هراس چین از سویه دلتا ویروس کرونا

 ابتدا شیوع کرونا حدود ۱۰ روز پیش از شهر نانجینگ مرکز استان جیانگسو آغاز شد و به سایر مناطق این کشور از جمله پکن گسترش یافت. طبق گزارش رسانه های چین شیوع کرونا در این کشور بعد از شیوع اولیه در شهر ووهان در سال ۲۰۱۹ میلادی، در بدترین وضعیت قرار دارد.

در موج جدید، نخستین افراد از طریق فرودگاه نانجینگ مبتلا شدند به طوری که در یک روز حدود ۲۰۰ تن مبتلا شدند. به دنبال این حادثه تمامی پروازهای ورودی و خروجی این فرودگاه شلوغ متوقف شد.

کمیسیون ملی بهداشت چین اعلام کرده است که از میان افراد آزمایش شده بیش از ۱۸۴ نفر به سویه جدید دلتا مبتلا شده اند.

در حال حاضر استان جیانگسو که شهر نانجینگ مرکز آن است، قرنطینه شده و دستور در خانه ماندن برای برخی از شهرها و مناطق دیگر از جمله چانگ پینگ در حاشیه شهر پکن صادر شده است.

بر اساس گزارش ها نخستین فرد مبتلا که کارگر فرودگاه بود از طریق نظافت یک هواپیمای روسی در فرودگاه شهر نانجینگ به این ویروس مبتلا شده بود. به دنبال این یک نفر، ۵۲ کارگر دیگر به کرونا مبتلا شدند.

در بسیاری از شهرهای مرکزی و همچنین جنوبی چین به دنبال شیوع موج جدید ویروس کرونا، محدودیت های سختگیرانه ای از جمله ممنوعیت تجمات بزرگ اعمال شده است و آزمایش های دسته جمعی نیز از مردم گرفته می شود.

بر اساس تازه ترین گزارش ها که کمیسیون ملی بهداشت چین روز یکشنبه منتشر کرد، در ۲۴ ساعت گذشته ۷۵ مورد تایید شده جدید در خاک اصلی چین گزارش شده که از این تعداد ۲۲ مورد از خارج کشور وارد شده  و ۵۳ مورد هم محلی اعلام شده است.

در این آمار یک مورد مشکوک جدید اعلام شده اما هیچ مرگ جدیدی وجود نداشته است. یک مورد مشکوک جدید در شانگهای نیز ورودی از خارج کشور گزارش شده است.

به طور کلی مقامات چین در سرزمین اصلی این کشور بیش از ۳۰۰ مورد ابتلا به کرونا را در ماه ژوئیه گزارش کرده اند که تقریباً برابر تعداد کل مبتلایان پنج ماه قبل است. مقامات در مورد افزایش عفونت های مربوط به گسترش نوع دلتا هشدار داده اند و از مردم می خواهند اقدامات احتیاطی مانند استفاده از ماسک را حتی پس از واکسیناسیون ادامه دهند.

کمیسیون ملی بهداشت چین اعلام کرده است نوع دلتا حداقل دو برابر عفونت بیشتری نسبت به گونه اصلی کرونا دارد و در صورت عدم بکارگیری اقدامات پیشگیرانه قوی و واکسیناسیون کافی، شاهد افزایش قابل توجه مبتلایان در این کشور خواهیم بود.  بر اساس این گزارش گونه دلتای ویروس کرونا در حال حاضر در ۱۳۷ کشور جهان گزارش شده است.

از سوی دیگر ارقام رسمی نشان می دهد که بیش از ۱.۶ میلیارد دوز واکسن در سرزمین اصلی چین تزریق شده است، از جمله این افراد ۱۵۰ میلیون نفر بالای ۶۰ سال و ۱۲ میلیون نفر هم بین سنین ۱۲ تا ۱۷ سال هستند. برخی از افراد مبتلا به نوع دلتا قبلاً واکسن کرونا دریافت کرده اند. با این حال کارشناسان بهداشتی چینی می گویند واکسن ها هنوز دارای اثر محافظتی هستند.