پنتاگون مدعی طراحی پهپادهای ویژه برای اوکراین شد

«جان کربی» سخنگوی پنتاگون روز پنجشنبه گفت، بخش مهمی از کمک‌های نظامی ۸۰۰ میلیون دلاری جدید آمریکا به اوکراین شامل پهپادهای «گوست» خواهد بود.

به نوشته وبگاه خبری «هیل»، کربی اعلام کرد، آمریکا بیش از ۱۲۱ فروند «سامانه‌های هوایی بدون سرنشین فینیکس گوست» را در بسته حمایت نظامی از اوکراین قرار خواهد داد.

سخنگوی پنتاگون با اشاره به اینکه این پهپادها مشابه نوع «سوییچ بلید» هستند افزود: «این پروژه به‌سرعت توسط نیروی هوایی توسعه یافت تا به نیازهای ویژه اوکراین پاسخ دهد».

 پنتاگون مدعی طراحی پهپادهای ویژه برای اوکراین شد

کربی افزود، پهپادهای گوست برای پرواز در مسافت‌های کوتاه مناسب بوده، ردیابی آن‌ها دشوار است و دارای سر جنگی کوچکی برای هدف قرار دادن نفر و خودروهای سبک هستند و حداقل آموزش برای کار کردن با آن‌ها لازم است.

این اظهارات ساعاتی پس از آن مطرح می‌شوند که «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا روز پنجشنبه گفت، کشورش علاوه بر مبلغ قبلی، هشتصد میلیون دلار دیگر به اوکراین کمک خواهد کرد.

گفت: «هفته گذشته یک بسته کمک امنیتی ۸۰۰ میلیون دلاری برای اوکراین را امضا کردم که قابلیت‌های جدید از جمله سامانه‌های توپخانه‌ای و خودروی زرهی را شامل می‌شد».

رئیس جمهور آمریکا گفت: «امروز یک بسته ۸۰۰ میلیون دلاری دیگر برای افزایش توان اوکراین در مبارزه با روس‌ها در دونباس را اعلام می‌کنم. این بسته، کمک‌های توپخانه‌ای، ده‌ها سامانه هویترز و ۱۴۴ هزار خشاب مربوطه را شامل می‌شود».

بایدن افزود:‌‌ «این بسته همچنین، پهپادهای تاکتیکی را شامل می‌شود و ظرف دو ماه گذشته ما سلاح‌ها و تسلیحات را با سرعتی بی‌سابقه به اوکراین رسانده‌ایم. ما هزاران موشک ضد زرهی و ضد هوایی، بالگرد، خمپاره انداز، مسلسل‌های سنگین و سبک، سامانه‌های راداری و بیش از پانزده میلیون خشاب مهمات برای اوکراین فرستاده‌ایم».