عدم حضور ترامپ در توئیتر پاشنه آشیل وی برای ورود به کاخ سفید است

رحیم بایزیدی مدیر گروه روابط بین الملل پژوهشکده تحقیقات راهبردی و کارشناس مسائل بین الملل درباره راه اندازی شبکه اجتماعی Truth توسط ترامپ گفت: شبکه‌های اجتماعی در طول یک دهه اخیر به قدرتمندترین رسانه جهان تبدیل شده اند.

وی افزود: تاثیرگذاری شبکه‌های اجتماعی به واسطه دسترسی گسترده شهروندان به اینترنت و شبکه‌های اجتماعی فراهم شده است. در حال حاضر بیش از چهار و نیم میلیارد نفر از جمعیت جهان یعنی حدود ۶۵ درصد به اینترنت دسترسی دارند. به طور متوسط هر کاربر اینترنت روزانه ۷ ساعت را در اینترنت صرف می‌کند و تعداد کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز به بیش از ۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون نفر افزایش پیدا کرده است. علاوه بر این باید این مسئله را در نظر داشت که بخش قابل توجهی و به صورت دقیق‌تر حدود ۵۳ درصد از مردم آمریکا اخبار خود را از شبکه‌های اجتماعی دریافت می‌کنند. این وضعیت باعث شده تا استفاده از شبکه‌های اجتماعی برای هر فردی که در حوزه عمومی فعالیت دارد، امری اجتناب ناپذیر باشد.

عدم حضور ترامپ در توئیتر پاشنه آشیل وی برای ورود به کاخ سفید است

شبکه‌های اجتماعی می‌توانند نتیجه انتخابات را  تغییر دهند

وی اظهار کرد: در حوزه موضوعی سیاست، که حساس‌تر از سایر حوزه‌هاست، تاثیرگذاری شبکه‌های اجتماعی پررنگ‌تر است. اثرگذاری شبکه‌های اجتماعی در حوزه سیاسی، به خصوص در بازه‌های زمانی مشخص همچون دوران رقابت‌های انتخاباتی، می‌تواند بر سرنوشت آینده کشور‌ها نیز تاثیرگذار باشد. شبکه‌های اجتماعی به واسطه تاثیری که بر افکار عمومی شهروندان دارند، می‌توانند نتیجه انتخابات را کاملا تغییر دهند. امری که هم در انتخابات سال ۲۰۱۶ ریاست جمهوری آمریکا شاهد آن بودیم و هم در انتخابات ۲۰۲۰.

بایزیدی ادامه داد: یکی از مهم ترین مصادیق اثرگذاری شبکه‌های اجتماعی بر انتخابات را در سال ۲۰۱۶ شاهد بودیم. در این سال شرکت کمبریج آنالیتیکا، با استفاده از داده‌های خصوصی کاربران فیسبوک و ارائه تبلیغات هوشمند به این کاربران توانست نتیجه انتخابات را در چند ایالت کلیدی به نفع دونالد ترامپ تغییر دهد. ذکر این نکته لازم است که رقابت‌های انتخاباتی آمریکا به خصوص در انتخابات ریاست جمهوری، عمدتا بر ایالت‌های چرخشی (ایالت‌هایی که آرای دو حزب نزدیک است) متمرکز است. نتیجه انتخابات در بخش قابل توجهی از ایالت‌های آمریکا، تقریبا از قبل قابل پیش بینی است. مثلا پیروزی دموکرات‌ها در ایالت‌هایی همچون کالیفرنیا و نیویورک همیشه از احتمال بیشتری برخوردار است. در مقابل برخی از ایالت‌ها هم هستند که همواره به جمهوری خواهان رای می‌دهند.

کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد: در این بین بسته به شرایط سیاسی، حدود ۱۰ ایالت جزو ایالت‌های چرخشی محسوب می‌شوند که می‌توانند بر نتیجه نهایی انتخابات آمریکا تاثیرگذار باشند. یکی از نقاط تمایز ترامپ در انتخابات سال ۲۰۱۶ استفاده از قدرت شبکه‌های اجتماعی بود به نحوی که وی با وجود کسب حدود سه میلیون رای مردمی کم تر در مقایسه با هیلاری کلینتون، اما در نهایت و با استفاده از سیستم الکترال کالج، تبلیغات هدفمند و برتری خود در ایالت‌های چرخشی، توانست به کاخ سفید راه یابد، اما حوادث قبل و بعد از انتخابات ۲۰۲۰ و به خصوص حمله طرفداران ترامپ به ساختمان کنگره آمریکا که منجر به کشته شدن چهار نفر شد، باعث شد تا بسیاری از شبکه‌های اجتماعی بزرگ همچون توئیتر و فیسبوک، حساب کاربری دونالد ترامپ را در این شبکه‌ها ببندند. تداوم این وضعیت برای دونالد ترامپ که قصد ورود به انتخابات ۲۰۲۴ ریاست جمهوری را دارد، می‌تواند از هم اکنون یک شکست بزرگ قلمداد شود.

