بنت در آمریکا؛ هیاهو برای هیچ

 « نفتالی بنت » نخست وزیر رژیم اسرائیل فردا (پنجشنبه) با مقامات آمریکایی در واشنگتن دیدار می کند. مشاوران نخست وزیر رژیم اسرائیل اخیرا برای آشنایی با همتایان خود در کاخ سفید و آغاز بستر سازی برای ملاقات بنت و «جو بایدن » رئیس جمهوری آمریکا به واشنگتن سفر کردند.

بنت در آمریکا؛ هیاهو برای هیچ

هیات مشاوران نخست وزیر رژیم اسرائیل متشکل از «ایال حولتا»  مشاور جدید شورای امنیت و مسئول سابق سازمان جاسوسی این رژیم (موساد) و «شمریت مائیر» مشاور سیاسی بنت بدند و آنها با «جک سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا و «باراک مک گورک» مشاور ارشد بایدن در امور خاورمیانه و آفریقا و شمار دیگری از مسئولان آمریکایی در کاخ سفید دیدار کردند. شمرت مائیر مسئول روابط با کاخ سفید در رژیم اسرائیل است.

سفر بنت و دیدارش با بایدن اولین دیدار مستقیم دوطرف بعد از به قدرت رسیدن بنت در ماه ژوئن گذشته است. آنها تاکنون فقط تلفنی یا از طریق ویدئو کنفرانس با یکدیگر گفت وگو کرده اند.

بنت به عنوان سومین مقام در منطقه خاورمیانه بعد از «عبدالله دوم» شاه اردن و «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق است که با بایدن دیدار می کند.

نخست وزیر رژیم اسرائیل همچنین قرار است بار دیگر در ماه سپتامبر آینده برای شرکت در نشست های مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک سفر کند.

بایدن پیشتر در جریان دیدار با «روون ریولین» رئیس سابق رژیم اسرائیل قصد خود برای دعوت از بنت به کاخ سفید ابراز داشت تا از این طریق دولت آمریکا به دیدگاهها و مواضع کابینه جدید این رژیم گوش فرا داده و راههای همکاری در شماری از مسائل را بررسی کند.

در همین دیدار بود که بایدن همانند سایر روسای جمهور آمریکا بر حمایت ثابت خود از رژیم اسرائیل تاکید کرد و به ریولین گفت که "من و تیم من عملا از نزدیک با کابینه اسرائیل همکاری خواهیم کرد و چشم انتظار میزبانی بنت نخست وزیر در کاخ سفید هستم".

همکاری به جای مخالفت

تمایل بایدن برای همکاری با کابینه جدید رژیم اسرائیل به ریاست نفتالی بنت بعد از رکود در روابط دو طرف در دوره نخست وزیری «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر پیشین رژیم اسرائیل صورت گرفت.

ابراز تمایل آمریکا با روی کار آمدن بایدن برای بازگشت به برجام باعث اختلاف اساسی بین آمریکا و رژیم اسرائیل درباره این پرونده شد و در همین راستا بود که نتانیاهو هرگونه همکاری و هماهنگی مواضع در این باره با دولت بایدن را رد کرد اما نفتالی بنت ضمن مخالفت با بازگشت آمریکا به برجام در عین حال از دَرِ همکاری با بایدن در آمد.

پایگاه خبری «آکسیوس» آمریکا نزدیک به دوماه پیش به نقل از برخی مسئولان رژیم اسرائیل نوشته بود که بنت قبل از دیدارش با بایدن بدنبال بازنگری در سیاست خارجی این رژیم در چند جبهه با تمرکز خاص روی ایران است.

