ادعای جدید لوموند درباره «شبکه برق اوکراین»

روزنامه « لوموند » در این زمینه نوشته است، «جرمن گالوشچنکو» وزیر انرژی اوکراین تایید کرده که پس از حملات روسیه به زیرساخت‌های انرژی در اوکراین حدود ۴۰ درصد از تولید برق حرارتی این کشور اکنون از کار افتاده است.

بر اساس این گزارش، ارتش روسیه  هدف جدیدی را برای تضعیف اوکراین انتخاب کرده که حمله به شبکه برق این کشوراست. از ۱۰ اکتبر، (دوشنبه ۱۸ مهر) زیرساخت‌ها در سراسر کشور توسط حملات موشکی و پهپادی روسیه بمباران شده است.

به گفته «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین با نزدیک شدن به زمستان، بیش از ۳۰ درصد از نیروگاه‌های این کشور ظرف یک هفته نابود شده‌اند.

رئیس جمهور اوکراین در جریان سخنرانی خود در اتحادیه اروپا هشدار داد: «رهبری روسیه دستور تبدیل شبکه انرژی  اوکراین را به میدان جنگ را داده است. عواقب آن برای همه ما در اروپا بسیار خطرناک است.»

حملات بعدی به نیروگاه‌ها بیش از ۱.۵ میلیون نفر را در تاریکی قرار داد و اینک اوکراین مجبور است خاموشی‌ها را در «کی‌یف» و ۱۰ منطقه کشور اجرا کند. وزیر انرژی اوکراین در این باره گفت: «پس از اولین حملات، میلیون‌ها نفر بدون نور، آب، وسایل ارتباطی باقی ماندند.»

منابع اوکراینی تایید کرده اند که در نتیجه حملات روسیه به این کشور، ۹۰ درصد انرژی بادی و تا ۵۰ درصد انرژی خورشیدی این کشور از بین رفته‌اند.

«هرمان هالوشچنکو» وزیر انرژی اوکراین با اذعان به این مسئله اظهار داشت، بیشتر منابع انرژی سبز در جنوب اوکراین قرار داشت، منطقه‌ای که  اینک بیشترین تلفات را متحمل شده است. ۹۰ درصد انرژی بادی و ۴۵ تا ۵۰ درصد انرژی خورشیدی اوکراین نیز از بین رفته است.

هالوشچنکو افزود که در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰، اوکراین شاهد رشد سریع انرژی سبز بوده و سهم آن در سیستم انرژی کشور تقریباً ۱۰-۱۱ درصد بوده است. وی گفت، اوکراین یک راهبرد داشت و که پیش‌بینی می‌کرد تا سال ۲۰۳۰، سهم انرژی سبز در اوکراین دستکم ۲۵ درصد باشد