و بعد از آن، فوراً به جبهه‌های نبرد در غرب مأرب اعزام شده‌اند.

هم چنین خبر رسیده است که برخی از این عناصر تروریست، پرچم‌های تشکیلات تروریستی القاعده را در جبهه‌های نبرد برافراشته کرده‌اند. این تحولات پس از گذشت آن صورت گرفت که «خالد باطرفی» سرکرده القاعده در یمن یک فایل ویدئویی جدید از خود منتشر کرد؛ این در حالی است که پیشتر سازمان ملل از بازداشت وی در استان المهره واقع در ساحل شرقی یمن خبر داده بود.

با شدت گرفتن درگیری‌ها در جبهه مأرب، حامیان غربی ائتلاف متجاوز سعودی از جمله آمریکا، برای توقف این عملیات دست به کار شده‌اند. تیم لندر کینگ فرستاده جدید آمریکا به یمن، به تازگی در آغاز سفرهای منطقه‌ای خود، به ریاض رفته است. به نظر می‌رسد که محور رایزنی‌های کینگ در ریاض، در خصوص عملیات مأرب که آخرین پایگاه عربستان در شمال شرق یمن به شمار می‌رود و هم چنین متوقف کردن پیشروی نیروهای مقاومت به سمت این شهر بوده است چرا که قبل از این سفر، وزارت خارجه آمریکا خواهان توقف عملیات انصارالله در محور مذکور شده بود.

این در حالیست که مقامات انصارالله نه تنها مرعوب این اقدامات عربستان و آمریکا نشده‌اند بلکه طی روزهای گذشته، عملیات هجومی خود را علیه اهداف متخاصم شدت بخشیده‌اند؛ یمنی‌ها همزمان با افزایش حملات هوایی ائتلاف سعودی علیه استان‌های یمن به ویژه مأرب والجوف، فرودگاه أبها واقع در خاک عربستان را هدف حملات پهپادی خود قرار دادند.

یمنی‌ها قصد دارند این پیام را مخابره کنند که هر چقدر تقلای ائتلاف سعودی با کمک القاعده و غربی‌ها برای توقف پیشروی نیروهای مقاومت یمن به سمت شهر مأرب تشدید می‌شود، عزم و اراده این نیروها برای در هم شکستن خطوط دفاعی دشمن از یک سو و هدف قرار دادن مواضع سعودی‌ها در خاک عربستان از سوی دیگر، بیشتر می‌شود.