مولداوی: به ائتلاف ناتو نخواهیم پیوست

رئیس مجلس مولداوی روز یکشنبه گفت که این کشور به ائتلاف ناتو تحت رهبری آمریکا نخواهد پیوست.

به گزارش خبرگزاری «نیوز آرمنیا» به نقل از «رادیو مولداوی» ،«ایگور گروسو» رئیس مجلس مولداوی در واکنش به تشدید درگیری در صورت پیوستن به ائتلاف ناتو گفت که این کشور به عضویت ناتو نخواهد شد. البته مولداوی یک کشور بی طرف است وهمچنان باید به تضمین امنیت خود اولویت دهد.

گروسو گفت: «ما باید یک سوال بسیار جدی از خود بپرسیم که چگونه از حریم هوایی خود محافظت کنیم؟ آخرین بار مجبور شدیم حریم هوایی خود را یک ساعت ببندیم زیرا امنیت هوانوردی مرتبط با شهروندان ما بود.»

این گزارش حاکیست، «مایا ساندو» رئیس جمهور مولداوی پیشتر از ناتو درخواست سامانه‌های ضد هوایی و کمک مالی برای تقویت قابلیت‌های دفاعی در بحبوحه درگیری‌های جاری در اوکراین کرده بود.

مولداوی یکی از فقیرترین کشورهای اروپایی است که بین اوکراین و رومانی قرار گرفته است. ساندو در سال ۲۰۲۰ با یک برنامه غربگرا در انتخابات ریاست جمهوری مولداوی پیروز شد. 

چندی قبل، «ایگور دودون» رئیس‌جمهور پیشین مولداوی گفت که اقدام برای دادن وضعیت نامزدی اتحادیه اروپا به مولداوی با هدف کشاندن این کشور به بازی‌های ژئوپلیتیک غرب علیه روسیه است.

وی در این خصوص گفت: «اقدام برای اعطای نامزدی اتحادیه اروپا به مولداوی با هدف ارائه حمایت اقتصادی از این کشور نبود، بلکه کشاندن آن به بازی‌های ژئوپلیتیک غرب علیه روسیه بود. در واقع، ما برای آزمایش‌های جدید سیاسی و نظامی نامزد شده‌ایم و ممکن است نمونه غم‌انگیز اوکراین را دنبال کنیم» .