دیدار بایدن و پادشاه اردن در کاخ سفید

کاخ سفید روز جمعه به وقت محلی با انتشار بیانیه ای اعلام کرد جو بایدن رییس جمهور آمریکا امروز با عبدالله دوم پادشاه اردن دیدار و بر ماهیت نزدیک و پایدار دوستی بین آمریکا و اردن تاکید کرد.

 

کاخ سفید تصریح کرد: اردن متحد و نیرویی مهم برای ثبات در خاورمیانه است و بایدن بر حمایت بی دریغ آمریکا از اردن و رهبری آن تاکید کرد.

در این بیانیه آمده است: رهبران دو کشور درباره رویدادهای اخیر در منطقه رایزنی کردند و مکانیسم‌های مهم برای توقف خشونت، لفاظی‌ها و کاهش تنش‌ها در اسرائیل و کرانه باختری را مورد بحث قرار دادند.

بر اساس بیانیه کاخ سفید، رئیس جمهور آمریکا بر حمایت قاطع خود از رویکرد دو کشوری برای مناقشه اسرائیل و فلسطین و بر لزوم حفظ وضعیت تاریخی موجود در حرم الشریف تاکید کرد.

کاخ سفید تصریح کرد: رئیس جمهور آمریکا همچنین نقش حیاتی پادشاهی هاشمی اردن به عنوان متولی اماکن مقدس مسلمانان در بیت المقدس را به رسمیت شناخت.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: رهبران در مورد مزایای سیاسی و اقتصادی ادغام منطقه ای بیشتر در پروژه های زیرساختی، انرژی، آب و اقلیمی با توجه به اینکه اردن یک مرکز حیاتی برای چنین همکاری و سرمایه گذاری است، گفتگو کردند. آنها توافق کردند که ارتباط خود را حفظ و روابط آمریکا و اردن را تقویت کنند.

سفر ملک عبدالله دوم به واشنگتن، دومین سفر وی به آمریکا در دولت جو بایدن است.

کاخ سفید با اشاره به این موضوع در بیانیه خود تصریح کرد که این سفر، دوستی نزدیک و همکاری پایدار دو کشور را تقویت خواهد کرد.

یش از این، دیوان پادشاهی اردن اعلام کرد ملک عبدالله پادشاه اردن که هم اکنون در آمریکا بسر می برد، با جو بایدن رییس جمهوری ایالات متحده بزودی دیدار و در مورد روند صلح و مسائل منطقه ای خاورمیانه گفت و گو خواهد کرد.

 براساس اعلامیه دیوان پادشاهی اردن، ملک عبدالله دوم روز جمعه برای یک سفر کاری وارد آمریکا شد.

ایمن صفدی وزیر امور خارجه اردن که ملک عبدالله را در سفر به آمریکا همراهی می کند، در مصاحبه با اسکای نیوز عربی گفت: این دیدار و نشست آتی برای بحث در مورد مسائل منطقه ای مهم است.

وی با تکرار مواضع اردن اعلام کرد: هر اقدامی که وضعیت موجود در بیت المقدس را نقض کند از نظر قانونی باطل است و از اسرائیل خواست تا آرامش خود را در اطراف اماکن مقدس حفظ کند.

دیدار بایدن و پادشاه اردن در کاخ سفید

صفدی با توجه به سفر پادشاه اردن به آمریکا گفت: ایالات متحده نقش محوری در پیشبرد روند صلح دارد.

وی همچنین از تلاش های بزرگ ملک عبدالله برای بازگرداندن آرامش به بیت المقدس ستایش کرد.