رئیس سیا: پوتین نمی‌تواند شکست در جنگ اوکراین را بپذیرد

«بیل برنز» رئیس سیا در جریان کنفرانس نشریه فایننشال تایمز اظهار کرد ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه نمی تواند بپذیرد که در جنگ اوکراین شکست خورده و مصمم تر از قبل درصدد تشدید آن است اما تاکنون نشانه هایی برای استفاده از سلاح های هسته‌ای در این جنگ، دیده نشده است.

وی افزود: به رغم شکست نیروهای روسیه در تصرف کی‌یف و شکست در پیشروی در مناطق جنوب شرقی دونباس، پوتین ایده خود را درباره شکست دادن نیروهای اوکراینی تغییر نداده است.

برنز با تاکید بر اینکه اعتقاد پوتین به شکست دادن مقاومت اوکراینی ها به رغم شکست های اساسی در میدان نبرد، همچنان پابرجاست، خاطرنشان کرد پوتین در حال حاضر مصمم تر از قبل به دنبال پیشروی در میدان جنگ و تشدید آن است.

برنز که پیشتر سفیر سابق آمریکا در روسیه بود گفت: سیا و دیگر آژانس های اطلاعاتی غربی تاکنون نشانه هایی از آمادگی مسکو برای استفاده از سلاح های هسته ای جنگی برای پیروزی در جنگ و یا هدف قراردادن متحدان کیف ندیده اند. اما ما همچنان به این موضوع توجه ویژه ای داریم و با دقت آن را رصد می کنیم.

رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا در این کنفرانس اظهار کرد که سخنان ولادیمیر پوتین، باید جدی گرفته شود، ولی مواضع او در خصوص ناتو نباید عامل بازدارنده‌ای برای گسترش پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) باشد.

این مقام آمریکایی اذعان کرد که اظهارات پوتین مبنی بر اینکه پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو یک "خط قرمز" است، جای نگرانی جدی دارد. ولی لفاظی‌های رئیس جمهوری روسیه نباید مانع از گسترش این ائتلاف شود. وی گفت: «اگر فنلاند و سوئد تصمیم بگیرند در این مسیر حرکت کنند و ناتو تصمیم بگیرد تعداد اعضای خود را افزایش داده و این دو کشور را نیز شامل شود، هیچ چیز مانع از این اقدام نخواهد شد.»

رئیس سیا همچنین درباره چین که در فکر حمله به تایوان و الحاق آن به خاک خود است اظهار کرد چین باید به دقت تهاجم روسیه به خاک اوکراین و تمایل خود برای در دست گرفتن کنترل تایوان و تمام هزینه های آن را ارزیابی کرده و نتایج آن را بررسی کند.

وی تاکید کرد رهبران چین باید به دقت به نتایج برآمده از جنگ اوکراین و عملکرد ضعیف ارتش روسیه و مقاومت مستحکم جامعه کل اوکراین نگریسته و از آن درس بگیرند.

برنز در پایان گفت: پکن از این حقیقت ناراحت است که آنچه پوتین انجام می دهد، باعث پیشروی و اتحاد بیشتر آمریکا و کشورهای غربی است.

رئیس سیا: پوتین نمی‌تواند شکست در جنگ اوکراین را بپذیرد

این در حالی است که نیروی دریایی آمریکا تقریبا هر ماه رزمایش های مختلفی را به منظور تحریک چین در منطقه دریای چین جنوبی که منطقه مورد مناقشه بین تایوان و چین است، برگزار می‌کند، مسئله‌ای که باعث خشم چین می‌شود چرا که چین تایوان را بخشی از اراضی خود می‌داند و هرگز استفاده از زور و اجبار برای تحت کنترل در آوردن این جزیره را رد نکرده است. آمریکا مهمترین حامی بین المللی تایوان و فروشنده اصلی تسلیحات به این جزیره محسوب می‌شود.