قانون حمل سلاح در آمریکا، ناقض حق حیات

سی ان ان در این گزارش خبری نوشت: طی چنددهه گذشته اندک مکانی در آمریکا باقی مانده است که شاهد خشونت با سلاح گرم نباشد.

سی ان ان می نویسد: درحالی که هنوز بسیاری از آمریکایی ها حق داشتن اسلحه بنابر قانون اساسی این کشور را امری مقدس می دانند، اما این حق ناقض  و تهدیدی بر  حق دیگری نیز هست و آن  «حق زندگی» است.

 درازای هر ۱۰۰ آمریکایی ۱۲۰ قبضه سلاح وجود دارد

این رسانه تصویری آمریکایی در ادامه این گزارش اختصاصی می نویسد: آمریکا تنها کشور درجهان است که شمار اسلحه در آن از شمار افراد بیشتر است.  بنابر داده های  موسسه سوئیسی «اسمال آرمز سُروی» (Small Arms Survey (SAS)) در ازای هر یکصد شهروند آمریکایی ۱۲۰ قبضه سلاح وجود دارد.

این گزارش می افزاید: این آمار در قیاس با دیگر کشورهای جهان رقم بسیار بالایی است،  چنانچه در منطقه ای همچون جزایر فالکند، در ازای هر ۱۰۰ نفر ۶۲ قبضه اسلحه وجود دارد و به این ترتیب در رتبه دوم پس از آمریکا قرار می گیرد. در یمن نیز در ازای هر ۱۰۰ نفر ۵۳ قبضه اسلحه وجود دارد که این کشور را در رتبه سوم مالکیت سلاح در میان کشورهای جهان قرار می دهد.

آمریکایی ها مالک ۳۹۳ میلیون قبضه اسلحه از ۸۵۷ میلیون قبضه سلاح موجود در جهان

سی ان ان درادامه می نویسد: شمار دقیق سلاح هایی که دراختیار شهروندان آمریکایی قرار دارد به خاطر عواملی مانند، فروش غیر قانونی و سلاح های ثبت نشده، مشخص نیست اما  بنابر داده های  «اسمال آرمز سُروی» برآورد می شود که آمریکایی ها از ۸۵۷ میلیون قبضه سلاح قابل دسترس برای افراد غیر نظامی در جهان، ۳۹۳ میلیون قبضه از این سلاح ها را دراختیار دارند.

مراکز پرشمار فروش سلاح در آمریکا – ساخت ۹ میلیون قبضه سلاح در یک سال

سی ان ان  افزود: درحالی که در کشور مکزیک تنها یک انبار اسلحه در سراسر این کشور وجود دارد که آن هم توسط ارتش کنترل می شود، اما کارخانه های ساخت سلاح و مراکز فروش آن در آمریکا افزایش یافته  و در سال ۲۰۱۸ میلادی ۹ میلیون قبضه سلاح در آمریکا ساخته شد که این آمار دو برابر آمار در سال ۲۰۰۸ میلادی بود.

درخواست بی سابقه برای  خرید قانونی سلاح در آمریکا در تابستان ۲۰۲۱

این رسانه تصویری آمریکایی درادامه گزارش داد: در ژانویه سال ۲۰۲۱ میلادی پلیس فدرال آمریکا «اف.بی.آی» با جهش بی سابقه درخواست عدم سو پیشینه از سوی شهروندان آمریکایی برای خرید قانونی سلاح مواجه شد.  این آمار نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۲۰ میلادی جهش ۶۰ درصدی را نشان داد.

قانون حمل سلاح در آمریکا، ناقض حق حیات

اف.بی.آی تنها در ماه اوت گذشته چهار میلیون و ۷۰۰ هزار درخواست عدم سو پیشینه از سوی شهروندان آمریکایی برای خرید قانونی سلاح دریافت کرد؛ آماری که طی ۲۰ سال گذشته بی سابقه بود. از این تعداد دومیلیون شهروند آمریکایی بودند که برای نخستین بار اقدام به خرید سلاح می کردند.

آمریکا بالاترین نرخ کشت و کشتار در جهان را دارد

سی ان ان نوشت: در سال ۲۰۱۹ میلادی در آمریکا در ازای هر یکصدهزار نفر چهار مرگ به علت خشونت با سلاح گرم ثبت شد که این آمار ۱۸ برابر میانگین کشت و کشتار درمیان کشورهای توسعه یافته به شمار می رود؛ نرخ کشت و کشتار با سلاح گرم درآمریکا هشت برابر بیشتر از کانادا، ۲۲ برابر بیشتر از کشورهای عضو اتحادیه اروپا و ۲۳ برابر بیشتر از استرالیاست .

نرخ کشتار در پایتخت آمریکا درسطح کشوری همچون برزیل

سی ان ان درادامه این گزارش نوشت: جرایم منجر به قتل و کشتار مرتبط با خشونت با سلاح گرم در «واشنگتن دی.سی» پایتخت آمریکا بالاترین میزان را در سراسر آمریکا را داشته و درحد شمار قتل و کشتار در کشوری همچون برزیل، است؛ برزیلی که  بنابر آمار  موسسه «سنجش و ارزیابی سلامت» (IHME)  رتبه ششم  قتل و کشتار در جهان را دارد.

آمریکا ۴ درصد جمعیت جهان را دارد اما ۴۴درصد آمار خودکشی جهان را به خود اختصاص داده است

تارنمای خبری سی  ان ان در ادامه ای گزارش نوشت: درحالی که آمریکا تنها چهار درصد جمعیت جهان را دارد اما بنابر آمارها سال ۲۰۱۹ میلادی ۴۴درصد خودکشی های صورت گرفته با سلاح گرم در جهان را به خود اختصاص داده است.

آمریکا دارای بالاترین آمار حوادث کشتار جمعی در جهان

این شبکه خبری آمریکایی دراین گزارش نوشت: نیمی از کشورهای توسعه یافته جهان حداقل یک مورد تیراندازی کشتار جمعی بین سال های ۱۹۹۸ تا ۲۰۱۹ داشته اند و دیگر کشورهای جهان نیز طی ۲۲ سال گذشته بیش از هشت مورد را شاهد بوده اند، اما آمریکا طی این مدت شاهد ۱۰۰ مورد کشتار جمعی با سلاح گرم بوده که دوهزار کشته و مجروح برجای گذاشته است.

باور عجیب آمریکایی ها

سی ان ان  می نویسد: بنابرتحقیقات موسسه «پیو» که در آوریل ۲۰۲۱ میلادی به عمل آمده تقریبا یک سوم آمریکایی های معتقدند چنانچه افراد بیشتری مسلح باشند،  جرائم کمتری در این کشور رخ خواهد داد.

موانع  سیاسی در برخورد با قانون حمل سلاح در آمریکا

سی ان ان دراین گزارش نوشت: چندین سال است که نقشه راه  و تلاش های سیاسی برای مقابله با متمم دوم قانون اساسی با موانع و اختلاف های حزبی در آمریکا مواجه بوده است.

قانون حمل سلاح در آمریکا همواره یک قانون جنجالی و محل اختلاف سیاستمداران دو حزب دموکرات و جمهوریخواه بوده و گرچه بخش قابل توجهی از جامعه آمریکا خواستار لغو قانون حمل سلاح دراین کشورهستند، اما هنوز هیچ اصلاحاتی دراین زمیه صورت نگرفته و خشونت های مسلحانه در این شکور همچنان یکی از مهمترین عوامل مرگبار ناامنی در آمریکا محسوب می شود.**۱۳۰۲**