آژیر خطر اقتصاددانان آمریکایی درمورد تداوم تورم و رکود اقتصادی

روزنامه فایننشال تایمز نوشت: جروم پاول رئیس فدرال رزرو در آخرین نشست مقام های بانک مرکزی آمریکا برای تدوین سیاست های مالی این کشور به وضوح گفت که رکود در بزرگترین اقتصاد جهان موضوعی نیست که بتوان به آن بی اعتنا بود.

وی بعد از گردهمایی کمیته بازارهای آزاد فدرال در ماه سپتامبر در یک کنفرانس خبری گفت که هیچ کس نمی داند آیا این روند به رکود منتهی می شود و اینکه اگر این طور باشد این رکود تا چه اندازه مهم خواهد بود.

براساس این گزارش، همزمان با جلسه این هفته فدرال رزرو، نرخ تورم در آمریکا همچنین در بالاترین سطح بوده که در چند دهه گذشته سابقه نداشته است و سیاستمداران آمریکایی تلاش می کنند بسرعت آن را مدیریت کنند. آنها به دنبال افزایش ۰.۷۵ درصدی نرخ بهره برای چهارمین دور متوالی هستند و سیاست های سختگیرانه تری را در پیش رو دارند. به گفته اقتصاد دانان این به معنای رکود بیشتر است.

از زمان آخرین جلسه فدرال رزرو، نشانه هایی دال بر تضعیف بازار مسکن همزمان با کاهش تقاضای مصرف کننده بروز کرده اما داده های جدید تورم نشان می دهد که فشار قیمت ها همچنان ادامه دارد و هزینه های نیروی کار بیشتر شده است.

بر اساس این گزارش، تورم در آمریکا از صنایعی که به دلیل اختلالات زنجیره تامین مرتبط با همه گیری کرونا و جنگ  اوکراین مختل شده بود به بخش های خدماتی سرایت کرده است.

یک افزایش ۰.۷۵ درصدی دیگر در نرخ بهره در آمریکا در این هفته فدرال رزرو را یک گام به هدف جدید افزایش نرخ بهره به میزان ۳.۷۵ تا ۴ درصد نزدیک تر می کند و سیاستمداران فکر می کنند این امر بیشترین تاثیر را در فعالیت اقتصادی خواهد داشت.

فدرال رزرو در تابستان گذشته اعلام کرد باید سرعت افزایش نرخ بهره را «در مقطعی» کاهش دهد. اعلام این موضوع به این باور دامن زد که بانک مرکزی تمایل خود را برای مبارزه با تورم از دست داده و ممکن است سال آینده شروع به کاهش نرخ بهره کند. این امر نیروی تازه ای به بازارها بخشید و باعث تضعیف برخی از اقداماتی شد که بانک مرکزی در شرایط مالی سخت تر انجام داده بود.

آژیر خطر اقتصاددانان آمریکایی درمورد تداوم تورم و رکود اقتصادی

فایننشال تایمز در ادامه به نقل از یک اقتصاد دان آمریکایی نوشت فدرال رزرو باید از یک سو در سرعت افزایش نرخ بهره تعدیل ایجاد کند و این موضوع را بررسی کند که آیا یک افزایش عظیم دیگر در نرخ بهره در اقتصاد واقعی و ثبات مالی چگونه عمل می کند. دولت همچنین می تواند از سوی دیگر در اعتبار خود در مبارزه با تورم ضربه وارد کند.

به نوشته این نشریه، تعدیل در سرعت تشدید سیاست های تورمی، خبری خوشایند برای برخی از دموکرات های سنا، است که اخیرا انتقادها از فدرال رزرو را افزایش و نسبت به از دست رفتن بیش از حد مشاغل در آینده هشدار داده اند.

اما دستکم در حال حاضر به نظر می رسد سیاست گذاران بیشتر از این که نگران اقدامات بیشتر در مبارزه با تورم باشند، نسبت به کوتاهی در این امر دغدغه دارند.