به عقیده برخی تحلیلگران سیاسی، تغییر تاکتیک رژیم اسرائیل از سرناچاری در سایه تصمیم آمریکا برای بازگشت به برجام صورت گرفت و آنها ترجیح دادند که به جای گرفتن موضع انفعالی و عدم همکاری و رایزنی با آمریکا درباره بازگشت آمریکا به برجام از در همکاری وارد شوند تا شاید از این طریق بتوانند به دولت بایدن فشار آورده و تغییراتی در موضع واشنگتن در قبال جزئیات و شروط و نحوه بازگشت آمریکا به برجام در راستای تامین منافع حداکثری خود ایجاد کنند و تغییر دولت در رژیم اسرائیل نیز در همین راستا صورت گرفت تا تحرک بیشتری در سیاست خارجی این رژیم بویژه درقبال پرونده ایران در ارتباط با بازگشت آمریکا به برجام بدهد.

روی کار آمدن بنت در رژیم اسرائیل این بستر را برای همکاری بیشتر این رژیم با آمریکا مهیا کرد اما همزمان نیز مقامات این رژیم مخالفت خود با بازگشت آمریکا به برجام را پنهان نکردند.

در همین راستا، بنت ماه گذشته میلادی گفت که نباید با ایران تعامل کرد و رژیم اسرائیل "به رایزنی با دوستان خود و تبادل اطلاعات و ایده ها براساس احترام متقابل ادامه خواهد داد اما در نهایت امر، خودمان و نه هیچ کس دیگری مسئول سرنوشت خودمان خواهیم بود".

استقبال آمریکا از تغییر کابینه رژیم اسرائیل تا آنجا پیش رفت که رسانه های این رژیم از تلاش واشنگتن برای تثبیت این کابینه بویژه با توجه به شکننده بودن آن به خاطر مشارکت طیف های گسترده سیاسی با گرایش های بسیار متضاد خبر دادند و «باراک راوید» خبرنگار سیاسی سایت خبری صهیونیستی «والا» گفته بود که "از زمان تشکیل دولت جدید در اسرائیل، دولت بایدن برای کمک  و حفظ ثبات آن تلاش می کند و کاخ سفید تصمیم گرفت که بازگشایی کنسولگری آمریکا در قدس را تا بعد از تصویب بودجه عمومی اسرائیل در ماه نوامبر آینده به تعویق بیاندازد تا این گام باعث تضعیف ثبات کابینه اسرائیل نشود".

از مذاکرات سازش تا کمک‌های مالی

براساس ارزیابی تحلیلگران منطقه ای، نخست وزیر رژیم اسرائیل در دیدار با مقامات آمریکایی پرونده ایران، مذاکرات سازش و شهرک سازی و موضوع طرح بین المللی برای بازسازی نوار غزه، عادی سازی روابط با رژیم های عرب و طرح به اصطلاح سازش «صلح ابراهیم» و سایر تحولات منطقه اعم از سوریه، لبنان و عراق و در نهایت تلاش برای دریافت کمک های مالی بیشتر از آمریکا و تقویت همکاری نظامی را مورد بحث و بررسی قرار خواهد داد.

پرونده مذاکرات سازش بین رژیم اسرائیل و فلسطینی ها از دیگر موارد اختلافی بین دولت بایدن با نتانیاهو بود و آمریکا امید دارد که در سایه روی کار آمدن دولت بنت بتواند روند سازش را از سربگیرد؛ هرچند که با توجه به ترکیب کابینه بنت تحقق چنین امری بسیار دشوار می نماید.

«جین ساکی» سخنگوی بایدن نیز در بیانیه ای تصریح کرد که سفر بنت به آمریکا فرصتی برای وی و بایدن به منظور بحث درباره تلاش های انجام شده برای به گفته وی "تقویت صلح و امنیت و شکوفایی بین اسرائیلی ها و فلسطینی ها و اهمیت تلاش برای آینده ای صلح آمیز و امن تر برای منطقه فراهم می کند ".

