تازه ترین نقشه آمریکا برای تشدید تنش با چین

 چین روز جمعه از اظهارات هفته گذشته دولت بایدن مبنی بر فروش 570 میلیون دلار تسلیحات به تایوان انتقاد کرد و این اقدام را تحریکی آشکار علیه پکن دانست و وعده داد که در آینده این حرکت واشنگتن را تلافی خواهد کرد.

گلوبال تایمز روز جمعه برنامه آمریکا برای فروش تسلیحات به تایوان را همراستا با راهبرد واشنگتن برای ایجاد مشکل علیه چین در منطقه ایندوپاسیفیک دانست و تاکید کرد که فروش این تسلیحات باعث پر کردن شکاف ظرفیت تسلیحات در تنگه تایوان نخواهد شد.

این نشریه با اشاره به تهدیدات مشابه وزارت خارجه چین نوشت: چین متقابلا اقدامات مشروع و لازم در قبال این حرکت را به شکلی قاطع در دستور کار قرار خواهد داد.

اعلام خبر فروش تسلیحات به تایوان از سوی کاخ سفید در روز چهارشنبه با حمایت گسترده کنگره آمریکا انجام شد. این اولین اقدام دولت بایدن در فروش تسلیحات به تایوان پس از دولت ترامپ است که مشخصا در راستای تقابل با چین در منطقه آسیا پاسیفیک انجام شده است.

این برنامه فروش تسلیحاتی شامل تحویل 40 واحد خمپاره‌ای است که وزارت خارجه چین آن را یک تهدید جدی برای منافع امنیتی خود می‌داند و هفته گذشته نیز اعلام کرد که اقدامات آمریکا باعث آسیب به روابط چین و آمریکا و ارسال سیگنال اشتباه به نیروهای جدایی طلب تایوان خواهد شد.