طالبان: آمریکا بدون قید و شرط دارایی‌های افغانستان را آزاد کند

امیرخان متقی که برای شرکت در کنفرانس بین المللی تاشکند در امور افغانستان با عنوان "امنیت و توسعه اقتصادی افغانستان" به ازبکستان سفر کرده است، در سخنرانی خود در این کنفرانس تاکید کرد: علاوه بر اینکه کشور ما از 20 سال جنگی که آمریکا بر مردم افغانستان تحمیل کرد،رنج می برد ، از طرفی هم تحت تحریم اقتصادی آمریکا هستیم که یکی از عوامل اصلی فقر در کشور ما است. این اقدامات نه تنها مانع از سرمایه گذاری ها و حمایت های مالی خارجی شده، بلکه باعث اختلال در فعالیت های سیستم های مالی و بانکی ما شده که در نهایت، معیشت و زندگی مردم را با مشکلات مواجه می کند.

در همین حال ، امروز توماس وست نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان در سخنانی در نشست تاشکند، با تکرار وعده توخالی برای آزادسازی دارایی های این کشور جنگ زده، مدعی شد واشنگتن آماده گفت و گو با طالبان در مورد آزادسازی پول‌های بلوکه شده افغانستان است.

این مقام امریکایی گفت نهادهای بین‌المللی باید از طریق گفتگو با طالبان مطمئن شوند که در این زمینه شفافیت وجود دارد.

متقی در ادامه سخنانش گفت: از آمریکا می خواهیم که تمام دارایی های افغانستان بانک را بدون قید و شرط آزاد کند و تحریم های اقتصادی اعمال شده بر افغانستان را لغو کند. 

این مقام طالبان همچنین تاکید کرد: زمان آن فرا رسیده است که جهان به جای سرمایه گذاری در ناامنی و بی ثباتی افغانستان، روی ثبات افغانستان سرمایه گذاری کند.

مولوی امیر خان متقی که به‌منظور شرکت در نشست بین‌المللی با محور افغانستان به تاشکند رفته است

متقی همچنین در بخشی از سخنان تاکید کرد که طالبان آماده تعامل مثبت با همه کشورهای جهان در چارچوب احترام متقابل و منافع مشروع است.

وی با بیان اینکه جهان به مسوولیت خویش در قبال افغانستان عمل کند، تصریح کرد: امنیت منطقه، جهان و افغانستان با یکدیگر مرتبط است از این رو ما به امنیت توجه جدی داریم و امیدواریم که منطقه و جهان هم در تقویت امنیت افغانستان از تلاشهای خود دریغ نکند.

متقی گفت که طالبان به تعهدات خود در قبال جامعه جهانی در توافقنامه دوحه عمل کرده است. وی همچنین از آمریکا درخواست کرد به تعهدات خود در قبال توافق‌نامه دوحه عمل کند.

طالبان: آمریکا بدون قید و شرط دارایی‌های افغانستان را آزاد کند

نشست دو روزه بین المللی تاشکند با عنوان «امنیت و توسعه اقتصادی افغانستان»، صبح سه شنبه (۴ مرداد ماه) و با یک روز تاخیر، با حضور حسن کاظمی قمی نماینده ویژه رئیسی جمهوری اسلامی ایران در امور افغانستان و هیاتی از طالبان آغاز شد.

به گزارش ایرنا، جمهوری اسلامی ایران با اعتقاد به دیپلماسی همسایگی و رویکرد راه حل منطقه ای برای کمک به صلح و ثبات و آرامش منطقه از جمله افغانستان، در این نشست حضور دارد.

حسن کاظمی قمی نماینده ویژه رئیسی جمهوری اسلامی ایران در امور افغانستان به نمایندگی از ایران در نشست تاشکند حضور یافته است.