اما به عقیده تحلیلگران منطقه ای، گمان نمی رود که مذاکرات مقامات آمریکایی با بنت درباره پروند مذاکرات سازش و شهرک سازیها در کرانه باختری و قدس اشغالی راه به جایی ببرد زیرا اساسا ترکیب کابینه بنت که طیف گسترده ای از جریان های مختلف سیاسی از احزاب چپ و میانه گرفته تا راست افراطی را تشکیل می دهد، اجازه چنین امری را نخواهد داد؛ هرچند ممکن است که در این سفر به طور کلی بر از سرگیری روند سازش تاکید شود اما عملا نباید انتظار داشت که اتفاق خاصی در این پرونده روی دهد زیرا شماری از جریان های سیاسی شرکت کننده در کابینه بنت اساسا اعتقادی به مذاکرات سازش ندارند و بر راه حل های یکجانبه و تحمیل شرایط تاکید دارند و حتی خود بنت متعهد به مبارزه با دولت فلسطین شده و الحاق یکجانبه ۶۰ درصد کرانه باختری به رژیم اسرائیل را تایید کرده است که این گفته ها بیانگر شکنندگی آتش بس کنونی و ادامه وضعیت بی ثبات در منطقه خاورمیانه است و این درحالی است که این موضعگیری بنت با موضع دولت آمریکا مبنی بر کمک برای تشکیل دو دولت در تضاد است.

اما عادی سازی روابط رژیم اسرائیل با رژیم های عرب در چارچوب طرح سازش موسوم به «صلح ابراهیم» از جمله محورهای مورد اتفاق نظر بنت و بایدن همانند کابینه سابق رژیم اسرائیل و آمریکا خواهد بود و دوطرف از این رویکرد استقبال و بر تداوم آن تاکید خواهند کرد؛ بویژه که بنت بعد از زمان روی کار آمدن تاکنون تلاش ویژه ای برای نزدیک کردن روابط و گسترش آن با رژیم های عرب یاد شده در راستای جا زدن این رژیم در منطقه و خارج کردن آن از انزوای منطقه ای کرده است.

در پرونده دریافت کمک مالی از آمریکا، به نظر می رسد که در سایه حمایت همیشگی از رژیم اسرائیل، کاخ سفید در سفر بنت بر تداوم کمک برای تقویت بنیان نظامی و برتری تسلیحاتی این رژیم تاکید کند.

در همین ارتباط، «جین ساکی» سخنگوی بایدن گفت که سفر بنت شراکت دائمی بین آمریکا و رژیم اسرائیل را تقویت و بازتاب دهنده روابط عمیق دو طرف خواهد بود و بر پایبندی راسخ آمریکا به امنیت این رژیم تاکید خواهد کرد.

تاثیر تحولات افغانستان

اما تغییر و تحولات مهم چند هفته اخیر در افغانستان باعث شده است که رسانه ها و مسئولان رژیم اسرائیل نگاهی متفاوت به وضعیت ژئوپلوتیک منطقه داشته باشند و درحالی که برخی از آنها خروج آمریکا از منطقه را به نفع این رژیم دانسته اند، برخی دیگر نیز درباره تقویت رویکرد اسلامی در منطقه و کاهش حضور آمریکا به زیان این رژیم ابراز نگرانی کرده اند.

دسته اول این اعتقاد را دارند که بنت در دیدار خود در واشنگتن می تواند با بهره برداری از شرایط افغانستان به بایدن در ارتباط با پرونده ایران فشار بیاورد.

در همین ارتباط، روزنامه «اسرائیل هیوم» که بیشترین تیراژ انتشار در فلسطین اشغالی را دارد، نوشت: "تحولات پیاپی در افغانستان بعد از کنترل قدرت توسط گروه طالبان فرصت های اسرائیل برای تاثیرگذاری بر موضع آمریکا در قبال ایران را بهبود خواهد داد".

این روزنامه صهیونیستی به نقل از مسئولانی در تل آویو و واشنگتن تصریح کرد: "حوادث افغانستان و ارزیابی های موجود مبنی بر اینکه ایران در دوره جدید توافقنامه ای هسته ای را امضا نخواهد کرد، امکان متقاعد کردن دولت آمریکا برای در دستور کار قرار دادن یک طرح جایگزین برای برخورد با ایران را به جای دستیابی به چنین توافقی تقویت خواهد کرد."

