افسردگی بریتانیایی ها به دلیل افزایش قیمت ها

نتایج یک نظرسنجی انجام گرفته از سوی این شبکه خبری نشان می‌دهد نزدیک به یک‌سوم مردم بریتانیا به دلیل افزایش هزینه‌های زندگی در مقایسه با ۶ ماه گذشته، احساس افسردگی بیشتری می‌کنند.

اسکای‌نیوز در این گزارش آورده‌است: از آنجایی که خانواده‌ها این روزها با هزینه‌های فزاینده‌ای روبرو هستند و دولت انگلیس هم تحت فشار زیادی برای مقابله با بحران تورم قرار دارد، در یک نظرسنجی از مردم پرسیده شده است که تورم کنونی چگونه بر آنها و خانواده هایشان تاثیر گذاشته است.

در پاسخ به این سوال ، بیش از ۶۰ درصد شرکت کنندگان گفته‌اند که نگرانی آنها در مقایسه با ۶ ماه پیش بیشتر شده و نزدیک به یک سوم هم احساس خشم بیشتری می‌کنند.

گزارش‌ها نشان می‌دهد در حال حاضر میلیون‌ها بریتانیایی با افزایش قیمت‌ها ناشی از بالارفتن بهای انرژی و تورم بی‌سابقه دست و پنجه نرم می‌کنند و با توجه به اینکه میانگین هزینه یک باک بنزین برای نخستین‌بار از ۱۰۰ پوند فراتر رفته و هزینه تامین غذا سیر صعودی دارد، بسیاری از مردم این کشور بر سر دوراهی تامین گرمایش خانه یا سیر کردن شکم خانواده هایشان مانده اند.

براساس گزارش ها، قیمت عمده‌فروشی گاز در ژانویه ۲۰۲۲ (دی ۱۴۰۰) نزدیک به چهار برابر بیشتر از اوایل سال ۲۰۲۱ شده‌است و از این رو نزدیک به ۴۸ درصد شرکت‌کنندگان در نظرسنجی اسکای‌نیوز گفته‌اند گرمایش خانه خود را کاهش داده‌اند. یک سوم هم به دلیل افزایش قیمت موادغذایی روابط اجتماعی را کم کرده‌اند.

در عین حال، از هر ۱۰ نفر شرکت‌کننده در این نظرسنجی، چهار نفر گفته اند که به خرید از فروشگاه‌های ارزان‌تر برای کاهش هزینه‌های خانوار روی آورده‌اند.

همزمان موسسه های خیریه فعال در حوزه بهداشت و روان نیز می‌گویند با افزایش تقاضا برای خدمات از سوی بریتانیایی‌هایی مواجه شده‌اند که در تقلای مقابله با افزایش هزینه‌های زندگی هستند.

به گفته «آدام کرمپسی» مدیر اجرایی یک موسسه خیریه فعال در حوزه بهداشت و روان (Mental Health Concern) که مورد حمایت سرویس سلامت همگانی بریتانیا (NHS) است، یک پنجم افراد با درآمد کم، سه برابر بیشتر از خانواده‌های ثروتمندتر، در معرض ابتلا به مشکلات سلامت روان هستند.

وی افزود: ما شاهد افزایش چشمگیر شمار افرادی هستیم که به دلیل بحران هزینه‌های زندگی به موسسه ما مراجعه می‌کنند و به دنبال کمک فوری هستند.

مدیر اجرایی این موسسه بهداشت و روان هشدار داد چنانچه بودجه لازم مطابق با تقاضا افزایش نیابد، میزان خودکشی در افراد به طرز بی سابقه‌ای بالا می‌رود.  

افسردگی بریتانیایی ها به دلیل افزایش قیمت ها

از سوی دیگر دولت انگلیس اعلام کرده‌است که در حال ارائه بسته‌ای است که برای کاهش رنج ناشی از هزینه های زندگی خانوارهای آسیب‌پذیر طراحی شده است.

یک سخنگوی دولت در این خصوص به اسکای نیوز گفت: ما از فشارهایی که مردم به دلیل افزایش هزینه‌های زندگی با آن روبرو هستند، آگاهی داریم و از این رو در حال اقدام برای حمایت از خانوارها هستیم. وی افزود دولت امسال هشت میلیون از آسیب پذیرترین خانوارها را مورد حمایت قرار می دهد و  همه مشترکین برق خانگی، دستکم ۴۰۰ پوند دریافت می کنند.

«ریشی سوناک» وزیر دارایی انگلیس به تازگی در اظهاراتی بحران کرونا را مسبب اصلی ایجاد اختلال در زنجیره تامین مواد غذایی دانست که در پی آن حمله روسیه به اوکراین هم باعث تشدید قیمت انرژی شده است. وی با بیان اینکه مشکلات اقتصادی ابعاد بین‌المللی دارد، افزود: ما این مساله را درک می‌کنیم که مردم در سراسر کشور با افزایش قیمت‌ مواد غذایی و انرژی دست و پنجه نرم می‌کنند. سوناک همچنین خاطرنشان کرد که اوضاع در عرض چند ماه دیگر دشوارتر خواهد شد.

بانک مرکزی انگلیس در ماه گذشته میلادی با افزایش نرخ بهره بین بانکی به بالاترین سطح در ۱۳ سال گذشته، خطر رکود اقتصادی را پیش بینی کرد و این در حالی است که تورم به بالاترین حد در ۴۰ سال گذشته رسیده است. پیش‌بینی‌های اقتصادی حاکی از آن است که به دلیل یک جهش دیگر در بهای انرژی، تا پایان سال‌جاری میلادی نرخ تورم به بالای ۱۰ درصد خواهد رسید.