جدال ریاض و ابوظبی با یکدیگر در جنوب یمن

 پایگاه خبری «خلیج آنلاین» در گزارشی با اشاره به درگیری و جدال امارات و عربستان از طریق شبه نظامیان مزدور خود برای بیرون آوردن مناطق تحت اشغال جنوب یمن از چنگال یکدیگر نوشت: امارات روز به روز به حمایت و کنترل پروژه خود در جنوب یمن که توسط شبه نظامیان وابسته به گروه "شورای انتقالی جنوب" نهادی که در اواسط سال ۲۰۱۷ با حمایت و نظارت مستقیم ابوظبی تاسیس شد، ادامه می دهد.

هم اکنون امارات از مزدوران و شبه نظامیان گروه شورای انتقالی جنوب و سعودیها از مزدوران و گروههای شبه نظامی وابسته به شورای ریاستی دست نشانده خود در یمن حمایت می کند. عربستان و امارات جنوب یمن را در اشغال خود دارند و در طول سالهای گذشته مزدوران دو طرف همواره با یکدیگر بر سر تقسیم مناطق و غنایم درگیر بوده اند.

به نوشته خلیج آنلاین، حمایت امارات در سال‌های گذشته و تاکنون شامل استقرار و تسلیح نیروهای نظامی و امنیتی خود در مناطق تحت کنترل شورای انتقالی و تقویت حمایت سیاسی از این شورا در داخل یمن بوده است. به تازگی ظاهر شدن مجدد سلاح‌ها و خودروهای زرهی مرگبار آمریکایی که شبه نظامیان شورای انتقالی با آن‌ها در رژه‌های نظامی و در خیابان‌ها نمایش می‌دهند، سوال‌هایی را از دلایل ظهور این تجهیزات در این موقعیت در زمانی که یمن در حال گذر از مرحله توافق بین طرف‌های مورد حمایت مستقیم ائتلاف متجاوز به سرکردگی عربستان و انصارالله است، مورد توجه قرار گرفته است.

ظهور قابل توجه سلاح‌های آمریکایی

خلیج آنلاین نوشت: به عنوان بخشی از برنامه‌های شورای انتقالی تحت حمایت امارات در راستای اجرای جدایی جنوب یمن از شمال این کشور، شبه نظامیان وابسته به شورای انتقالی رژه نظامی را در شهر عدن مهمترین سنگر این شورا که خواستار جدایی جنوب یمن است، برگزار کردند.

در این رژه نظامی که به مناسبت پایان هفتمین دوره آموزش نیروهای زمینی شورای انتقالی جنوبی در پادگاه «بدر» برگزار شد، سلاح‌های مرگبار آمریکایی به نمایش در آمد.

این نمایش در زمان دشواری اجرا شد که شورای ریاستی دست نشانده سعودیها در شهر عدن در جنوب یمن برای برچیدن شبه نظامیان وابسته به شورای انتقالی و الحاق مجدد آن‌ها به وزارتخانه‌های دفاع و کشور این دولت دست نشانده تلاش می کند. این درحالی است که شورای انتقالی مورد حمایت امارات همه این تلاش‌ها را نادیده می‌گیرد و به اقدامات خود برای سیطره بر مناطق بیشتری از جنوب و شرق یمن و حرکت به سمت جدایی ادامه می‌دهد.

«سمیر النمری» روزنامه نگار با انتشار تصاویری از این رژه نظامی در صفحه توئیتر خود نوشت: تصاویری از یک رژه نظامی که شامل سلاح‌های مرگبار آمریکایی است که توسط امارات به شبه نظامیان مورد حمایت خود در جنوب یمن برای حمایت از تجزیه جنوب یمن از شمال ارائه شده است این سوال را مطرح می‌کند: «از این پروژه ویران کننده یمن چه چیزی به دست خواهید آورد؟!

جدال ریاض و ابوظبی با یکدیگر در جنوب یمن

پایگاه نظامی

اما «عادل الحسنی» که خلیج آنلاین از او به عنوان فرمانده سابق جنوب یاد می کند، در صفحه توئیتر خود درباره اقدامات نیروهای اماراتی در استان ابین در جنوب یمن برای ایجاد پایگاهی نظامی بر اساس توافق مبهم امضا شده بین وزارت دفاع وابسته به شورای ریاستی دست نشانده سعودیها در یمن و امارات نوشت که طی ۳ روز گذشته، افسران اطلاعاتی امارات به منظور ایجاد پایگاه نظامی وارد منطقه المطلع در نزدیکی «الکود - ابین» شدند.