به نوشته روزنامه صهیونیستی «اسرائیل هیوم»، این مسئولان افزودند که "دیدار بنت و بایدن فرصتی برای افزایش تاثیرگذاری تل آویو بر سیاست های واشنگتن در قبال تهران خواهد بود و ممکن است به آغاز تبلور یک راهبرد جدید و جایگزین در قبال ایران منجر شود؛ بویژه بعد از اینکه برای دولت بایدن روشن شده است که ارزیابی های سابقش مبنی بر اینکه تهران به امضای توافقی با قدرت های بزرگ در قبال برنامه هسته ای خود توجه دارد، غیرواقعی است".

این روزنامه صهیونیستی سپس به نقل از «رابرت مالی» نماینده آمریکا در امور ایران که از وی به عنوان یکی از مشتاقان بازگشت به توافق هسته ای یاد کرد، نوشت: مالی هفته گذشته گفت که دولت بایدن درحال تدوین طرحی جایگزین در صورت مسیر نشدن امضای توافق است.

به نوشته روزنامه صهیونیستی «اسرائیل هیوم»، مسئولان رژیم اسرائیل به این روزنامه گفته اند که "درک مسئولان بلندپایه در واشنگتن درباره ماهیت رویکردهای ایران به آمریکا برای در دستور کار قرار دادن راهبردی در قبال ایران که همسو با تصور اسرائیل باشد، کمک می کند".

بی اعتبار شدن آمریکا در منطقه

روزنامه صهیونیستی «اسرائیل هیوم» در عین حال نوشت که براساس ارزیابی های مسئولان در تل آویو، تغییرات در افغانستان با توجه به قدرت گرفتن آنچه این روزنامه صهیونیستی آن را «افراط گرایی» خواند، به زیان رژیم اسرائیل است.

این مسئولان صهیونیست گفتند: نیاز به تبلور برداشت جدیدی درباره آینده منطقه و تدوین سازوکاری برای مقابله با "افراط گرایی" بویژه در سایه تحولات اخیر که وضعیت ژئوپلوتیک جدیدی را ایجاد کرده است، وجود دارد. پیوند جغرافیایی نیروهای متخاصم رژیم اسرائیل از افغانستان گرفته تا ایران و عراق و سوریه و لبنان در سایه تاکید چین بر تقویت روابط خود با تهران بازتاب دهنده این وضعیت جدید ژئوپلوتیک است.

روزنامه صهیونیستی «جروزالم پست» نیز براین باور است که خروج آمریکا از افغانستان موضع رژیم اسرائیل را تضعیف خواهد کرد و این رژیم درکنار شراکت، باید به خود تکیه کند.

به نوشته این روزنامه صهیونیستی، رژیم اسرائیل باید خودش از خودش دفاع کند و این رژیم نمی تواند به شراکت ها با وجود مهم بودن آنها تکیه کند.

روزنامه «جروزالم پست» نوشت: ضعف موضع آمریکا در منطقه درپی خروج از افغانستان چه بسا اسرائیل را ضعیف تر کند و ممکن است دشمنانش را بر آن دارد که اسرائیل را آزمایش کنند که ببینند همچنان قوی هست یا خیر.

این روزنامه همزمان براین باور است که شاید هم خروج آمریکا از منطقه موضع رژیم اسرائیل را از طریق تشویق شراکت با کشورهای دیگر خاورمیانه که روابطی قوی با واشنگتن دارند، تقویت کند.

این روزنامه صهیونیستی با اشاره به عملکرد ضعیف بایدن در قبال پرونده افغانستان نوشت که بنت با رئیس جمهوری دیدار خواهد کرد که نسبت به یک هفته پیش، برگه های ضعیف تر و اعتبار کمتری در ارتباط با خاورمیانه دارد.

به نوشته روزنامه «جروزالم پست»، این ضعف آمریکا چه بسا اعتبار این کشور را برای اینکه بخواهد خواسته هایش را بر رژیم اسرائیل تحمیل و به تل آویو وعده و وعید بدهد، بسیار کمتر کند.

این روزنامه به نقل از منبع نزدیک به نخست وزیر رژیم اسرائیل نوشت که شاید بنت، بایدن را بیشتر آماده مدنظرقرار دادن جدی تر مواضع خود و هم پیمانان منطقه ای اسرائیل در سایه تلاش آمریکا برای کاهش حضورش در منطقه بیابد و همزمان بایدن از تکرار لغزش خود در منطقه پرهیز کند.

