خشم عربستان از نادیده گرفته شدن در مذاکرات برجام

 پایگاه خبری «سعودی لیکس» به نقل از برخی منابع از خشم دیوان پادشاهی عربستان به خاطر نادیده گرفته شدن این کشور در مذاکرات با ایران خبر می‌دهند.

این پایگاه نوشت: حالتی از خشم در دربار پادشاهی (عربستان) به خاطر نادیده گرفتن درخواست رسمی مشارکت در مذاکرات بین المللی با ایران از سوی دولت آمریکا به وجود آمده است.

در ادامه این گزارش آمده است: پایگاه ویکیلیکس عربستان دریافته تلاش‌هایی رسمی برای بیان خشم دیوان پادشاهی در برابر دولت جو بایدن به وجود آمده است. طبق اعلام این منابع، مقامات سعودی تماس‌هایی با دولت آمریکا برقرار کرده اند که خشم عربستان را نادیده گرفته است. مقامات آمریکایی در دولت بایدن نیز در مقابل از پایبندی آمریکا به پشتیبانی از عربستان و تنها حفظ امنیتش سخن گفته اند.

این منابع همچنین گفته اند این خشم سعودی دیوان پادشاهی عربستان را به اجرای مذاکرات تلفنی با شخصیت‌های اسرائیلی به منظور تشکیل دیدگاهی که سبب ایجاد فشار بر دولت بایدن گردد، سوق داده است.

وزارت خارجه آمریکا گفته است واشنگتن بزودی گام‌هایی که ایران باید برای بازگشت به توافق هسته‌ای بردارد را مورد بررسی قرار خواهد داد.

«ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز در واکنش به نشست امروز در وین واکنش نشان داده و گفته است: «مذاکرات سختی با ایران در وین خواهیم داشت. می‌دانیم بحث‌های دشواری پیش رو داریم. مذاکرات در وین مفید و سازنده بود، اما انتظار پیشرفت سریع نداریم.»

ساعاتی پیش نشست کمیسیون مشترک برجام با حضور هیات‌های ایران و گروه ۱+۴ (آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) و نماینده اتحادیه اروپا در وین برگزار شد.

مقام‌های ایرانی هرگونه رایزنی مستقیم و غیرمستقیم با نمایندگان آمریکا در وین را رد کرده و می‌گویند «پس از تایید لغو تحریم‌ها، ایران آماده است تا بلافاصله به تعهدات خود بازگردد.»