منظور زلنسکی از «تبدیل اوکراین به اسرائیل» چه بود؟

پایگاه خبری «هیل» روز یکشنبه یکی از اظهارات اخیر «ولودیمیر زلنسکی » رئیس جمهور اوکراین درباره تبدیل دولت خود به چیزی شبیه به رژیم صهیونیستی را زیر ذره‌بین قرار داد.

هفته گذشته بود که زلنسکی اعلام کرد اوکراین قصد دارد از مدل رژیم صهیونیستی پیروی کرده و به‌جای تبدیل شدن به کشوری بی‌طرف مانند سوئیس، به کشوری تماماً نظامی تبدیل شود.

رئیس جمهور اوکراین در این‌باره گفت:‌ «تعجبی نخواهد داشت که نیروهای مسلح و گارد ملی ما در تمام ادارات، مغازه‌ها و سینماها حضور داشته باشند و تمام مردم سلاح در دست داشته باشند. اطمینان دارم که مسئله امنیت ظرف ده سال آینده اولویت شماره یک ما خواهد بود».

اظهارات زلنسکی در حالی مطرح شده‌اند که رژیم صهیونیستی درخواست اوکراین برای دریافت سامانه‌ موشکی «گنبد آهنین» را رد کرده و اجازه نداد آمریکا خشاب‌های این سامانه را به کی‌یف ارسال کند.

«کتی هالپر» روزنامه‌نگار آمریکایی درباره این اظهارات زلنسکی به هیل گفت: «جالب این است که می‌توان فهمید که چرا او می‌گوید باید ارتش داشت، اما عجیب این است که چنین فرهنگ مسلحانه افراطی را شکل داده یا ایجاد آن را پیش‌بینی می‌کند».

به گفته هالپر، زلنسکی با این اظهارات قصد دارد پیامی را منتقل کند. این تحلیلگر آمریکایی به هیل گفت: «فکر می‌کنم که او احتمالاً در حال ارسال پیامی به مخاطب آمریکایی، مخاطب اسرائیلی و شاید جماعت راست‌‌گرای اوکراین که باید آن‌ها را راضی کند».

او در ادامه گفت: «تصور قدم زدن مردم اسلحه به دست در سوپرمارکت‌ها و سینماها، روش عجیبی برای به تصویر کشیدن چنین پیامی است».

به گفته این تحلیلگر آمریکایی احتمالاً زلنسکی قصد دارد این پیام را به آمریکا مخابره کند که می‌تواند متحد با ارزشی برای این کشور باشد.

هالپر در این‌باره گفت: «فکر می‌کنم او تلاش می‌کند این پیام را به ایالات متحده و اسرائیل برساند که می‌تواند متحد موثری باشد. او همچنین به وضوح این پیام را مخابره می‌کند که قرار نیست از مواضع خود عقب‌نشینی کند».

منظور زلنسکی از «تبدیل اوکراین به اسرائیل» چه بود؟

اشاره زلنسکی به‌عنوان یک فرد یهودی، به وضعیت کنونی در فلسطین اشغالی است که در آن شهرک‌نشینان آزادانه سلاح حمل می‌کنند و همواره جوی امنیتی بر آن حاکم است.

با وجود تلاش اوکراین برای برقراری روابط نزدیک با رژیم صهیونیستی، در خلال تشدید درگیری‌های اوکراین طی هفته‌های گذشته، کار دو دولت تا احضار سفرای یکدیگر نیز رسیده است.