براساس همین برداشت، «یاکوپ عامی درور» مشاور سابق امنیت رژیم اسرائیل نیز خروج آمریکا از افغانستان را به نفع این رژیم دانسته و در مقاله ای که در پایگاه شبکه تلویزیونی ۱۲ رژیم اسرائیل منتشر شد، گفت که "این خروج باعث خواهد شد تا آمریکا تکیه بیشتری به اسرائیل برای پاسداری از منافع راهبری خود کند".

به اعتقاد این تحلیلگر صهیونیست که در گذشته به عنوان فرمانده تیپ تحقیقات واحد اطلاعات نظامی رژیم اسرائیل کار کرده است، افزایش پیوند منافع آمریکا در منطقه با تل آویو نیز باعث خواهد شد تا اسرائیل به عنوان یکی از اهرم های امنیت ملی آمریکا به شمار آید.

در همین حال، به عقیده شماری از تحلیلگران رژیم اسرائیل، خروج آمریکا از افغانستان یک "عقب گرد" به شمار می رود و رژیم اسرائیل در عین نگرانی از عقب نشینی آمریکا از خاورمیانه، پیش بینی می کند که عقب نشینی مشابهی در عراق و نقاط اصطکاک در منطقه بعد از خروج واشنگتن از شمال سوریه و افغانستان روی دهد و بنت نتواند در تبدیل موضوع ایران به اولویت اصلی دولت بایدن موفق شود.

«ناحوم برنیاع» تحلیلگر سیاسی روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارنوت» گفت: اسرائیل و کابینه آن از این عقب گرد آمریکا تاثیرپذیرفته است و این مسئله بر دیدار بایدن و بنت سایه خواهد افکند.

«آلون بن دیوید» تحلیلگر نظامی شبکه ۱۳ رژیم اسرائیل نیز با اشاره به خروج آمریکا از افغانستان معتقد است که صحنه های کنونی افغانستان نشان می دهد که دولت بایدن در قبال پیشرفت های هسته ای ایران از قدرت نظامی استفاده نخواهد کرد و این امر باعث خواهد شد که این رژیم به تنهایی در برابر ایران با سرنوشت خود روبرو شود.

ایران، اولویت اصلی

اما به عقیده شماری از تحلیلگران سیاسی، مباحث مرتبط با ایران مهمترین محور دیدار بنت با مقامات آمریکایی خواهد بود و بنت تلاش خواهد کرد تا جای ممکن هماهنگی با بایدن در این زمینه را بیشتر کند و حالا که می داند آمریکا تصمیم به بازگشت به برجام گرفته است، فشار بیشتری به کاخ سفید وارد کند تا منافع حداکثری رژیم اسرائیل را در هرگونه مذاکره و چانه زنی با ایران در وین را بیشتر مدنظر قرار دهد؛ هرچند که در میزان موفقیت بنت در این زمینه نیز تردید وجود دارد.

نخست وزیر رژیم صهیونیستی هنگام ترک تل آویو  به مقصد واشنگتن هم گفت که ایران اولویت اصلی دیدار وی با بایدن است.

این همان محوری است که «جین ساکی» سخنگوی بایدن نیز در بیانیه ای بر آن تاکید کرد و گفت: بایدن و بنت مسائل حیاتی مرتبط با امنیت ملی و بین المللی را بررسی خواهند کرد که شامل ایران می شود.

تحلیلگران سیاسی همچنین هماهنگی رژیم اسرائیل با آمریکا علیه برنامه هسته ای ایران و فعالیت های منطقه ای ایران را از دیگر محورهای سفر آتی بنت به واشنگتن ارزیابی می کنند.

به گزارش روزنامه صهیونیستی جروزالم پست، بنت در فرودگاه بن گوریون اولویت اصلی سفر خود را همکاری با واشنگتن در راستای چگونگی توقف برنامه هسته‌ای ایران اعلام کرد.

