ادامه درگیری‌ها در سودان همزمان با عید فطر/ 243 غیرنظامی کشته شده‌اند

پس از چند روز درگیری خونین میان ارتش سودان و نیروهای پشتیبانی سریع این کشور، اواخر شب گذشته، شهر « خارطوم » در آرامش نسبی قرار داشت و برخی خیابان‌ها شاهد عبور و مرور مردم به خاطر عید فطر بود؛ اما درگیری‌ها از ساعات بامدادی به مرور از سر گرفته شده و شدت یافته است.

به نوشته الجزیره، طبق اعلام اتحادیه پزشکان سودان تاکنون ۲۴۳ غیرنظامی در این درگیری‌ها کشته شده و ۱۳۳۵ نفر دیگر مجروح شده‌اند.

درگیری‌های داخلی در سودان در حالی وارد ششمین روز شد که مردم خارطوم در تمامی ساعات نیمه شب صدای ضد هوایی و انفجار می‌شنیدند؛ فضایی از ترس و وحشت که هیچ تناسبی با روز عید فطر نداشت. با این حال گروههای سودانی گفته‌اند که به هر دو طرف پیشنهاد آتش‌بس ۷۲ در روزهای عید فطر را داده‌اند، پیشنهادی که پذیرش آن از از سوی ارتش بعید به نظر می‌رسد.

در ادامه ارتش سودان در ساعت سه نیمه شب به وقت خارطوم اعلام کرد که پس از بمباران شدید مواضع نیروهای پشتیبانی سریع از طریق هوایی و زمینی، اکنون هزاران نفر از نیروهای مسلح، نیروهای امنیتی و ذخیره را برای پاکسازی کامل استان خارطوم به میدان نبرد اعزام کرده است. پس از این اعلامیه صدای انفجارها و حملات هوایی و توپخانه‌ای ارتش علیه مواضع نیروهای پشتیبانی سریع کمترین امیدی برای آتش‌بس را از بین برد.

در مقابل سخنگوی نیروهای پشتیبانی سریع به رهبری «محمد حمدان» ملقب به «حمیدتی» به الجزیره گفت که حملات ارتش «وحشیانه» است و آن‌ها از تروریست‌ها در حملات خود استفاده می‌کنند. او همچنین نیروهای ارتش سودان را «نیروهای کودتاگر» نامید.

انجمن پزشکان سودان نیز صبح امروز اعلام کرد که مناطق مختلف شهر خارطوم شاهد درگیری‌های شدید میان ارتش و نیروهای پشتیبانی سریع است. ارتش نیز گفته است که به حملات شدید خود علیه مواضع طرف مقابل ادامه می‌دهد.

به گفته این انجمن ۵۵ بیمارستان در پی درگیری‌ها دیگر توانایی ارائه خدمات ندارند، ۱۳ بیمارستان هدف مستقیم حمله قرار گرفته و ۱۹ بیمارستان نیز مجبور به تخلیه تمامی بیماران خود شده است.

در این میان هر دو طرف یکدیگر را به مزدوری طرف‌های خارجی و کودتا متهم می‌کنند.

«محمد حمدان» ملقب به «حمیدتی» در گفت‌وگو با شبکه خبری الجزیره گفت: «بدون هیچ شرطی وارد مذاکرات شدیم و اتهاماتی که به ما وارد می‌شود، درست نیست. می‌خواهیم کشور را از وضعیتی که اکنون دارد، دور کنیم و از دو سال پیش، با طرف مقابل گفت‌وگو کردیم، ولی به هیچ نتیجه‌ای نرسیدیم».

وی با بیان اینکه پشتیبانی سریع خواستار آتش‌بس انسانی است ولی طرف مقابل این مسئله را نمی‌پذیرد، تأکید کرد: «البرهان صرفا یک مهره است و هیچ قدرتی برای تصمیم‌گیری ندارد. تنها راه حل بحران کنونی، این است که البرهان به دست عدالت سپرده شود».

پس از این مصاحبه، سخنگوی نیروهای پشتیبانی سریع به طور رسمی اعلام کرد که این نیرو با آتش‌بس ۷۲ ساعته موافقت کرده است.

اما در مقابل عبدالفتاح البرهان نیز به الجزیره گفت: «مطمئن هستیم که  از این مرحله غم‌بار عبور خواهیم کرد و در نهایت یک ملت یکپارچه خواهیم داشت». به نظر می‌رسد این سخن نشان از اطمینان ارتش به پیروزی دارد و آن‌ها قصد توقف درگیری‌ها را ندارند.

روز شنبه (پانزدهم آوریل) بود که رسانه‌های محلی از آغاز درگیری بین نیروهای پشتیبانی سریع به فرماندهی ژنرال «محمد حمدان دقلو» معروف به «حمیدتی» و ارتش سودان به فرماندهی «عبدالفتاح البرهان» در خارطوم خبر دادند؛ این درگیری داخلی که به جنگ شبیه شده، شهرهای دیگر سودان را نیز دربرگرفته و برای روزهای متوالی ادامه دارد.