چارلز رسما به عنوان پادشاه انگلیس معرفی شد

چارلز بلافاصله با مرگ مادرش الیزابت پادشاه انگلیس شد، اما آیین معرفی نامبرده به عنوان حاکم جدید از سوی شورای الحاق که از وزرای ارشد کابینه، قضات و رهبران کلیسای انگلیس تشکیل شده است جزو تشریفات به‌شمار می‌رود. سپس، نمایندگان مجلس فراخوانده می‌شوند تا قانونگذاران هم به پادشاه جدید سوگند وفاداری یاد کنند.

 

البته مراسم رسمی و تاجگذاری فعلا برگزار نمی‌شود. طبق قوانین سلطنتی، «یک حاکم جدید به محض مرگ سلف خود، به تخت سلطنت می‌نشیند». با این حال ممکن است  تا تاجگذاری رسمی شاه چارلز سوم، ماه‌ها فاصله داشته باشیم. در مورد ملکه الیزابت، تاجگذاری او در تاریخ ۲ ژوئن ۱۹۵۳ انجام شد؛ ۱۶ ماه پس از به سلطنت رسیدنش در ۶ فوریه ۱۹۵۲؛ زمانی که پدرش، پادشاه جورج ششم، درگذشت.

چارلز از سه سالگی ولیعهد بود و طولانی‌ترین وارث تاج‌وتخت در تاریخ انگلیس محسوب می‌شود. او ۷۳ ساله است و قبل از شاه شدن، عنوان رسمی « شاهزاده ولز» را یدک می‌کشید.

نامبرد در قصر باکینگهام متولد شد و اولین نوه جورج ششم است که بعد از گرفتن لیسانس هنر از کالج ترینیتی در کمبریج از سال های ۱۹۷۱ تا ۱۹۷۶ در نیروی دریایی و نیروی هوایی سلطنتی انگلستان خدمت کرد.

او دیروز برای نخستین بار به عنوان پادشاه جدید انگلیس به همراه همسرش کامیلا که صاحب عنوان ملکه همسر شده است وارد کاخ اصلی سلطنتی موسوم به باکینگهام شد. الیزابت پیش از مرگش گفته بود که مایل است وقتی چارلز به تخت می‌نشیند، کامیلا صاحب این عنوان شود.

چارلز رسما به عنوان پادشاه انگلیس معرفی شد

چارلز دیروز در نخستین سخنرانی عمومی خود که از رسانه‌های انگلیس پخش شد گفت، از مرگ مادرش عمیقاً غمگین است و قول می‌دهد که به خدمات مادام‌العمر خود به ملت ادامه دهد. او در روزهای آینده به‌عنوان حاکم جدید انگلیس راهی اسکاتلند، ولز و ایرلند شمالی خواهد شد تا با مقامات محلی این مناطق دیدار کند.

کاخ باکینگهام پنجشنبه گذشته مرگ ملکه انگلیس را رسما تائید کرد. مراسم تشییع جنازه او حدود ده روز دیگر در کلیسای «وستمینستر ابی» لندن برگزار می‌شود. جسد وی هنوز در اسکاتلند و قرار است طی تشریفاتی به صورت زمینی به لندن منتقل شود.