افزایش نرخ خرید و اجاره خانه در آمریکا

کسانی که در آمریکا می‌خواهند اولین خانه شان را خریداری کنند با یک بازار مسکن بسیار سخت روبرو هستند که می‌تواند خانواده‌های جوان را از مالکیت و ثروت سازی دور کند. حتی با وجود اینکه قیمت‌ها افزایش یافته است خانه داشتن برای بسیاری از خانواده‌ها در اواخر ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ به علت نرخ بهره پایین مقرون به صرفه بود. اما الان نرخ بهره افزایش یافته و قیمت نیز هنوز در حال افزایش است.

به گزارش وال استریت ژورنال،  با رسیدن قیمت مسکن به سطوح جدید میانگین قیمت فروش خانه‌های موجود در ماه مه ۱۴.۸ درصد افزایش یافت و به بیش از ۴۰۰ هزار دلار رسید که حتی با تعدیل قیمت‌های قبلی برای تورم، یک رکورد محسوب می‌شود. تعداد خانه‌های موجود­ برای فروش در این زمان از سال بسیار پایین‌تر از حد معمول است و خریداران را مجبور می‌کند در قیمت‌های پیشنهادی رقابت کنند. طبق گفته شرکت مالی وام مسکن فردی مک، متوسط نرخ وام مسکن ۳۰ ساله با نرخ ثابت از ۳.۱ درصد در پایان سال ۲۰۲۱ به ۵.۸۱ درصد در این هفته افزایش یافت. این امر باعث شده تا پرداخت‌های ماهانه مورد انتظار خریداران به میزان صد‌ها دلار در ماه افزایش یابد.

قیمت اجاره نیز در حال افزایش است و این پس‌انداز برای پیش‌پرداخت را برای خریداران احتمالی دشوارتر می‌کند.

اریک برنشتاین، رئیس دایره وام‌های مسکن LendFriend در آستین، تگزاس، گفت: واجد شرایط بودن، حتی برای وام‌گیرندگانی که واجد شرایط هستند، بسیار سخت‌تر می‌شود. بعد از رونق در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ که به لطف نرخ‌های بهره کم سابقه اتفاق افتاد حالا شمار خانه اولی‌ها با افزایش نرخ‌ها کاهش یافته است.

انجمن ملی مشاوران املاک گفت که خریدارانی که برای اولین بار خرید می‌کنند ۲۷ درصد از خریداران خانه‌های موجود در ماه مه را تشکیل می‌دهند که نسبت به سال قبل ۳۱ درصد کاهش یافته است.

افزایش نرخ خرید و اجاره خانه در آمریکا

هزینه‌های سنگین بسیاری از خریداران را از بازار خارج کرده است. طبق گزارش گروه زیلو در ماه مه، پرداخت ماهانه وام مسکن برای یک خانه معمولی با فرض یک وام مسکن ۳۰ ساله با نرخ ثابت با ۲۰ درصد پیش پرداخت، به ۲۰۳۱ دلار افزایش یافت که این رقم در سال قبل ۱۳۷۸ دلار بوده است.