به نوشته رسانه های رژیم صهیونیستی، تحولات ایران در سایه انتخاب رئیس جمهوری جدید از دیگر محورهای مذاکرات بنت با بایدن در کاخ سفید خواهد بود.

روزنامه صهیونیستی «اسرائیل هیوم» روابط رژیم اسرائیل و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس را "یکی از فاکتورهایی دانست که ممکن است در این معادله جدید تاثیر بگذارد" زیرا به اعتقاد این روزنامه، "فرصت های دستیابی به توافقنامه های سازش بیشتری بین اسرائیل و این کشورها در گرو موضع آمریکا در قبال ایران است".

به نوشته این روزنامه صهیونیستی، "با وجود حمایت دولت بایدن از مسیر عادی سازی روابط، کشورهای عرب یاد شده در صورت تغییر نکردن سیاست های دولت آمریکا در قبال تهران، در دستیابی به توافقنامه های جدیدی در این زمینه (توافقنامه سازش) شتاب نخواهند کرد ".

یک مسئول سیاسی رژیم اسرائیل که خواست نامش فاش نشود، به شبکه تلویزیونی «کان» این رژیم گفت که "ایران نقطه محوری مذاکرات بنت با بایدن هست".

وی افزود: بنت به بایدن خواهد گفت که بازگشت به توافق هسته ای اشتباه است.

این مسئول رژیم اسرائیل با انتقاد از شیوه برخورد «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر پیشین این رژیم با پرونده ایران و اذعان به پیشرفت های بیشتر هسته ایران گفت: "ما میراث بسیار دشواری از دولت سابق در قبال ایران را به ارث بردیم. بعد از همه اظهارات و سخنرانی هایی که کرد، ایران در نقطه پیشرفته تری در پرونده هسته ای خود قرار دارد."

اهمیت موضوع ایران و محوری بودن آن برای رژیم اسرائیل از آنجا روشن تر می شود که نفتالی بنت پس از تصدی پست نخست وزیری سفیر این رژیم در آمریکا را برای تمرکز بیشتر روی ایران به سرعت تغییر داد.

نفتالی بنت «مایک هرتزوک» را به سمت سفیر جدید رژیم اسرائیل در واشنگتن تعیین کرد که ۴۰ سال را در پست های بالای ارتش این رژیم از جمله ریاست برنامه ریزی راهبردی در ستاد برنامه ریزی نظامی، دبیر نظامی و رئیس ستاد چهار وزیر جنگ مشغول بکار بود و در مذاکرات رژیم اسرائیل در طول دوره پنج نخست وزیر رژیم اسرائیل شرکت داشت و در سالهای ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۴ میلادی فرستاده دیپلماتیک نخست وزیر این رژیم بود.

به نوشته رسانه های صهیونیستی این انتخاب در سایه تجربه طولانی هرتزوک در عرصه امنیتی و بین المللی و شناخت عمیق او از مسائل راهبردی پیش روی رژیم اسرائیل و در صدر آن پرونده هسته ای ایران صورت گرفت.

دولت بایدن نیز نزدیک به دو هفته پیش «ویلیام برنز» رئیس سازمان سیا را برای دیدار با بنت به تل آویو اعزام کرد که بنا به بیانیه دفتر بنت، دوطرف در این دیدار "تقویت همکاری اطلاعاتی و امنیتی بین اسرائیل و آمریکا همراه با اوضاع خاورمیانه با تمرکز روی ایران و امکانات توسعه همکاری منطقه ای و تعمیق آن" را بررسی کردند.

به نوشته روزنامه صهیونیستی «هاآرتص»، نفتالی بنت دو روز پیش درباره مذاکرات آتی خود با بایدن در واشنگتن گفته بود که در این مذاکره به بایدن "طرح را برای مهار ایران " ارایه خواهد داد.

