واکنش چین به تنش‌زایی صهیونیست‌ها

وزارت امور خارجه چین روز پنجشنبه به تنش‌زایی رژیم صهیونیستی در قدس شرقی واکنش نشان داد.

به نوشته وبگاه وزارت امور خارجه چین، «وانگ ونبین» سخنگوی این وزارتخانه در نشستی خبری گفت: «چین عمیقاً بابت افزایش تنش‌ها در اورشلیم نگران است».

این دیپلمات چینی افزود: «ما با هرگونه اقدامی که به صورت یک‌جانبه وضعیت تاریخی اورشلیم را تغییر دهد مخالفیم و از طرف‌های مربوطه، به‌ویژه اسرائیل، می‌خواهیم ضمن حفظ آرامش، خویشتن‌داری به خرج دهد مانع از خارج شدن اوضاع از کنترل شود».

ونبین تأکید کرد: «علت ریشه‌ای بالا گرفتن دوباره درگیری بین اسرائیل و فلسطین، عدم اجرای راهکار دو دولتی از مدت‌ها قبل است. جامعه جهانی باید با احساس فوریت بیشتری دست به اقدام بزند و گفت‌وگوهای صلح بین فلسطین و اسرائیل بر مبنای راهکار دو دولتی از سر گرفته شود تا در در اسرع وقت بین دو طرف صلح برقرار شود».

صبح روز چهارشنبه و در سومین روز حملات شهرک‌نشینان به مسجدالاقصی، نظامیان صهیونیست با یورش به اردوگاه جِنین و منزل پدری شهید «رعد حازم» مجری عملیات ضد صهیونیستی در تل‌آویو، چهار فلسطینی از جمله برادر او را به شهادت رساندند. «طارق سلمی» سخنگوی جنبش جهاد اسلامی فلسطین در واکنش به شهادت چهار فلسطینی در اردوگاه جِنین تأکید کرد که خون شهدای بی‌گناه هرگز هدر نخواهد رفت؛ مقاومت مردمی در برابر جنایت‌ها و تجاوزات صهیونیست‌ها با قدرت ادامه دارد.

پایگاه خبری-تحلیلی «عربی۲۱» در گزارشی به دلایل و اهداف این حملات علیه فلسطینی‌ها پرداخت. براساس گزارش این رسانه، رژیم اشغالگر به دنبال مقابله با عملیات‌های مقاومتی فلسطین با گامی است که «قدیمی» تلقی می‌شود؛ آن هم از طریق اخراج خانواده‌ها و بستگان عاملان عملیات‌های استشهادی علیه نیروهای اشغالگر از خانه‌هایشان در شهر قدس اشغالی. 

پایگاه خبری «آی۲۴» نیز در خبری اعلام کرد که «آیلت شاکد» وزیر افراط‌گرای رژیم صهیونیستی با صدور اخطاریه‌هایی به خانواده عاملان عملیات‌های استشهادی اخیر در شهرک‌های اشغالی اشاره کرده و گفته «وضعیت و حقوق قانونی از آن‌ها سلب شده است و آن‌ها حداکثر یک هفته فرصت دارند تا خانه‌های خود را ترک کنند».