الحسنی افزود: این امر همزمان با ورود ده‌ها خودروی زرهی برای شبه نظامیان شورای انتقالی وابسته امارات بود که «عبداللطیف السید» (فرمانده نظامی وابسته به شورای انتقالی) ۱۵ دستگاه از آن‌ها را که ساخت آمریکا است، دریافت کرد و بقیه در اختیار «محسن الوالی» (فرمانده نظامی وابسته به شورای انتقالی) در عدن قرار گرفت.

وی اضافه کرد: تصور کنید که وزارت دفاع وابسته به (شورای ریاستی دست نشانده سعودیها در یمن) حتی یک خودروی زرهی دریافت نکرده است؛ درحالی که چنین خودروهای زرهی به شبه نظامیان شورای انتقالی که (شورای ریاستی دست نشانده سعودیها در یمن) را به رسمیت نمی‌شناسد و پرچم جدایی طلبی را در کنار پرچم امارات برافراشته، تحویل شده است!

گذشته ادامه دارد

«نجیب السماوی» که خلیج آنلاین از او به عنوان پژوهشگر سیاسی یمنی یاد می کند، گفت: آنچه شبه نظامیان شورای انتقالی در نمایش تسلیحات آمریکایی انجام داد چیزی جز ادامه کاری نیست که آن‌ها سال‌ها با اسلحه‌های آمریکایی و با حمایت امارات انجام می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه این اولین بار نیست که شورای انتقالی این تسلیحات را به نمایش می‌گذارد، افزود: بیشتر تسلیحات ساخت آمریکا از سال ۲۰۱۷ تاکنون توسط امارات در اختیار شبه نظامیان مورد حمایت ابوظبی در یمن قرار گرفته است.

السماوی گفت: چیزی که می‌توان درباره آن صحبت کرد اینکه شورای انتقالی در زمانی سلاح‌های خود را به نمایش گذاشت که ائتلاف (متجاوز به یمن) قرار بود در چارچوب اتحاد نیروهای سیاسی (نیروهای سیاسی دست نشانده در یمن ) جلوی تحرکات این شبه نظامیان را بگیرد و شورای انتقالی را تحت چارچوب شورای ریاستی (دست نشانده سعودیها در یمن) قرار دهد.

وی ادامه داد: شورای انتقالی با حمایت امارات به بهانه مبارزه با تروریسم همچنان به برنامه‌های خود برای سیطره بر مناطق جدید یمن مانند حضرموت ادامه می‌دهد و این طرحی برای گسترش نفوذ خود بر تمام سرزمین‌های جنوبی یمن است.

السماوی درباره اقدامات آمریکا در خصوص ورود این سلاح‌ها برای این شبه نظامیان شورای انتقالی گفت که واشنگتن هیچ اقدام عملی علیه امارات و استفاده از تسلیحات آمریکایی به نفع شبه نظامیان مورد حمایت ابوظبی یا کسانی که در گذشته [ این سلاح ها ] را به دست القاعده دادند انجام نداد.

او افزود: این بی‌اعتنایی آمریکایی‌ها باعث شد ابوظبی بی‌تفاوت نسبت به عواقب آن سلاح‌های بیشتری در اختیار شبه‌نظامیان شورای انتقالی جدایی‌طلب مورد حمایت خود قرار دهد.

سلاح‌های آمریکایی در دست شبه نظامیان اماراتی

پیشتر شبکه آمریکایی «سی ان ان» در اکتبر ۲۰۱۹ فاش کرد که تسلیحاتی که آمریکا در اختیار متحدانش قرار داده است از طریق امارات دومین شریک در ائتلاف متجاوز به یمن به «دست‌های اشتباه» (نیروهایی که مد نظر نبودند) در یمن رسیده است.

این شبکه در تحقیقاتی اعلام کرد: شواهدی پیدا کرده است که نشان می‌دهد با نقض قراردادهای تسلیحاتی، تجهیزات نظامی فروخته شده به متحدان آمریکا بین گروه‌های شبه‌نظامی از جمله جدایی‌طلبان مورد حمایت امارات (اشاره به شورای انتقالی جنوب یمن) توزیع شده است.

این تحقیقات اضافه کرد که شبه نظامیان شورای انتقالی جنوب اکنون از این سلاح برای جنگ با شبه نظامیان و مزدوران شورای ریاستی (دست نشانده سعودیها در یمن) استفاده می‌کنند.