دیدار هادی العامری و سید مقتدی الصدر

یک منبع در کمیته هماهنگی احزاب شیعی عراق موسوم به «چارچوب هماهنگی» خبر داد که « هادی العامری » رهبر ائتلاف الفتح و عضو کمیته موسوم به «الاطار التنسیقی» (چارچوب هماهنگی) با « سید مقتدی الصدر » رهبر جریان صدر دیدار خواهد کرد.

این منبع عصر امروز (چهارشنبه) به پایگاه خبری «بغداد الیوم» گفت که چارچوب هماهنگی، هادی العامری را برای مذاکره با رهبر جریان صدر به عنوان نماینده خود انتخاب کرده و با هر تصمیمی که رئیس ائتلاف الفتح اتخاذ کند، موافقت خواهد کرد.

این منبع که اشاره‌ای نیز به نام او نشده، در این باره گفت: «گفت‌و‌گوی میان العامری و الصدر شاید طی دو روز آینده انجام شود».

لحظاتی پس از انتشار این گزارش، هادی العامری در بیانیه‌ای اعلام کرد: «بر آنچه پیشتر تأکید کردیم که راه‌حل بحران کنونی تنها آرام‌سازی التهاب، خویشتن‌داری و نشستن سر میز گفت‌و‌گوهای سازنده جدی است، مجددا تأکید می‌کنیم. بر همین اساس، ما بر آنچه در بیانیه ۲۰۲۲/۰۸/۰۱  نخست‌وزیر مصطفی الکاظمی درباره حوادث اخیر کشور آمد، تأکید داریم؛

دیدار هادی العامری و سید مقتدی الصدر

همان بیانیه‌ای که در آن به گفت‌و‌گوی فراگیر ملی دعوت شد. ما دستان تمام خیرانی که در تلاش برای دستیابی به یک راه خروج راضی‌کننده‌ برای تمامی طرف‌ها از این بحران هستند، می‌فشاریم». در بخش پایانی این بیانیه آمده است: «خداوند عراق و مردم آن در برابر هر گونه بدی محافظت کند. والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته.»

این گزارش در حالی منتشر شده است که دفتر هادی العامری ساعاتی پیش نیز خبر داد که «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر فعلی عراق با العامری درباره آخرین تحولات سیاسی و راه‌های خروج از بحران کنونی بحث و تبادل نظر کرده است.

رهبر ائتلاف الفتح روز دوشنبه هفته جاری با صدور بیانیه‌ای بر ضرورت گفت‌و‌گو میان جریان صدر و کمیته هماهنگی احزاب شیعی عراق تاکید کرده بود.

در واکنش به این بیانیه، «صالح محمد العراقی» که از او به عنوان فرد نزدیک به رهبر جریان صدر و بعضا سخنگوی سید مقتدی الصدر در شبکه‌های مجازی یاد می‌شود، اعلام کرد که برای موافقت صدری‌ها با پیشنهاد العامری برای گفت‌وگو چند شرط وجود دارد.

وی طی پستی در توئیتر نوشته بود: «دعوت برادر العامری برای گفت‌وگو بین چارچوب (هماهنگی که وی به آن تعلق دارد) و جریان صدر، تکرار شد. باید بگویم که اگر کوتاه بیاییم و مذاکره را قبول کنیم، این مذاکره مشروط به موارد زیر است: اول: برادر العامری و فراکسیون او از چارچوب هماهنگی خارج شود، دوم: محکوم کردن صریح اظهارات "اسپایکر من" [اشاره به نوری المالکی رئیس ائتلاف دوله القانون] که در فایل صوتی اخیر [منتسب شده به وی] منتشر شده است. سوم: پیش از این العامری یکی از امضاکنندگان میثاق اصلاحات بود .. این میثاق اجرا نشد.. اکنون چه تضمینی وجود دارد اصلاحات اجرا شود.. باید ضمانت دهی تا عراق را از چنگ فساد نجات دهیم.»

در حالی که هفته پیش، پس از ۱۰ ماه با معرفی «محمد شیاع السودانی» به عنوان نامزد منصب نخست‌وزیری در عراق امیدها برای تشکیل دولت جدید زنده شد و پارلمان نیز آماده انتخاب رئیس‌جمهور و معاون اول رئیس پارلمان می‌شد، تظاهرات حامیان جریان صدر برای مخالفت با روند سیاسی، شرایط عراق را پیچیده کرد. آشوبگران حامی رهبر جریان صدر طی روزهای گذشته چند بار پس از ورود غیرقانونی به «منطقه سبز» بغداد وارد صحن پارلمان شدند.