میشل عون: از حقوق دریایی لبنان دست نمی‌کشیم

« میشل عون » رئیس جمهوری لبنان به مناسبت روز استقلال این کشور طی سخنانی خطاب به لبنانیها با اشاره به اینکه 40 درصد از عمر دوران ریاست جمهوری وی بدون دولت سپری شد و همواره موانع و درگیریهای متعددی به بحران این کشور دامن زد گفت، استقلال کشور و بازگرداندن آنچه که از دست رفته و همچنین رهایی از بحرانی که کشور و مردم در آن گرفتار هستند، نیازمند همکاری صمیمانه میان همه طرفها در داخل کشور است.

عون در ادامه به مسئله ترسیم مرزهای دریایی میان لبنان و فلسطین اشغالی اشاره کرده و اظهار داشت، نشانه‌های مثبتی در خصوص دستیابی به توافقی که تضمین کننده منافع و حاکمیت لبنان بر آب‌ها و منابع طبیعی خود باشد و منجر به از سرگیری روند اکتشاف نفت و گاز گردد وجود دارد. نگرانی‌های داخلی نمی‌تواند ما را وادار کند تا از تلاش واقعی برای دفاع از حاکمیت و آزادی سرزمین و محافظت از حقوقمان دست بکشیم. انتخاب ما برای رسیدن به حقوق دریایی خود مذاکره غیرمستقیم بوده و هست.

میشل عون: از حقوق دریایی لبنان دست نمی‌کشیم

رئیس جمهوری لبنان در ادامه افزود، استقلال کشور در گرو تصمیم آزادانه و حمایت از منافع ملی در کنار محافظت از روابط مطلوب با همه کشورهاست. لبنانیها برای رسیدن به استقلال بهای زیادی دادند و این وظیفه همه ماست که به آن پایبند باشیم. ما در حالی در هفتاد و هشتمین سالگرد عید استقلال قرار داریم که لبنان همچنان درگیر بحران‌های متعدد است؛ اما این بحران‌ها نمی‌تواند ما را از رسیدن به اهدافمان بازدارد.

وی تاکید کرد، لبنان در طول تاریخ خود با مشکلات مختلفی روبه‌رو بوده و به سلامت از آن بیرون آمده است. با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات پارلمانی مراقب سخنان نفرت انگیز و تبلیغات برخی رسانه‌ها برای اختلاف افکنی و از بین بردن اعتماد میان افراد، باشید. شما همگی فرزندان یک کشور هستید و بعد از بسته شدن صندوق های رای باید بازگردید و با یکدیگر زندگی کنید بنابراین همگی باید برای نجات لبنان متحد شوید. بار دیگر به دولت و موسسات آن اعتماد کنید؛ چرا که هیچ جایگزینی برای آن وجود ندارد و کسانی که به دنبال سقوط دولت هستند و از سرنگونی آن خوشحال می‌شوند، فروپاشی لبنان را می‌خواهند.

رئیس‌جمهور لبنان در ادامه سخنان خود خطاب به لبنانیها گفت، ناامیدی به دل خود راه ندهید من رنج شما را درک و برای کاهش آن تلاش می‌کنم. من به خوبی می‌دانم که کشور چه وضعیتی دارد و پیامدهای بحران اقتصادی و معیشتی چیست؛ اما این بحران هرچقدر هم شدید باشد نمی‌تواند شما را ناامید کند و شما همچنان مسئولیت خود را هر چقدر هم که سنگین باشد بر عهده خواهید گرفت. به زودی فرصتی برای تغییر خواهید داشت و صندوق‌های رای سلاح شما ضد فساد و فاسدان است.

میشل عون همچنین گفت، اگر دستگاه قضایی بتواند از هرگونه مداخلات خارجی فاصله گرفته و به متون قانونی که حافظ استقلال قوه قضاییه است، پایبند باشد همچنان می‌تواند ابتکار عمل را در دست بگیرد و همه سیاستمداران و قضات باید به یاد داشته باشند که اگر قوه قضاییه کار خود را به خوبی انجام دهد به نفع کل کشور است. مردم خواستار محاکمه فاسدان هستند و همواره این سوال را مطرح می‌کنند که چرا کسی هنوز پشت میله‌های زندان قرار نگرفته است.

وی در ادامه به بحران به وجود آمده میان لبنان با عربستان سعودی و تعدادی از کشورهای حوزه خلیج فارس اشاره کرده و گفت، من همچنان به دنبال راهی برای حل این بحران هستم و امیدوارم که به زودی راهکاری پیدا شود. موضع لبنان این است که بهترین روابط را با کشورهای عربی برادر به ویژه کشورهای حوزه خلیج فارس داشته باشد. باید میان مواضع دولت لبنان و اظهارات افراد و گروه‌ها تفاوت قائل شد؛ چرا که نظام دموکراتیک لبنان آزادی عقیده و بیان را تضمین می‌کند.

وی تصریح کرد، تحولات جدید در مناسبات با عربستان و شماری از کشورهای حوزه خلیج فارس منجر به متزلزل شدن روابط بین آنها و لبنان شد که پیامدهای منفی بر سطوح مختلف از جمله دولت لبنان داشت.

روز استقلال لبنان روز عید ملی لبنان است که در پایان قیمومیت فرانسه بر این کشور، پس از 23 سال حکومت بر آن، در تاریخ 22 نوامبر سال 1943 تعیین شد و تا به امروز جشن گرفته می‌شود.