درخواست فائو برای حفاظت از امنیت غذایی جهان

در بحبوحه بحران شکل گرفته میان روسیه و اوکراین سازمان خواروبار و کشاورزی سازمان ملل خواستار حفاظت از امنیت غذایی جهان شده و نسبت به تهدیدهای آن هشدار داد.

به گزارش شبکه تلویزیونی سی سی تی وی، درخواست فائو در زمانی مطرح شده که اوکراین می‌گوید این درگیری حدود ۲۵ درصد از تجارت مواد غذایی جهان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. تاراس کاچکا، معاون وزیر توسعه اقتصادی، بازرگانی و کشاورزی اوکراین روز شنبه گفت بحران اوکراین-روسیه، تجارت مواد غذایی جهان را تقریباً ۲۵ درصد کاهش داده است و این روند با عواقب جدی بیشتری، از جمله کاهش تأمین دانه‌های گیاهی، به خصوص گندم و افزایش قیمت مواد خوراکی ادامه پیدا خواهد کرد.

درخواست فائو برای حفاظت از امنیت غذایی جهان

قیمت اقلام غذایی در جهان در ماه مارس شاهد افزایش شدیدی بود و به بالاترین سطوح رسید، آن هم در شرایطی که درگیری بین روسیه و اوکراین همچنان باعث افزایش قیمت انرژی می‌شود و در زنجیره تامین اختلال ایجاد کرده است.

شاخص ماهانه قیمت مواد خوراکی، که فائو روز جمعه آن را منتشر کرد، با ۱۲.۶ درصد افزایش در ماه مارس به ۱۵۹.۳ درصد رسید، در صورتی که خط مبنای میانگین آن در فاصله سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶) با احتساب تورم، ۱۰۰ درصد بود.این رقم با فاصله بسیار، بالاترین رقم در تاریخ این شاخص است که در قالب فعلی اش در سال ۱۹۹۰ راه اندازی شد.

قیمت دانه‌ها و غلات - که بزرگترین مولفه‌های شاخص هستند - با افزایش به میزان حیرت انگیز ۱۷.۱ رسید. فائو نیز اعلام کرد مهمترین عامل افزایش قیمت‌ها در روسیه و اوکراین است که هر دو از تولیدکنندگان اصلی گندم و دانه‌های گیاهی هستند و درگیری این دو کشور باعث رشد تصاعدی این قیمت‌ها شده است.

کیو دانگیو، مدیر کل فائو در سخنرانی اش برای اعضای این سازمان در جلسه ای که روز جمعه در مقر فائو در رم به منظور بررسی پیامدهای جنگ اوکراین بر امنیت غذایی جهان، برگزار شد تایید کرد قیمت مواد خوراکی اصلی مثل گندم و دانه های روغنی گیاهی اخیراً افزایش بسیاری داشته است و هزینه های بیشتری به مشتریان جهانی، به خصوص قشر کم درآمد، تحمیل کرده است. جنگ اوکراین شرایط را بدتر کرده است. به دلیل افزایش قیمت انرژی در کنار قیمت مواد خوراکی، قدرت خرید مشتریان و کشورهای آسیب پذیر، بیش از پیش کمتر شده است.