جانسون: می‌خواهم رئیس حزب محافظه‌کار بمانم

در حالی که رقابت‌های دو نامزد جانشینی «بوریس جانسون » نخست‌وزیر مستعفی انگلیس چند روزی است که شروع شده، اما رسانه‌های لندن از تغییر تصمیم جانسون خبر می‌دهند.

روزنامه «تلگراف» بامداد سه‌شنبه گزارش داد جانسون که نوزده روز پیش از سمت نخست‌وزیری انگلیس و به تبع آن ریاست حزب محافظه‌کار استعفا داده بود، در یک جلسه خصوصی گفته که نمی‌خواهد تا انتخابات آینده از ریاست این حزب خارج شود.

طبق این گزارش، جانسون در گفتگو با یکی از اعضای مجلس اعیان به‌نام «لرد کراداس» که از حامیان مالی محافظه‌کاران نیز هست، گفته است که «هر چیزی را که مانع از باقی‌ماندن او در نخست وزیری شود، از بین خواهد برد».

لرد کراداس به روزنامه تلگراف گفت: «او (جانسون) می‌خواهد کار را به پایان برساند. او می‌خواهد در انتخابات پارلمانی بعدی به عنوان رهبر حزب محافظه‌کار رقابت کند. اگر فردا انتخابات برگزار می‌شد و او رهبر حزب محافظه‌کار بود، جانسون پیروز می‌شد و من با او موافق هستم».

همزمان «جیمز کلِوِرلی» وزیر آموزش انگلیس با ادعای اینکه جانسون «یک سیاستمدار با استعداد» است، گفت احتمال اینکه وی در کابینه دولت بعدی به نخست‌وزیری «لیز تراس» نیز حضور داشته باشد، بالا است.

هفته قبل بود که اعضای پارلمانی حزب محافظه‌کار انگلیس برای جلوگیری از برگزاری انتخابات سراسری در این کشور، با رأی اعتماد به کابینه نخست‌وزیر مستعفی این کشور موافقت کردند.

جانسون در پی استعفای دست‌کم ۵۰ قانونگذار و مقام دولتی از سمت‌هایشان استعفای خود را اعلام کرد. دومینوی استعفاها پس از افشا‌گری‌هایی آغاز شد که نشان می‌دادند جانسون علی‌رغم آنکه با خبر بوده «کریس پینچر» بابت ادعاهای سوءرفتار جنسی در سال ۲۰۱۹ تحت تعقیب بوده او را به یک سمت ارشد در حزب محافظه‌کار گماشت. پینچر بعد از آنکه افشا شد از دو زن در تاریخ ۲۹ ژوئیه سوءاستفاده جنسی کرده از سمتش استعفا کرد.

جانسون: می‌خواهم رئیس حزب محافظه‌کار بمانم

این اتفاقات جدیدترین رسوایی‌ای بود که جانسون را گرفتار کرد. چند ماه پیش هم انتشار گزارش‌هایی در رسانه‌ها مبنی بر اینکه دفتر نخست‌وزیری انگلیس در اوج محدودیت‌های کرونایی برای مردم اقدام به برگزاری جشن‌های می‌گساری کرده بود جانسون را تا مرز عدم رأی‌اعتماد از پارلمان پیش برد اما دولت او توانست از آن مهلکه جان سالم به در ببرد.