وی در جلسه هفتگی کابینه رژیم اسرائیل گفت: "به بایدن خواهم گفت اکنون زمان مهار ایرانی ها رسیده است؛ نه دادن شریانی حیاتی به آنها در قالب بازگشت به توافقی هسته ای که تاریخ اعتبار آن عملا تمام شده است. "

بنت افزود: "طرح منظمی را که در دو ماه گذشته برای مهار ایرانی ها خواه در جنبه هسته ای یا (به ادعادی بنت) تجاوزگری منطقه ای تدوین کرده ایم، ارایه خواهیم کرد".

نخست وزیر رژیم اسرائیل گفت: "ما ترسیم سیاستی درباره مسئله ایران در همه ابعاد را به پایان بردیم و اسرائیل و آمریکا باید برای مهار فعالیت منطقه ای منفی تهران و جلوگیری از پیشرفت آن در مسیر (به ادعای بنت) سلاح هسته ای همکاری مشترک داشته باشند".

به نوشته روزنامه صهیونیستی هاآرتص، انتظار می رود که نخست وزیر رژیم اسرائیل در دیدار با بایدن گزارشی از پیشرفت تهران در زمینه غنی سازی اورانیوم را ارایه دهد.

این موضعگیری  بنت درقبال مسئله هسته ای ایران درحالی مطرح شد که ۱۰ روز پیش، «یائیر لیپید» وزیر امور خارجه رژیم اسرائیل اذعان کرده بود که با وجود اینکه توافقنامه هسته ای با ایران را تایید نمی کند، اما طرح جایگزینی در این ارتباط نمی شناسد.

وی افزود: بنت در دیدار با بایدن تلاش دیگری برای دستکم بسیج قدرت اقتصادی بزرگ آمریکا علیه ایران خواهد کرد.

صهیونیست ها از حدود یک ماه گذشته که موضوع سفر بنت به آمریکا جدی تر شده است با پروپاگاندای وسیع رسانه ای تلاش وسیعی به عمل آورده اند تا در چارچوب طرح ایران هراسی بررسی موضوع ایران در دیدار با بایدن را برجسته سازی کنند در حالی که این رژیم از مشکلات اساسی تری رنج می برد.

شکست این رژیم در نبرد قدس که آثار آن همچنان جاری است ، یکی از موضوعات مهمی است که پوشالی بودن این رژیم و قدرت گرفتن مقاومت را تایید کرده است اما تل آویو با طرح مکرر موضوع ایران سعی در پاک کردن صورت مسئله دارد.

تبلیغات رسانه ای صهیونیست ها علیه ایران در ۴ هفته گذشته در حالی است که حتی تحلیلگران صهیونیست ها نیز معتقدند که در موضوع هسته ای، ایران همچنان دست بالاتر را دارد و آمریکایی که برای بازگشت ایران به مذاکرات هسته ای لحظه شماری می کنند ، بعید است خام تلاش های نفتالی بنت شوند و تمام این بالا و پایین پریدن ها هیاهو برای هیچ است.

«عاموس هرئیل» تحلیلگر نظامی روزنامه صهیونیستی هاآرتص در این زمینه می گوید: مسئولان اسرائیلی که اخیرا با همتایان آمریکایی دیدار کرده اند، این برداشت را دارند که دولت باید همه توجه و اهتمام خود را به سه مسئله اساسی یعنی کرونا و تغییرات آب و هوایی و چین متمرکز و معطوف کند و اسرائیل – هرچند به نظر نمی رسد که موفق شود- تلاش خواهد کرد که یک ماموریت دیگر را به این لیست بایدن اضافه کند که با حرف اول ایران شروع می شود.

هرئیل افزود: "برنامه هسته ای ایران در هفته های آینده به عرصه بین المللی بازخواهد گشت زیرا انتظار می رود که تلاش هایی برای از سرگیری مذاکره بین ایران و قدرت های بزرگ صورت گیرد."

این تحلیلگر صهیونیست با اشاره به اینکه در دیدار بایدن و بنت به زعم وی "موضوع ایران به طور گسترده مورد بحث قرار خواهد گرفت"، در عین حال افزود: اما با این حال بنت می داند که تصمیم آمریکا برای امضای توافقنامه هسته ای جدیدی اساسا به آمادگی ایران بستگی دارد و نه ملاحظات اسرائیل".