عدم حضور ترامپ در شبکه‌های اجتماعی بزرگ، پاشنه آشیل وی برای ورود مجدد به کاخ سفید

بایزیدی با اشاره به اینکه به نظر نمی‌رسد که دموکرات‌ها در انتخابات ۲۰۲۴ کاندیدای قدرتمندی داشته باشند، گفت: علاوه بر مسائل مربوط به سلامتی، محبوبیت جو بایدن در افکار عمومی آمریکا روز به روز در حال کاهش است و بسیار بعید به نظر  می‌رسد که جو بایدن بتواند در انتخابات ۲۰۲۴ حتی در انتخابات درون حزبی پیروز شود. در مقابل، دونالد ترامپ همواره از محبوبیت بالایی در بین جمهوری خواهان برخوردار بوده و تاکنون نشان داده که احتمالا رقیب قدرتمندی برای تبدیل شدن به کاندیدای اصلی جمهوری خواهان در انتخابات ۲۰۲۴ نخواهد داشت؛ بنابراین در صورتی که دموکرات‌ها گزینه قوی تری از جو بایدن برای انتخابات ۲۰۲۴ نداشته باشند و دونالد ترامپ هم به گزینه اصلی جمهوری خواهان تبدیل شود؛ که البته هر دو رویداد از احتمال بالایی برخوردار هستند، ترامپ را می‌توان شانس اول ریاست جمهوری آمریکا در انتخابات بعدی دانست.

کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد: اما عدم حضور ترامپ در شبکه‌های اجتماعی بزرگی همچون توئیتر و فیسبوک می‌تواند پاشنه آشیل وی برای ورود مجدد به کاخ سفید باشد. به همین دلیل است که وی تلاش دارد تا با استفاده از پشتوانه قدرتمند مالی خود و حمایت جمهوری خواهان آمریکا شبکه اجتماعی خود را راه اندازی کند که البته مسیر بسیار دشواری در پی خواهد داشت، چرا که هم باید از سد بزرگترین شرکت‌های فناوری جهان همچون فیسبوک و توئیتر عبور کند و هم بتواند در جذب مخاطب موفق عمل کند. تامین این دو هدف امر بسیار دشواری است که حتی شرکت‌های بزرگی همچون گوگل نیز از پس آن برنیامده اند. این شرکت بیش از یک دهه است که با معرفی پلتفرم‌های متخلفی همچون گوگل پلاس و گوگل دوو در تلاش بوده تا شبکه اجتماعی قدرتمندی ایجاد کند، اما همواره قافیه بازی را به شرکت‌های دیگر همچون فیسبوک و توئیتر باخته است.

دموکرات‌های آمریکا، حضور فعالی در شبکه اجتماعی ترامپ نخواهند داشت

وی افزود: چشم انداز موفقیت شبکه اجتماعی ترامپ با در نظر گرفتن سابقه حزبی و جناحی وی، کم رنگ‌تر نیز خواهد شد، چراکه یکی از مولفه‌های موفقیت هر شبکه اجتماعی، گستردگی استفاده از آن توسط تمامی اقشار و گروه‌های جامعه است، این در حالی است که بسیار بعید به نظر می‌رسد حتی اگر جمهوری خواهان آمریکا هم از این شبکه استقبال کنند، دموکرات‌های آمریکا حضور فعالی در این شبکه داشته باشند.

گفتنی است گروه جدید رسانه و فناوری ترامپ اعلام کرد که یک شبکه اجتماعی رقیب برای "کنسرسیوم رسانه‌های لیبرال" فعلی ایجاد خواهد کرد و با تکنولوژی‌های بزرگ که از قدرت یکجانبه خود برای خاموش کردن صدا‌های مخالف در آمریکا استفاده کرده اند، مقابله خواهد کرد؛ شبکه‌ای که TRUTH Social نام خواهد داشت.

ترامپ، که ریاست این گروه جدید رسانه و فناوری را به عهده دارد گفت: «من شبکه اجتماعی TRUTH Social و تیم رسانه و فناوری را ایجاد کردم تا در برابر استبداد تکنولوژی‌های بزرگ بایستم. ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که طالبان حضور گسترده‌ای در توییتر دارد، اما رئیس جمهور مورد علاقه شما در آمریکا ساکت شده است.»

این اقدام جدید ترامپ در حالی صورت می‌گیرد که اوایل سال جاری میلادی و به دنبال شورش ۶ ژانویه و هجوم آمریکایی‌ها به ساختمان کنگره، ترامپ از فعالیت در توییتر، فیس بوک و اینستاگرام منع شد. ممنوعیت توئیتر او دائمی است، ولی فیس بوک و اینستاگرام اعلام کرده اند که حساب‌های ترامپ مجددا در دسترس وی قرار خواهد گرفت.