از بازی دلار تا آشوب خیابانی

شیخ «احمد قبلان» مفتی جعفری لبنانی در واکنش به چالش‌های ملی کشورش و همچنین تلاش‌های بین‌المللی علیه دولت بیروت بیانیه‌ای صادر، و در آن تصریح کرد که دشمنان خارجی وداخلی این کشور با ابزارهایی همچون دلار و آشوب، به دنبال وشکستگی لبنان هستند.

طبق گزارش خبرگزاری وزارت رسانه لبنان «NNA»، احمد قبلان در بیانیه‌اش گفت: به خوبی درک می‌کنم که کشور ما تحت فشارهای عظیم بین‌المللی و منطقه‌ای به رهبری واشنگتن در پس‌زمینه ورشکستگی ساختارهای کشور و تهدید دولت و وحدت ملی به سر می‌برد؛ اما مقابله با این روند، مستلزم بسیج تمام نیروها برای مبارزه با این جنگ با توانایی‌های ملی معکوس است.

وی افزود: لبنان در این شرایط با خطرناک‌ترین و بدترین جنگ درگیر شده است و این جنگ باید با قابلیت‌ها و توانمندی‌های ملی دفع شود. انتخاب شرقی در اینجا یک ضرورت نجات برای لبنان، دولت بیروت و مشارکت ملی آن است.

مفتی لبنانی خطاب به مردم کشورش خاطرنشان کرد: نیروهای سیاسی و کارتل‌های مالی، تجاری، پولی و رسانه‌ای وجود دارند که به دنبال پروژه فرسودگی کشور، دلار بازی، گرسنگی‌کشیدن مردم و برچیدن دولت بیروت هستند. این پروژه از جانب کشورها و رژیم‌هایی است که بدترین نوع جنگ‌ها را از خارج و داخل علیه لبنان انداخته‌اند؛ آن‌ها دست اندرکاران این بازی بسیار خطرناک هستند.

 قبلان در بخش دیگری از اظهاراتش، تاکید کرد: آنچه ما مسیحیان و مسلمانان باید بدانیم، آگاهی از ماهیت نبرد و همبستگی است؛ زیرا کشور ما ورشکسته است، خفقان و محاصره در آن، بازی جنون‌آمیز دلار، تلاش دشمنان برای از هم پاشیدگی سیاسی آن، جلوگیری از هرگونه حل‌وفصل ریاست جمهوری موضوعاتی هستند کشور را به سمت فاجعه و درگیری شدید داخلی سوق می‌دهند.

وی در ادامه تاکید کرد:در این پروژه نیروها، شخصیت‌ها و رهبرانی از لبنان دخیل هستند؛ درخواست‌های ملی از این افراد، نجات سریع سیاسی است. بیگانگی سیاسی در این زمینه، بدتر از سرطان است. شکستن بن بست سیاسی امروز ممکن است؛ در حالی که فردا ممکن است غیرممکن باشد.

قبلان در بخش پایانی صحبتش تصریح کرد: صادقانه‌تر باید بگویم که پروژه بین‌المللی علیه لبنان با ابزارهای داخلی و خارجی خود، می‌خواهد لبنان به عرصه پوچی، فرسودگی، گرسنگی، بحران‌ها و بلایا تبدیل شود. انتخاب در دست مردم لبنان است، زیرا اگر مردم متحد نشوند و برای شکستن بن بست سیاسی فشار نیاورند، کشور به سمت فاجعه‌ای بی سابقه در تاریخ لبنان پیش خواهد رفت.

ان در حالی است که رسانه‌های لبنانی، شامگاه پنجشنبه هفته گذشته (۱۶فوریه) گزارش داده بودند که مردم این کشور تعدادی از بانک‌های لبنان را به آتش کشیده‌اند. براساس گزارش‌های منتشرشده در این رسانه‌ها، شمار زیادی از سپرده‌گذاران این کشور، مقابل بانک‌های این لبنان تظاهرات بر پا کردند و خواستار پس گرفتن پول‌هایشان شدند.

طبق گزارش‌های منتشرشده در منابع لبنانی، نرخ دلار در این کشور به‌صورت بی‌سابقه‌ای افزایش یافته و قیمت سوخت در لبنان بالا رفته است.

«بسام مولوی» وزیر کشور لبنان، روز جمعه (۱۷فوریه)، در واکنش به آتش‌ کشیده شدن بانک‌های این کشور گفت: «ما باید امنیت را از سیاست جدا کنیم. وضعیت امنیتی یعنی تمام لبنانی‌ها!» او در ادامه تأکید کرد که از تمام نیروهای این کشور خواسته که امنیت و ثبات را در کشور حفظ کنند و با افرادی که آرامش این کشور را به خطر می‌اندازند، «مماشات نکنند.»