واکسیناسیون کودکان علیه کرونا؛ اختلاف در کشورهای اروپایی

خبرگزاری رویترز نوشت: در یکی از مناطق ایتالیا، دلقک ها و شعبده بازان به کلینیک ها فرستاده شدند تا کار واکسیناسیون را برای والدین آسان کنند. در فرانسه و آلمان فقط کودکان آسیب پذیر هدف برنامه واکسیناسیون قرار دارند.

 این در حالیست که در دانمارک حتی قبل از  آماده شدن سرنگ ها و شیشه ها با طراحی خاص، تزریق واکسن کودکان شروع شده است.

در بلژیک تا اوایل ماه ژانویه ثبت نامی برای واکسیناسیون کودکان درکار نخواهد بود و مسئولان در سطح کشور خود را آماده ارائه دستورات و راهنمای های لازم می کنند.

اسپانیا ایمن ترین کشور جهان شناخته می شود و ۹۰ درصد افراد ۱۲ سال به بالا در این کشور به طور کامل واکسینه شده اند و  واکسیناسیون کودکان از ۱۵ دسامبر (۲۴ آذر) شروع می شود.

واکسینه کردن کودکان و جوانان که می توانند کووید-۱۹ را به دیگرانی که در معرض خطر بیشتری قرار دارند انتقال دهند گام بسیار مهمی به سمت کنترل همه گیری محسوب می شود.

در آلمان و هلند، کودکان اکنون بیشترین مبتلایان را تشکیل می دهند.

اتحادیه اروپا با افزایش موج ابتلاها مواجه است و بیش از نیمی از ابتلاها به کرونا را در سطح جهان تشکیل می دهد و آمار و مرگ و میر در این قاره ۵۰ درصد کل تلفات در جهان را شامل می شود.

۲۷ میلیون کودک بین ۵ تا ۱۱ ساله در اتحادیه اروپا با جمعیت حدودا ۴۵۰ میلیون نفر واجد شرایط واکسن هستند. اما این قاره همچنین با مانع بزرگی در جلب موافقت والدین مواجه است.

واکسیناسیون کودکان علیه کرونا؛ اختلاف در کشورهای اروپایی

نظرسنجی انجام شده در یک برنامه تلویزیونی در هلند نشان داده که  ۴۲ درصد  ۱۸۰۰  والدینی که در این کشور دارای فرزاندان ۵ تا ۱۲ ساله هستند گفته اند که اجازه نمی دهند کودکان شان واکسن بزنند و تنها ۱۲ درصد گفته اند احتمالا با واکسیناسیون کودکان مخالفت می کنند و تنها ۳۰ درصد موافقت خود را اعلام کرده اند.

نظرسنجی دیگری که شرکت «نوتو سونداجی/ Noto Sondaggi» در ۵ دسامبر در ایتالیا منتشر کرد نشان داد که تقریبا دو سوم شرکت کنندگان در این نظرسنجی از واکسیناسیون حمایت می کنند اما این حمایت در بین والدینی که کودکان ۵ تا ۱۲ سال دارند به ۴۰ درصد کاهش یافت.

فقدان اطلاعات کافی درباره تاثیر واکسن بر کودکان دلیل اصلی این تردید والدین است و این در حالیست که یک سوم والدین فکر می کنند که بعید است کودکان شان به کرونا مبتلا شوند و ۹ درصد نگران تبعات بلندمدت تزریق واکسن در کودکان هستند.

از ماه گذشته تاکنون ثبت نام برای واکسیناسیون کودکان در آمریکا کاهش یافته و از بین  ۲۸ میلیون کودک واجد شرایط در این رده سنی، حدود ۵ میلیون کودک دستکم یک دز واکسن را دریافت کرده اند.

برخی از والدین نگران التهامات قلبی ناشی از واکسن هستند که جزو تبعات ثانویه واکسن است که در بین کودکان در مقایسه با بقیه جمعیت بیشتر دیده می شود.

شرکت های واکسن سازی آمریکا، فایزر و بیون تک گفته اند که در آزمایشات بالینی نگرانی جدی درباره مسائل مربوط به سلامتی کودکان با تزریق واکسن ها دیده نشده است.

با این حال برخی از دولت ها تا زمان در دسترس بودن اطلاعات کامل درباره ایمنی واکسن ها برای کودکان، از ثبت نام این گروه سنی خودداری کرده اند.

در فرانسه، واکسیناسیون با کودکانی که وزن بالا یا مشکلات سلامتی جدی دارند شروع می شود.

کمیته مشاوره واکسن در آلمان گفته نمی تواند به دلیل محدود بودن اطلاعات توصیه های کلی را درباره واکسن ارائه دهد، اما توصیه کرده کودکان ۵ تا ۱۱ ساله با بیماری های زمینه ای واکسینه شوند.

مقامات بهداشتی برخی کشورها حتی نمی توانند منتظر بمانند کیت های مخصوص کودکان از راه برسد و از واکسن هایی که برای بزرگتر ها تهیه شده بود استفاده می کنند اما تنها یک سوم از یک دز را به کودکان تزریق می کنند.

ماه گذشته در وین با باز شدن اولین شات از ۹۲۰۰ واکسن برای کودکان، فقط در ظرف چند روز همه وقت ها رزرو شدند.

دانمارک نیز گفته که نمی توان وقت را هدر داد و از ۲۸ نوامبر تاکنون در کمتر از دو هفته بیش از ۴۹ هزار کودک بین ۶ تا ۱۱ سال اولین دز واکسن را تزریق کردند که حدود ۱۳ درصد این رده سنی را تشکیل می دهد.

در ایالت زاکسن آلمان که بیشترین میزان ابتلا به کووید-۱۹ را دارد واکسیناسیون کودکان در معرض خطر زیر ۱۲ سال آغاز شده است.

مقام های محلی در ایتالیا طرح های ابتکاری را برای سرگرمی و بازی با کودکان حین تزریق واکسن اجرا کرده اند که کار را برای والدین برای هماهنگی جهت تزریق واکسن کودکان شان آسان تر کرده است.

کرونا تاکنون در جهان بیش از ۲۷۰ میلیون نفر را مبتلا کرده که از این تعداد ۵ میلیون و ۳۲۲ هزار و ۸۸ نفر جان خود را از دست داده اند. با شیوع سویه جدید کرونا موسوم به اومیکرون برخی کشورهای اروپایی از ترس خارج شدن آن از کنترل مقررات قرنطینه را باز گردانده اند اما محدودیت هایی که برای افراد واکسن نزده اعمال شده است باعث بروز اعتراضاتی در برخی پایتخت های اروپایی شده است.