اقتصاد اوکراین امسال ۴۵ درصد کوچک‌تر می‌شود

بانک جهانی همچنین پیش‌بینی کرد که در سال جاری اقتصاد روسیه نیز ۱۱ درصد کوچک‌تر خواهد شد. 

 

این بانک در جدیدترین گزارش خود در خصوص رشد اقتصادی در جهان تصریح کرد، انتظار می‌رود بازارهای نوظهور و اقتصادهای درحال توسعه در اروپا و آسیای میانه نیز در سال جاری با یک رکود ۴.۱ درصدی مواجه شوند. 

«آنا بجرد» معاون منطقه‌ای بانک جهانی در یک کنفرانس مجازی گفت: این دومین شوک بزرگ به اقتصاد منطقه در ۲ سال اخیر است و در زمان بسیار مخاطره آمیزی برای منطقه رخ می‌دهد، زیرا بسیاری از کشورها هنوز در تلاشند تا از همه‌گیری کرونا عبور کرده و روند احیای اقتصاد خود را آغاز کنند. 

بانک جهانی در گزارش خود افزود: جدا از اروپای نوظهور، جنگ در اوکراین بر بازارهای کالا و مالی و همچنین تجارت و پیوندهای مهاجرتی تاثیر گذاشته و بر نگرانی‌ها در مورد رکود شدید اقتصاد جهانی، تورم پیچیده و رشد بدهی افزوده است.

بر اساس این گزارش، علاوه بر روسیه و اوکراین، اقتصاد کشورهایی چون بلاروس، قرقیزستان، تاجیکستان و مولداوی نیز در سال ۲۰۲۲ کوچک‌تر خواهد شد و سایر کشورهای منطقه با "سرعت کمتری" رشد خواهند کرد. 

به گزارش ایرنا، تحقیقات جدید نشان می‌دهد تاثیر همه‌گیری ویروس کرونا و جنگ در اوکراین به عنوان عوامل اصلی افزایش بدهی دولتی در سال ۲۰۲۲ شناخته شده‌اند که با ۹.۵ درصد افزایش به رکورد ۷۱.۶ تریلیون دلار می‌رسد. 

این در حالی است که بدهی‌های جهانی در سال ۲۰۲۱ با ۷.۸درصد افزایش به ۶۵.۴ تریلیون دلار رسیده بود.  

گزارش‌ها حاکی است که همه‌گیری ویروس کرونا تاثیر زیادی بر استقراض دولت‌ها داشته است و پیامدهای آن همچنان ادامه دارد. 

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه روز ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت. 

اقتصاد اوکراین امسال ۴۵ درصد کوچک‌تر می‌شود

پوتین سه روز پس از آن،  پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد. درگیری‌ها در اوکراین و واکنش‌ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد.