پیام موشک‌های شلیک‌شده از جنوب لبنان برای تل آویو

دوشنبه هفته جاری، رسانه‌های عبری و لبنانی از شلیک موشک از جنوب لبنان به سمت مناطق اطراف یک شهرک صهیونیست‌نشین در شمال فلسطین اشغالی خبر دادند.ارتش تل‌آویو از هراس موشک‌های مقاومت با استقرار ۱۴۰۰ نظامی حوالی قدس اشغالی، در حالت هشدار و آماده‌باش کامل قرار گرفت؛ علاوه بر آن، ۱۲ گردان دیگر از نظامیان صهیونیست در امتداد «خط سبز» مستقر شده‌ند.

روزنامه «رأی الیوم» در سرمقاله خود، پیام اصلی این حمله موشکی از جنوب لبنان به سوی فلسطین اشغالی و چرایی شلیک آن از جنوب لبنان و نه غزه را بررسی کرد.

نویسنده در مقدمه سرمقاله خود نوشت: «ما به خوبی می‌دانیم که دو موشکی که دوشنبه، از منطقه صور در جنوب لبنان پرتاب شد، در منطقه‌ای خالی در شمال فلسطین اشغالی فرود آمد و خسارت مادی و جانی نداشت، اما شلیک آن‌ها از جنوب لبنان و شکست گنبد‌های آهنین اسرائیلی حامل پیامی دوگانه بود. بخش نخست این پیام این بود که  نشان داد پدافند زمینی و هوایی اسرائیل از نظر توانایی رصد این موشک‌های پیشرفته نسخه لبنانی، عقب ماند. بخش دوم این پیام، به تأثیرات روانی بر طرف اسرائیلی بر می‌گردد که موجب افزایش سردرگمی آن شد. زیرا یادآور این امر است که جبهه لبنان هنوز "داغ" است و منبع مهمی برای غافلگیری‌های بسیاری در آینده است.

نویسنده در ادامه می‌گوید: «ما در روزنامه رأی الیوم، مؤید نظریه شایع شده در رسانه‌های اسرائیلی که می‌گوید، جنبش حماس پشت شلیک این موشک‌ها بوده و دارای یک پایگاه نظامی قوی در منطقه صور است، نیستیم. زیرا هدف از این اخبار به ظاهر درز یافته، کاشتن بذر نزاع و اختلاف در لبنان در درجه نخست بین حزب‌الله و جنبش حماس و سپس بین آن‌ها و طرف لبنانی "آمریکایی‌محور" که می‌خواهد مقاومت را خلع سلاح و لبنان را به کانون نفوذ آمریکا و اسرائیل تبدیل کند، است.

منابع عبری طی چند روز اخیر در خصوص این حمله موشکی، این اقدام را به شاخه لبنانی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین نسبت می‌دهند و می‌گویند که شاخه لبنانی حماس در سال‌های اخیر توانمندهای نظامی خود را توسعه داده است. به عنوان مثال، روزنامه راست‌گرا و تندروی «مکور ریشون» در اراضی اشغالی به تازگی در گزارشی بر مسئله حضور حماس در لبنان متمرکز شده و در جدیدترین گزارش خود در این خصوص مدعی شده است که «حماس طبق دستورات ایران فعالیت‌های خود را در لبنان  افزایش داده و در انجام این فعالیت‌ها از حمایت‌ حزب‌الله برخوردار است».

وی در ادامه این‌چنین تحلیل می‌کند: «بدون اطلاع حزب الله‌، حتی یک سنگ از جنوب لبنان به سمت فلسطین اشغالی پرتاب نمی شود و میزان هماهنگی گروه‌های فلسطینی در لبنان و حتی نوار غزه با مقاومت لبنان بسیار بالاست. البته ما بعید نمی‌دانیم که این پیام موشکی دوگانه از سوی حزب‌الله برای اشغالگران باشد. به این فحوا که بگوید، مقاومت اسلامی لبنان آماده است در صورت تداوم تهاجمات اسرائیل به مسجد الاقصی پاسخ قاطعانه بدهد و نمازگزاران مسیحی را از اقامه نماز در کلیسای القیامه (رستاخیز)  به مناسبت عید پسح باز دارد.این نتیجه گیری از جانب ما نیست، بلکه آن را از یک منبع مهم در اردوگاه مقاومت فلسطین در لبنان نقل می‌کنیم».

پیام موشک‌های شلیک‌شده از جنوب لبنان برای تل آویو

در پایان این سرمقاله به نقل از همین منبع آگاه آمده است که حزب الله لبنان از تحولات بیت المقدس و حومه آن فاصله چندانی ندارد و یک کمیته پیگیری برای رصد دقیق اوضاع و تحولات آن تشکیل داده است و شلیک دو موشک اخطاری و هشداری فوق الذکر در همین چارچوب بوده و فرماندهی نظامی سردرگم اشغالگران، احتمالا این پیام را به خوبی درک کرده است.