هشدار فنلاند درباره افزایش قیمت مواد غذایی به علت تحریم روسیه

ممکن است تحریمها ی فلج کننده غرب علیه مسکو به علت حمله روسیه به اوکراین ، صادرات غلات و کود‌های مهم را به شدت تضعیف کند و در نتیجه کمبود غلات و کود و افزایش قیمت‌ها را به همراه داشته باشد، زیرا روسیه و بلاروس دو تولیدکننده برتر کود هستند.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، میکا لینتیلا، وزیر اقتصاد فنلاند هشدار داده است که ممکن است درگیری در اوکراین قیمت مواد غذایی را تقریبا دو برابر کند.

او در مصاحبه‌ای به اثرگذاری شدید افزایش بسیار زیاد قیمت سوخت و کود اشاره و پیش بینی کرد: قیمت مواد غذایی افزایش یابد. اگر در حال حاضر ۱۱ درصد از درآمد مردم در فنلاند برای تامین مواد غذایی هزینه می‌شود، در آینده به ۲۰ درصد افزایش خواهد یافت.

وزیر اقتصاد فنلاند وضعیت کشاورزی این کشور را تقریبا بحرانی خواند و بسته حمایتی را برای تضمین امنیت غذایی خواستار شد.

بخش کشاورزی فنلاند مانند بیشتر اروپا و فراتر از آن به کود‌های وارداتی از روسیه و بلاروس متکی است، که واردات آن‌ها در نتیجه محدودیت‌های اعمال شده به علت حمله روسیه به اوکراین و اعمال تحریم‌ها علیه مسکو، مختل شده است. کارشناسان هشدار داده اند که این تحریم‌ها به نوبه خود ممکن است به افزایش هزینه‌های محصولات کشاورزی، به ویژه گوشت منجر شود.

پیش از این درگیری، حدود یک سوم کود نیتروژن فنلاند و تا ۶۰ درصد کود پتاسیم مورد نیاز این کشور از روسیه و بلاروس تامین می‌شد. جیرکی نیمی، پروفسور سیاست کشاورزی در مرکز منابع طبیعی، گفت: افزایش قیمت‌های مرتبط با کمبود ممکن است مصرف گوشت را کاهش دهد. اگر افزایش قیمت کود و خوراک به قیمت مصرف کننده منتقل شود، مصرف گوشت را نیز مهار می‌کند. به ویژه در کشور‌های مرفه که می‌توانند مصرف گوشت را کاهش دهند.

هفته گذشته بانک مرکزی فنلاند پیش بینی خود را درباره اقتصاد این کشور در نتیجه درگیری در اوکراین کاهش داد.

غرب به این عملیات ویژه با تحریم‌های بسیار شدید که تمام حوزه‌ها از جمله بانکداری، فناوری و مالی و کالا‌های مصری را در برمی گیرد، پاسخ داده است. ده‌ها شرکت در اعتراض به این عملیات نظامی و همچنین به خاطر مسائل لجستیکی روسیه را ترک کرده اند.

هشدار فنلاند درباره افزایش قیمت مواد غذایی به علت تحریم روسیه

لینتیلا گفت: دولت فنلاند قصد ندارد به شرکت‌های فنلاندی، از جمله غول‌های غذایی مانند والیو (Valio)، هسبرگر (Hesburger)، فازر (Fazer) و پاولیگ (Paulig) که به خاطر خروج از بازار روسیه متحمل ضرر شده‌اند، یارانه استثنایی ارائه دهد.

از آنجایی که روسیه و اوکراین هر دو از منابع اصلی تامین کننده محصولات کشاورزی هستند، چشم انداز قطع صادرات غلات روسیه به علت تحریم‌های غرب، همراه با نگرانی از اختلال در حمل و نقل جهانی، به افزایش قیمت جهانی گندم دامن زده است.