سفر بایدن به عربستان؛ بهای نفت کم نمی‌شود

«جو بایدن » رئیس‌جمهوری آمریکا  قرار است اواخر این هفته به عربستان سعودی سفر کند؛ سفری که به گفته وی با هدف تقویت زنجیره تامین جهانی و پیشبرد دیپلماسی و همکاری صورت می گیرد.

اما سوالی که برای بسیاری مطرح شده این است که دیدار بایدن از ریاض چه معنایی برای بهای سوخت دارد؟  

این نشریه آمریکایی در گزارش خود آورده است: عربستان سعودی دومین ذخایر بزرگ نفت جهان را داراست و آمریکا به صراحت اعلام کرده که می خواهد همه کشورهای تولید کننده نفت حوزه خلیج فارس تولید خود را افزایش دهند. لذا چنانچه منطقی به این موضوع بنگریم، تولید نفت بیشتر به معنای قیمت ارزان تر است. اما واقعیت پیچیده تر از آن است که به نظر می رسد.

عربستان سعودی نفت زیادی برای ارائه ندارد و در تلاش است تا به اهداف تولید خود برسد. ضمن آنکه تولید بیشتر مستلزم اجماع این کشور در میان ائتلاف اوپک پلاس (کارتل نفتی متشکل از کشورهای عضو و غیر عضو اوپک) است.

«پل سانکی» تحلیلگر ارشد شرکت تحقیقات حوزه نفت و انرژی "سانکی ریسرچ" در این خصوص گفت: هر دیداری از عربستان به نفت مربوط می شود. اما در مورد سفر بایدن مشخص نیست که بتوان در این مورد کاری انجام داد.  

«بن کیهیل» کارشناس ارشد "مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی" (یک اندیشکده آمریکایی) نیز در این خصوص تشریح کرد: حتی اگر سعودی‌ها بازار جهانی را با نفت بیشتری پر کنند، تضمینی برای کاهش بهای انرژی نیست. چراکه نوسانات قیمت نفت در چند هفته گذشته ارتباط چندانی با اختلال در عرضه ندارد. بلکه بلاتکلیفی ناشی از تهاجم روسیه به اوکراین، بازارهای جهانی نفت را متزلزل کرده است.

وی همچنین دلیل اصلی افزایش قیمت ها را مسائل ژئوپلیتیک و سفته بازی های مالی دانست.

بنابراین دلیل اصلی سفر بایدن چیست؟

پولیتیکو در پاسخ به این سوال می نویسد: رئیس‌جمهوری آمریکا در واقع به دنبال کم اهمیت جلوه دادن دلیل عمده این سفر یعنی تلاش دولتش برای کاهش بهای نفت است. بایدن ماه گذشته به خبرنگاران گفت که به طور مستقیم از رهبران سعودی درخواست افزایش تولید نفت نخواهد کرد.

اما کیهیل معتقد است که بایدن گزینه چندانی برای مقابله با افزایش قیمت بنزین ندارد به ویژه آنکه براساس گزارش انجمن اتومبیل آمریکا (AAA) در حال حاضر بهای هر گالن بنزین به طور متوسط ​​۴.۶۷۸ دلار است.

این عضو اندیشکده آمریکایی در عین حال تاکید کرد سفر بایدن به ریاض تاثیر فوری بر قیمت سوخت نخواهد داشت، اما این نوع گفت‌وگو میان واشنگتن و ریاض سازنده خواهد بود و باید از آن استقبال کرد.

سفر بایدن به عربستان؛ بهای نفت کم نمی‌شود

با این وجود به باور کیهیل سفربایدن بیشتر به مسائل امنیت منطقه ای مربوط است تا موضوع نفت.

بایدن در کارزارهای انتخابات ریاست جمهوری پیش از پیروزی متعهد شده بود به دلیل نقش «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی در ماجرای قتل «جمال خاشقجی» روزنامه نگار عربستانی واشنگتن پست، دوستی با این کشور را کنار بگذارد.

اما اکنون با دفاع از این دیدار می گوید این سفر برای منافع امنیتی آمریکا ضروری است. وی در توجیه دیدار از عربستان به خبرنگاران گفت که کشورهای حوزه خلیج فارس به ویژه با توجه به تحریم های روسیه، برای تجارت جهانی و زنجیره های تامینی که ما به آن وابسته هستیم نقش مهمی دارند.