بن بست سیاسی عراق انقلاب سفید علیه سهمیه بندی‌ها است

حیدر الحداد الخفاجی، سخنگوی رسمی فراکسیون صدر در توییتی نوشت: کسی که معتقد است بن بست سیاسی نتیجه نزاع جریان صدر با دیگران است در توهم به سر می‌برد. بن بست سیاسی انعکاس اراده ملت برای رهایی از آفت سهمیه بندی در ازای مخالفت ذی نفعان است.

وی گفت: بن بست سیاسی انقلاب سفیدی برای بازسازی ساختار روند سیاسی و انهدام اصول و پایه‌های استوار آن بدون خونریزی است.

با پایان مهلت یک ماهه جریان مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق به دشمنان سیاسی‌اش برای تشکیل دولت به نظر نمی‌رسد هیچ گونه تغییر یا نشانه‌هایی برای حل بحران سیاسی عراق وجود داشته باشد.  

مقتدی صدر در بیانیه کوتاهی در ۱۵ مه اعلام کرد که به مدت کمتر از یک ماه به مخالفان می‌پیوندد.

فراکسیون صدر در پارلمان یا جریان صدر طی دو هفته گذشته هیچ گونه فعالیت یا تحرکی در مخالفت با دولت انجام نداده است.

یک منبع نزدیک به صدر اعلام کرد که مقتدی صدر با مصاحبه با هرگونه شخصیت عراقی یا خارجی طی این دوره که خواهان بررسی بحران باشد، مخالف است.

این منبع اعلام کرد: جریان صدر تحرک جدیدی در قبال طرف‌های سیاسی مختلف برای ارائه دیدگاه خود درباره تشکیل دولت جدید اتخاذ خواهد کرد. عدم تشکیل دولت باعث می‌شود تا گزینه‌های انحلال پارلمان و برگزاری انتخابات جدید یا دادن برخی اختیارات به دولت مصطفی الکاظمی برای امور کشور طرح شوند.

مهدی عبدالکریم، از رهبران حزب دموکراتیک کردستان عراق گفت: تمام طرح‌های قبلی برای حل بحران شکست خورده است و در حال حاضر هیچ گونه راه حلی در افق دیده نمی‌شود. تحرکاتی در اقلیم کردستان برای حل اختلافات میان حزب دموکراتیک کردستان و حزب اتحاد میهنی درباره پست ریاست جمهوری وجود دارد. در صورتی که به راهکار قطعی در این باره بتوان رسید احتمالا این مسئله تأثیر مثبتی بر روند سیاسی در بغداد خواهد گذاشت.

وی گفت: در دوره گذشته پیشنهادات زیادی برای رها کردن جریان صدر به ما داده شد و ما با همه آن مخالفت کردیم. همچنین در معرض تهدیدات یا فشارهای زیادی برای کناره گیری از حمایت صدر یا فسخ ائتلاف با آن قرار گرفتیم.

در این راستا علی الفتلاوی، عضو ائتلاف چارچوب هماهنگی شیعیان عراق اعلام کرد که این ائتلاف هیچ توجهی به ضرب الاجل‌های مکرر صدر ندارد؛ چراکه تمام این ضرب الاجل‌ها غیرقانونی است. پیوستن صدر به مخالفان واضح نیست. تا به این لحظه شاهد هیچ گونه نقش جریان صدر با عنوان مخالف نبوده‌ایم.

بن بست سیاسی عراق انقلاب سفید علیه سهمیه بندی‌ها است

وی احتمال داد که بعد از پایان مهلت ۳۰ روزه صدر هیچ تغییری در عرصه سیاسی رخ ندهد. الفتلاوی گفت: ما احتمالا شاهد مهلت جدیدی برای صدر باشیم. این مهلت‌ها اختلافات را عمیق‌تر می‌کند و هیچ گونه نشانه‌ای برای پایان بن بست سیاسی نیست. موضع چارچوب هماهنگی شیعیان عراق درباره تشکیل دولت توافق ثابت است.

از سوی دیگر علی البیدر، کارشناس امور سیاسی عراق اعلام کرد: هیچ گونه راهکار سیاسی پیش بینی شده‌ای بدون توافق میان صدر و چارچوب هماهنگی شیعیان عراق حاصل نخواهد شد.

بحران سیاسی بی سابقه در عراق از حدود هفت ماه پیش به دنبال برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام در اکتبر همچنان ادامه دارد. صدر بر تشکیل دولت اکثریت ملی اصرار دارد در مقابل چارچوب هماهنگی شیعیان عراق می‌خواهد دولت توافقی با حضور تمام گروه‌های شیعه تشکیل شود.