۳ عامل تاثیرگذار بر اقتصاد آمریکا طی ماههای آینده

" جوزف کوینلن" یک مقام امور راهبردهای بازار بانک آمریکا   تصریح کرد که  ماهیت ناپایدار بازار در سه ماهه اول سال ۲۰۲۲ در سه ماه دوم نیز تکرار خواهد شد.

وی در این راستا به سه عامل بزرگ اشاره کرد که بر اقتصاد آمریکا تاثیرگذار خواهد بود.

تورم در آمریکا

فشارهای ناشی از تورم بالا در آمریکا هنوز به اوج خود نرسیده است و می تواند برای یک مدت زمانی ادامه داشته باشد.

کوینلن افزود: انتظار می رود که تورم در آمریکا برای یک مدت زمان طولانی بالا باقی بماند که تاثیرات زیادی بر اقتصاد این کشور خواهد گذاشت.

همزمان با افزایش تورم در آمریکا، خطر رکود اقتصادی افزایش یافته و احتمال کمتر بودن رشد تولید ناخالص داخلی مورد انتظار دولت نیز وجود دارد. بانک مرکزی آمریکا نیز ممکن است اقداماتی را در راستای کنترل تورم انجام دهد.

 کرونا در چین

اواخر ماه مارس بیش از ۷۰ شهر مهم چین یا به نیمه کامل یا به طور کامل به دلیل کرونا قرنطینه شد. اما به رغم این اقدام، شمار موارد ابتلا روزانه در این شهرها از زمان آغاز همه‌گیری بالا بوده است.این مقام بانک آمریکا در ادامه عنوان کرد، کاهش تولید اقتصادی بزرگترین صادرکننده جهان می تواند تأثیر منفی بر اقتصاد شکننده جهان امروز بگذارد.

این مقام بانک آمریکا تصریح کرد:  قرنطینه و تعطیلی های بیشتر به معنای خطرات بیشتر برچشم‌انداز رشد اقتصادی چین خواهد بود. فعالیت‌های خدماتی  از جمله مسافرت، خرده‌فروشی بار سنگین تعطیلی‌ها را متحمل می‌شوند و سطح مصرف شخصی در چین را کاهش می‌دهند. تولید همچنان یک اولویت برای دولتی  محسوب می شود که همچنان انتظار دارد اقتصاد امسال ۵.۵ درصد رشد کند.

بحران انرژی در اروپا

کوینلان همچنین خاطر نشان کرد، شرایط کنونی اقتصاد اروپا ضعیف است که یکی از دلایل اصلی آن مناقشه میان روسیه و اوکراین است. در نتیجه بهای انرژی در اروپا در حال افزایش است. تغییرات سیاسی در آمریکا به دلیل تغییرات اقتصادی جهانی تعیین خواهند شد.

169157935

وی افزود: نه اولین بار است و نه آخرین بار.  اروپا به عنوان یک خط ارتباطی ضعیف در اقتصاد جهانی خود را نشان داده است. درگیری‌ها میان اوکراین و روسیه و وابستگی اروپا به نفت و گاز روسیه، یکی از ستون‌های اصلی اقتصاد جهانی را مختل کرده است.

هرچه اقتصاد اروپا بیشتر در مسیر سراشیبی قرار داشته باشد، خطرات برای درآمدهای جهانی شرکت‌های چندملیتی آمریکایی که اروپا را به عنوان بازار برتر خود از نظر درآمدهای غیرآمریکایی به حساب می‌آورند، بیشتر می‌شود.